Pettkó András (MDF)Pettkó András (MDF)

ELNÖK:Pettkó András, a Magyar Demokrata Fórum képviselője, kérdést kíván feltenni a gazdasági és közlekedési miniszternek: "A hackerek számára is nyitott az ügyfélkapu?" címmel. A kérdésre a miniszterelnök úr megbízásából a téma szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező Miniszterelnöki Hivatal képviseletében Baja Ferenc államtitkár úr fog majd válaszolni. Pettkó András képviselő urat illeti a szó.

  Pettkó András (MDF)Pettkó András (MDF)

ELNÖK:Pettkó András, a Magyar Demokrata Fórum képviselője, kérdést kíván feltenni a gazdasági és közlekedési miniszternek: "A hackerek számára is nyitott az ügyfélkapu?" címmel. A kérdésre a miniszterelnök úr megbízásából a téma szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező Miniszterelnöki Hivatal képviseletében Baja Ferenc államtitkár úr fog majd válaszolni. Pettkó András képviselő urat illeti a szó.

PETTKÓ ANDRÁS (MDF): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Régóta vallom a Magyar Demokrata Fórum országgyűlési képviselőjeként azt, hogy az informatikát és a távközlést egy kézbe kellene adni ahhoz, hogy a felmerült kérdéseket egy tárcához lehessen feltenni, ahogy ez volt a polgári kormány idején. De térjünk rá a konkrét témára!

A minap arról adott hírt a sajtó, hogy műszaki egyetemi kutatók vizsgálataik alapján egyértelműen kijelentették: nem biztonságos és könnyen feltörhető a kormányzati portálon keresztül elérhető ügyfélkapu, csak idő kérdése, hogy mikor támadják meg az adathalász hackerek. A közel 540 ezer ügyfelet, köztük vállalkozásokat és cégeket is kiszolgálni hivatott rendszer biztonsági színvonala minősíthetetlenül alacsony, csupán egylépcsős beléptetést alkalmaznak. Az ügyfélkapu elektronikus aláíró szoftverének rendelkezésre állása minősíthetetlenül rossz, ráadásul adminisztratív eszközök is nehezítik az alkalmazását.

Tisztelt Államtitkár Úr! Az elektronikus adózással kapcsolatban már egyértelműen kiderült, hogy roppant elkötelezett a kormányzat a modern technika alkalmazása iránt, és erre buzdítják az állampolgárokat is. Kár, hogy az elkötelezettség csupán a szavak szintjén létezik, hiszen a tárgyi feltételek – mint ahogy pár hete a Pénzügyminisztérium államtitkárától megtudtam – csak közel egyéves csúszás után, talán az év végére állnak készen.

Nagyon úgy tűnik, hogy hasonló a helyzet az ügyfélkapuval kapcsolatban is. Itt ugyan működik a rendszer úgy-ahogy, csupán nem biztonságos, ezért az állampolgárok és a cégek százezreinek személyes adatai kerülhetnek illetéktelenek kezei közé. Ez nem a legjobb reklám az elektronikus közigazgatás megismertetéséhez és megkedveltetéséhez!

Tisztelt Államtitkár Úr! Mikor és hogyan kívánják biztonságosabbá tenni a rendszert? Mit kívánnak tenni az ügyfelek adatai védelmének érdekében? A hackerek számára is nyitott az ügyfélkapu?

Várom megtisztelő válaszát. (Taps az MDF és a Fidesz soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, Pettkó képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Baja Ferenc államtitkár úrnak.

DR. BAJA FERENC, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A hackerek számára is nyitott az ügyfélkapu, mint minden magyar állampolgár számára természetesen, szabályosan a hackerek is használhatják; ha megpróbálják hackelni, annak következményei vannak. Nyilvánvalóan tettek már kísérletet, és ön sem tud beszámolni arról, hogy sikeres lett volna egyetlenegy kísérlet is. Azt tudom tehát kijelenteni felelősen, hogy az ügyfélkapu természetesen biztonságos, biztosítja azt, hogy a magyar állampolgárok és a magyar vállalkozások nyugodtan, minden behatástól mentesen bevallhassák adataikat.

Természetesen a biztonság mindig növelhető, és a biztonságnak – minden szakmai megalapozottságú vélemény világosan tudja mutatni – különféle szintjei vannak. Jelen állapotban az a rendszer, amit ügyfélkapuként ismer a magyar társadalom, 99 százalékos rendelkezésre állással és biztonsággal működik. Nem kevés, 99,9 százalékról beszélhetünk! Ugyanakkor, amit a cikkírók kérdeznek, az az azonosítás módja, de erről egy kicsit később hadd beszéljek.

Azonban azt kell önnek mondanom, hogy az, amire ön hivatkozik, az egy 2006 októberében megjelent tanulmányra alapozott írás, egy év telt el azóta. Azon írásokat egyébként Krasznay Csaba és Szigeti Szabolcs elemzésére alapították. Egyébként a két szerző maga is kifogásolta az újságnál a cikk sommás minősítéseit, maguk sem azonosultak ezzel. Ráadásul pontosan az ő tanulmányuk alapján az elmúlt egy évben nagyon jelentős fejlesztések történtek az ügyfélkapu keretei között is, éppen biztonságossá tétele érdekében. Az, hogy ezek milyenek, erről nem tudok önnek beszámolni, mert ezek nemzetbiztonsági titokvédelem alá tartoznak. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Nagyon fontosnak tartom azonban a felvetést magát, és hadd javasoljam képviselő úrnak befejezésül, hogy mind a nemzetbiztonsági bizottságban, mind adott esetben a gazdasági bizottság zárt ülésén (Az elnök ismét csenget.) – adott esetben indokoltnak tartom – vizsgálják meg a képviselők az ügyfélkapu biztonságát, akkor mindenki számára világossá válik, hogy az ügyfélkapu valójában biztonságos.

Kérdését köszönöm, kérem, hogy vegye tudomásul válaszomat. (Taps az MSZP soraiból.)

Részlet az Országgyűlés 2007. október 29-i jegyzőkönyéből

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük