Révay András: Egy új korszak elõtt vagyunk
5 perc olvasás
Igazán különleges kiállítás nyílott augusztus 24-én este a Kieselbach Galériában. Egy német gyûjtõ, kortárs magyar képekbõl álló gyûjteményét kínálja fel eladásra. Nem lesz aukció, de minden darab megvásárolható.
Igazán különleges kiállítás nyílott augusztus 24-én este a Kieselbach Galériában. Egy német gyûjtõ, kortárs magyar képekbõl álló gyûjteményét kínálja fel eladásra. Nem lesz aukció, de minden darab megvásárolható.
Páratlanul ritka alkalmat ünnepel a Kieselbach Galéria. Szeretnénk megmutatni a galéria falai között is azt az értéket, amiben hiszünk és amit fontosnak tartunk – mondta el az eseményrõl Kieselbach Tamás. Nagyon ritkán fordul elõ, hogy egy kiemelkedõen kvalitásos, sokszor és sok helyen reprodukált gyûjtemény minden egyes darabja megvásárolható a helyszínen. Az is különlegessé teszi az eseményt, hogy a magyar kortárs képekbõl álló gyûjteményt külföldi gyûjtõ hozta létre. Thomas Lützenburger német üzletember, aki üzleti és magánéleti ügyekben is sokszor járt Kelet-Európában a rendszerváltás óta.
Magyar festészettel 1987-ben találkozott elõször, akkor Tolnay Sándortól (a Neuer Berliner Kunstverein akkori vezetõjétõl) kért tanácsokat, majd Budapesten Klimó Károly segített neki sokat a gyûjtemény létrehozásában. Ez egy ?privát" válogatás. Egy magánember gyûjteménye annak tükrében: õ hogyan látta a magyar mûvészetet. Most lezárta a gyûjtést és ehhez – valljuk be – kell bizonyos lelkierõ. Thomas Lützenburger gyûjteménye elérte a kitûzött formáját, a teljességet. A gyûjtõ most megválik gyûjteményétõl, új korszakot nyit az életében. Ezzel páratlan lehetõség nyílik arra, hogy megkérdõjelezhetetlen értékû mûvészeti alkotások újra hozzáférhetõvé váljanak és – a gyûjtõ vágyai szerint is – a lehetõ legjobb kezekbe kerüljenek. Nem piaci megfontolások állnak a háttérben, inkább itt is érvényes a magánéleti, hétéves megújulási ciklus.
Amikor Thomas Lützenburger megvásárolta gyûjteménye számára a festményeket, minden festõtõl a legjobb mûveket választhatta ki. Így a kollekcióról ma már biztosan elmondható, hogy gyakran muzeális jelentõségû alkotásokból, és mindenképpen fõmûvekbõl áll. Irányvonala pontosan érzékelhetõ, tiszta és finom. Ma viszont a kortárs mûvészet a közfigyelem középpontjába került, szerte a világban. Ez a fokozott figyelem már nálunk is érzékelhetõ. Egy új korszak elõtt vagyunk! A kortárs mûvek árai rövidesen hatalmas változáson mennek majd keresztül.
A gyûjtõnek nincsenek ?magyar gyökerei" – vette át az ismertetést Einspach Gábor. A mûvek ragadták meg, hatásukra kezdett el gyûjteni. Az ötvenöt darabos válogatás a nyugati ?galériás szemlélet" alapján jött létre. Megbízható mûvészektõl vásárolt, persze fiataloktól is. A gyûjteményben szereplõ mûvészek mind kiemelkedõ egyéniségei a magyar képzõmûvészetnek; Lakner László, Nádler István, Bak Imre, Hencze Tamás, Klimó Károly, Fehér László, Birkás Ákos, Károlyi Zsigmond, Záborszky Gábor. Gazdag a fiatal kortársi rész is: például El-Hassan Róza, Lakner Antal, Szûcs Attila és Benczúr Emese alkotásai is helyet kaptak a gyûjteményben.
A kollekció kulcsdarabja Lakner László 1982-es Kettõs fej, Berlin-New York címû közel kétméteres festménye, amely a Ludwig Múzeum 2004-es nagy kiállításának központi darabja volt, így a meghívón, posztereken, a kiállítási vezetõn és számtalan más kiadványban reprodukálták. A gyûjteményt sok helyen mutatták már be, sok cikk készült róla és ez fontos értékmérõ. Szellemisége egy német ember értékítéletét tükrözi, aki a ?magyar lélektõl" kissé távolságtartó.
Az, hogy magyar kortárs mûvészetet gyûjt valaki külföldön, egyelõre még kivételes. A kortárs mûvészet vásárlása viszont már egy komoly, magas presztízsû, tradícióval, nagy múlttal, kultúrával rendelkezõ ága a mûgyûjtésnek Magyarországtól nyugatra. A globalizált média címlapjain festészet és festõk szerepelnek, pezseg a galériás élet, életteli az aukciós világ. Az árak nagyon magasak, és egyre magasabbak. A nemzetközi mûtárgypiacon az impresszionistákhoz felnõtt a klasszikus modern festészet ára is, és most már ott tartunk, hogy a kortárs festõk alkotásainak értéke is megközelíti ezt az árszintet, akár 5-10 vagy 50 millió font is lehet egy-egy mûtárgy ára. 1996 óta a kortárs mûvek ára megnégyszerezõdött az Art Market Research's Contemporary Art 100 Index adatai szerint. Alig több mint egy hónappal ezelõtt Damien Hirst White Cube Gallery-beli, londoni kiállításán összesen 130 millió fontért (azaz majdnem 50 milliárd forintért) vásárolták meg a 41 éves angol mûvész legújabb alkotásait (forrás: Bloomberg.com.). Peter Doig skót születésû mûvész Fehér kenu címû 1991-es festményét 5 700 000 fontért aukcionálta a londoni Sotheby's aukciósház. De nemcsak a klasszikusnak számító amerikai pop art vagy a brit Young British Artists alkotásaiért, hanem a kínai, indiai, dél-amerikai mûvészek, sõt a volt Szovjetunióban létrejött mûvek iránt is egyre nagyobb az érdeklõdés. A most megnyílt budapesti kiállításon nem lesz kézbe adható árlista. Az árak kétezer és kilencvenezer euró között változnak, képenként, egyéni megbeszélés szerint.
A kiállítás szeptember 9-ig lesz nyitva, hétfõtõl péntekig 10 – 18 óra, szombaton 10 és 13 óra között.