Egy világcég új telephelyet avatott Magyarországon. A témát akár egy pármondatos hírrel le is zárhatnánk, ám mindaz, ami az esemény hátterében áll, ennél lényegesen fontosabb. Pillanatnyilag még apró, de a jövő szempontjából nagyon is jelentőségteljes lépésről van szó.

 

 Egy világcég új telephelyet avatott Magyarországon. A témát akár egy pármondatos hírrel le is zárhatnánk, ám mindaz, ami az esemény hátterében áll, ennél lényegesen fontosabb. Pillanatnyilag még apró, de a jövő szempontjából nagyon is jelentőségteljes lépésről van szó.

 A történet szálai messzire nyúlnak. Egészen addig, amikor a németországi Friedrichshafenben, 1908-ban felszállt az első Zeppelin léghajó. Alig néhány évvel később, 1915-ben, Ferdinand von Zeppelin gróf már fogaskerékgyárat alapított ugyanitt. A gróf megértette az idők szavát, a repülőgép- és az autóipar fejlődése tömegével igényelte a sebességváltókat. A fogaskerékgyár – Zahnradfabrik – ma is működik Friedrichshafenben, azóta világcég lett belőle és talán az sem véletlen, hogy a kezdőbetűkből kialakított jelkép a gróf nevét is őrzi. De mi köze mindennek Magyarországhoz?

Az új telephely olyan területen létesült, amely frissen kapcsolódott be az ország autópálya-hálózatába. Az M0-ás körgyűrű keleti szektora mentén a még épülő M31-es út (Nagytarcsa-Rákosliget) csomópontjától mindössze 200 méterre található. Az 1150 m2 alapterületű csarnok és a 450 m2 alapterületű iroda és szociális épület 6000m2-es telken áll. Itt jelentette be Czakó László, a Protruck Kft. igazgatója, hogy cége, mely hivatalosan 2003 óta látja el a ZF magyarországi képviseletét, még 2008. július 1-én új vevőszolgálati és képviseleti szerződét kötött a ZF Friedrichshafen AG-vel.

 A Protruck eddig jobbára tehergépjárművek és autóbuszok ZF egységeivel foglalkozott, nemrég mezőgazdasági és építőipari járművek egységeinek ellátása is bekerült a tevékenységi körbe. A következő lépés a személyautók ZF főegységeinek javítása lesz, amelyek alkatrészellátása már ma is megoldott a Protruck-nál. A cél a konszern által gyártott teljes termékkör lefedése, ehhez természetesen új eszközök és új tudás is kell. A szerviz berendezéseinek nagyobb része gyári fejlesztésű, vagy egy erre szakosodott gyártó és a ZF együttműködéséből származó kisszériás termék, amelyet 20-30 éves használatra terveztek. Ezen berendezések beszerzése jelentősen növeli a beruházás költségeit, de elengedhetetlenül szükséges a használatuk a minőségi munkavégzésnél.

Végeredményként olyan tudást és technológiai, tapasztalati hátteret kell kiépíteni, hogy ha egy magyar ügyfélnek bármely ZF egységgel problémája akad, akkor ne kelljen továbbküldeni, hanem egy helyen legyenek képesek minden probléma megoldására. Minden tevékenységbővítést komoly felkészülés előzött meg, amely új technológia bevezetését, begyakorlását jelenti, új javítási ismeretekkel és új alkatrészek raktáron tartásával. Ennek megfelelően kellett növelni az alkalmazotti létszámot is. A cég a közeljövőben további létszámemelést tervez, bár különösen ebben a szakmában nehéz megfelelő munkaerőt találni, mert az autószerelő szakmán belül a Protruck területe talán a legbonyolultabb és a legnagyobb felkészültséget igényli.

 Itt mindenkinek mindenhez értenie kell, beleértve a legújabb technológiákat is, és figyelembe kell venni, hogy ma már a sebességváltóknak is a számítógép a lelke. Habár az egyes sebességváltók, az egyes kormányművek és futóművek alapvetően nagyon hasonlóak, de mivel más-más feladatra más-más kivitel készül, rendkívül magas a különböző változatok száma. A Protruck tevékenységének nagy részét ugyan a javítások és az alkatrész-ellátás jelenti, a cég felújítással is foglalkozik. A főegységet a cég munkatársai szétszerelik, és szigorúan új alkatrészekkel helyettesítik a cserére megérett darabokat. Azok a darabok, amelyek nagy biztonsággal képesek továbbműködni, és nem lesznek a megjavított főegység gyenge pontjai, maradhatnak. Ezen elvek alapján a Protruck az általa javított főegységekre az újjal azonos garanciát vállal.

 A ZF elnöke, Wolfgang Schilla, a konszern mintegy hatvanezer munkatársa nevében üdvözölte az új egység megnyitásán megjelenteket. A ZF az egész világon elismert autóipari cég, melynek filozófiája szerint mindig, mindenhol az egész jármű szerviz-hátterét kell létrehozni. Ezért nálunk is sok éves és hosszú távú kapcsolatot építenek ki. A gyár sebességváltóit világszerte ismerik, a BKV-val például már huszonöt éve dolgoznak együtt. A Magyarországon tapasztalt emberi minőség és szaktudás garanciát jelent számukra, hogy itt most egy kiemelkedő minőségű üzem jön létre.

Ezt kívánták elismerni a gyár jelképének átadásával is, hiszen az új telephely igen komoly hálózat részeként dolgozik majd. Huszonöt országban, 119 helyszínen vannak ZF gyárak, Magyarországon például Egerben, ahol személyautók kormányai készülnek, valamint Egerben összpontosul a ZF öt- és hatfokozatú manuális váltóinak gyártása buszok és teherautók számára. A központ, Friedrichshafen gyártja a haszonjárművek automata és automatizált sebességváltóit, de a nehéz-teherautók 16 fokozatú manuális váltóit is, míg a futóművek és az építőipari-, mezőgazdasági járművek speciális váltói Passauban készülnek. Saarbrückenben személyautók manuális és automata váltóit gyártják, Schwäbisch-Gmündben a haszonjárművek kormányzásának elemeit. Mindezek magas szintű ismerete elengedhetetlen az új üzem munkatársai számára is. A náluk bevezetett technológia ugyanis nemcsak Magyarországon az első, de Európában is alig található meg máshol. Így a szolgáltatást igénybe vevő magyarok többé nem „másodosztályú" partnerek, a legjobbat, a legmodernebbet kapják!

 Nagytarcsa címerében szkíta kard és sámáncsörgő is szerepel, ami azt jelzi, hogy a település kétezer ötszáz éves múltra tekint vissza. Gyóri Péter polgármester az üzemavatás kapcsán arról is szólt, hogy a közeli autópálya nyomvonalát még ki sem jelölték, amikor itt már ipari övezet létrehozásán gondolkodtak. Jelszavuk ugyanis: „Munkálkodj a város jólétén, a város jóléte a te jóléted is!" Ez a beruházás hosszú előkészítés után mindössze hét hónap alatt készült el. Az első „kapavágásra" 2008. augusztus végén került sor, most pedig már az avatást ünnepelhetik. A helybelieknek külön öröm, hogy a cég már régóta elkötelezett a környezet, védelme iránt. Van ISO 14000 minősítése, de fontosnak tartja, hogy a környezet védelme érdekében folyamatosan mindent megtegyen. Ennek egyik mozzanata volt a mostani beruházásnál egy ipari szennyvíz tisztító beépítése. A szennyvíz kezelését, tisztítását egy svájci gyártmányú berendezés végzi, ezáltal a kibocsátott szennyvíz „környezetbarát" minőségű. A telep építésének befejezésekor több mint 1200 m2 területen parkosítottak is, 150 fát ültettek el.

 A hivatalos megnyitást követő házi ünnepség nem nélkülözte a hangulatos elemeket. Nagytarcsa eredetileg szlovák nemzetiség által lakott település volt, hagyományait, a szokásokat és a viseletet ma is őrzik. A helyi néptánc együttes három táncot is bemutatott, előbb – a múltat felidézve – egy szlovákot, ezt egy Galga-menti tánc követte, a műsorukat végül egy dél-dunántúli koreográfia zárta. Elmondták; az együttesben sajnos egyre magasabb az életkor, szívesen vennék, ha a környéken élő fiatalok közül csatlakoznának néhányan.

 Fellépett még a gyáravató ünnepségen a Glória énekegyüttes és A Presidance Company csapata ám a legnagyobb sikert kétségtelenül a Szombatesti Láz győztesei, Katus Attila és Molnár Andrea aratták. A kétszer is a színpadra tapsolt páros láttán az új üzem vezetői egyetértettek abban, hogy ez a bemutató akár az ő jelképüknek is tekinthető lenne, mert a siker alapja náluk sem más, mint a szorgalom, a kitartás és a szakmai elkötelezettség.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük