Opera azokról, akikről a társadalom egy része nem szeret tudni
A cél nemes, igenis vannak, voltak, sajnos lesznek is. A hajléktalanok is emberek, a társadalom tagjai. A Fedél Nélkül című újság például időről időre tanúság arra, hogy belső gondolataikat – mert igenis Nekik is vannak érzéseik-, líraian tudják papírra vetni. Most egy kicsit más van készülőben, egy szokatlan, nem mindennapi esemény. Hamarosan a nézők elé kerül Az egyetlen hajléktalan című opera. A műnek facebook oldala is van, az oldal üzemeltetőjével -Col Legno- beszélgettem. És, hogy ki Ő, hamarosan kiderül.
A cél nemes, igenis vannak, voltak, sajnos lesznek is. A hajléktalanok is emberek, a társadalom tagjai. A Fedél Nélkül című újság például időről időre tanúság arra, hogy belső gondolataikat – mert igenis Nekik is vannak érzéseik-, líraian tudják papírra vetni. Most egy kicsit más van készülőben, egy szokatlan, nem mindennapi esemény. Hamarosan a nézők elé kerül Az egyetlen hajléktalan című opera. A műnek facebook oldala is van, az oldal üzemeltetőjével -Col Legno- beszélgettem. És, hogy ki Ő, hamarosan kiderül.
Ki Ön? Mikor, hol, hogyan született meg az ötlet az operával kapcsolatosan? Egyáltalán mi köti a hajléktalansághoz?
Egy szociálisan az átlagnál jóval érzékenyebb cselekvő ember, aki megelégelte a méltatlan helyzetbe kerülő emberekkel szembeni bánásmódot, a nemtörődömséget, és a kilátástalanság alagútjába bevilágítottam az opera reflektorfényével.
Az ismert közösségi oldalon végig lehet kísérni a történéseket, de kicsit összefoglalná azoknak, akik nem olvasták?
A facebook oldalunk elkészülése óta dokumentált minden történés. Talán már-már túlságosan is. Facebook/azegyetlenhajlektalan oldal a 19 hónapos projekt utolsó, látványosabb harmadát mutatja be. Az otthontalan szerzők bemutatkozásától, a szimfonikus zenekari ízelítőn át, a különböző média megjelenésekig van itt minden.
Hogy találták meg a helyszínt? Úgy tudom, hogy sok helyen próbálkoztak, miért pont a Csepeli Színház? Ők miért vállalták el?
A Duna Palota befogadta a rendezvényt, azonban a stáb nem fért volna el, így az utolsó előtti pillanatban jött a képbe a csepeli gyöngyszem. A legendás akusztikájáról híres Csepel Színházban rengeteg felvételt készítettek rádiók, lemezkiadók. Van is a színpadon egy Magyar Rádió feliratú doboz, amely élő rádióközvetítést tesz lehetővé. Gyönyörű a színházterem, a közönség kényelmes és modern székeken ülhet. A színpadi játékra van tér, a próbák során egy csodaszép hangú nagyzongora segíti a felkészülést. A Csepel Színház dolgozói a vezetőtől a portás néniig nagyon támogató hozzáállást mutatnak. Ezt ezúton is köszönöm Nekik!
Volt olyan ismert ember, média, vagy cég, akik a mű témája miatt mondott nemet a segítségkérésre?
Volt, de elég emberrel vesztem már össze a projekt teljes időtartama alatt különböző okokból, nem fecsérelhetem tovább az energiáimat. Így erre a kérdésre nem szeretnék válaszolni, bár szívesen megtenném.
Azt azért szeretném hozzátenni ma Magyarországon az embereknek fogalmuk sincs – naggggyon nagy tisztelet a kivételeknek, mert azért vannak – a hagyományos értelmű ún. társadalmi munkáról vagy a rafináltabbja tudja mi fán terem ez, mégis csak a markát tartja.
A hajléktalanokkal foglalkozó szervezetektől milyen visszajelzéseket kapott?
Alapvetően nem tudnak mit kezdeni a témával, az operával. Sajnos a reakciót ahhoz tudom hasonlítani nagy általánosságban, ahogyan az átlagember fejében élnek a negatív sztereotípiák a hajléktalan emberekkel kapcsolatban: koszosak, büdösek, kéregetnek, hagyjanak engem békén, italoznak, drogoznak, nem dolgoznak … Azaz nem értik meg azt az alapvetést: itt van valaki, aki hoz egy jó ötletet, amely ráadásul meg is valósul és felhasználható, hogy eredményt érjünk el közösen a hajléktalan emberekért. Összefogás nem létezik, de még a figyelmük sem nagyon éledezik. Itt tartunk ma. Ez szerintem nem fog megváltozni. Magyarország a Pató Pál típusú játékosok országa volt és az is marad. Ez egy 19 hónapnyi időtartamú társadalmi projekt tapasztalati – bár erősen szubjektív, de szerintem igaz – megállapítása. Tehát ezeket tényként kezelem, és mint megtudtuk „A tények makacs dolgok, Pelikán elvtárs".
Kik a szereplők?
Természetesen operaénekesek 🙂 A címszerepben egy szociálisan érzékeny, szó szerint és átvitt értelemben is hatalmas hangú tenor (Alagi János), a darab várható kedvence – szerepe ellenére – Mikecz Kornél bariton polgármester lesz. Udvariatlansági sorrendben Csereklyei Andrea fogja az operarajongók és a férfiak szívét megdobogtatni. Kórusunk is szólista operaénekesekből áll.
Tervez-e folytatást? Van-e már ötlete?
A premiert követően júniusban befejezem a jelenleg parkolópályán lévő szimfonikus költeményemet. Julianus III. útja címmel a domonkos rendi szerzetes feltételezett első útjának nyomvonalán végighaladva mutatom be a zene eszközével a népeket, tájakat, csatákat, gondolatokat, érzéseket. Nagyon várom, hogy folytathassam már a komponálást. Még ezen a nyáron szeretném megkezdeni azt a gyerekeknek szánt mesejátékot, amelyet egy ideje beterveztem már. Érik már egy balett bennem régóta. Azt mondják, az Életben „az első" sok mindenben meghatározó. Amikor először jártam az Operaházban 30 felett, a Hófehérke és a hét törpe balett ment. Három dolog azonnal lenyűgözött. A hely, mint építészeti és ornamentikált csoda; a zene és a tánc. Beleszerettem az első pillantásra. (Jut eszembe a jazz nagyzenekari kompozícióimmal is szeretnék haladni…)
Aki szeretné az operát megnézni -Tényleg! hány előadás is lesz?- hol vásárolhat jegyet?
Egyetlen előadásra sikerült összeszednem a pénzt. A támogatóknak itt is szeretném megköszönni, hogy adtak. Május 29-én este 7 órakor Somos Csaba karmester felemeli a pálcáját és amikor mellmagasságba visszaengedi, akkor a Duna Szimfonikus Zenekar muzsikájával elindul a premier. Mivel én rendezem a darabot, felhasználunk ún. modern, mai technikai elemeket, viszont nem visszük túlzásba. Egyik fő feladatom a rendezés terén, hogy a valós és az irreális dolgokat egyensúlyban tartsam.
A Broadway Jegyirodákban, a helyszínen, valamint az ismert jegyirodákban és internetes portáljaikon tudnak jegyet vásárolni a nézők. A bevétel teljes mértékben otthontalan emberekhez jut el a Menhely Alapítvány és az operaprojektet a hajléktalan ellátás oldaláról kiemelten támogató kicsi, de erős Diótörés Alapítványon keresztül.
Köszönöm Col Legno a beszélgetést!
A facebook oldal elérhetősége: https://www.facebook.com/azegyetlenhajlektalan
Kényelmes es gyors jegyvásárlás – http://broadway.jegy.hu/info.php?event=58822
Támogatói jegyek is válthatóak
Németh Krisztina