Itthon otthon van! A tavalyi ?Nagy Izutazás 2006" kampányév egyik legjelentõsebb eseménye a Nyitott Pincék Napja akció volt, amelyet idén – a nagy sikerre való tekintettel – ismét megrendez a Magyar Turizmus Zrt., a Nyitott Pincék Szövetsége és a Bacchus Arts Stúdió. A hazai borturizmus élénkítése érdekében szervezett akció idén három napon át tart, ennek megfelelõen a neve Nyitott Pince Napokra változik. A pünkösdi hosszú hétvégén országszerte több mint 100 pincében várják a vendégeket ingyenes, illetve kedvezményes borkóstolóval.

 Itthon otthon van! A tavalyi ?Nagy Izutazás 2006" kampányév egyik legjelentõsebb eseménye a Nyitott Pincék Napja akció volt, amelyet idén – a nagy sikerre való tekintettel – ismét megrendez a Magyar Turizmus Zrt., a Nyitott Pincék Szövetsége és a Bacchus Arts Stúdió. A hazai borturizmus élénkítése érdekében szervezett akció idén három napon át tart, ennek megfelelõen a neve Nyitott Pince Napokra változik. A pünkösdi hosszú hétvégén országszerte több mint 100 pincében várják a vendégeket ingyenes, illetve kedvezményes borkóstolóval.

Dr. Róna Iván ?Büszkék vagyunk belföldi turizmusunkra" – mondta dr. Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója a háromnapos rendezvény ismertetésekor. Tavaly 9,2 millió vendégéjszakát töltöttünk el idehaza és az idén, január – februárban még ehhez képest is 11 százalékos emelkedés mutatkozott. A Magyar Turizmus Zrt. tavalyi bor és gasztronómia tematikus évének elõkészítéséhez – a magyar lakosság körében – végzett felmérésbõl kiderült: nem csak a külföldi turisták, de a hazai lakosság is úgy gondolja, hogy Magyarország egyedi gasztronómiai értékei, illetve borai az ország turisztikai kínálatának fontos részét képezik, sok turista keresi fel ezen értékek miatt hazánkat. A felmérésbõl megtudhattuk azt is, hogy bár a kulináris élvezetek fontos elemét képezik az utazásoknak, a gasztronómia még mindig nem jelenik meg karakterisztikusan az utazási motivációkban. A ?Nagy Izutazás 2006" kampányév egészére vonatkozóan, 2007 januárjában készített felmérések szerint többek között ezen is sikerült változtatni. A kampányév során az országos és a kiemelt régiós események mellett számos gasztronómiai és boros rendezvényt népszerûsített a Zrt., amelyek több százezer embert mozgósítottak országszerte.

Dr Ujhelyi István Dr. Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára ezt azzal egészítette ki, hogy szinte mindenhétre jut valamilyen rendezvénye a Turizmus Zrt.-nek, de ilyen horderejû csak kevés akad. A tavalyi nagy siker után most háromnaposra bõvült programról az is bizonyos, hogy hatása sokkal hosszabb ideig érvényesül majd. Száznál több pince tulajdonosa ismerte fel: ilyen nagy rendezvényben szerepet vállalni, az a magyar borkultúra szolgálatát is jelenti egyben. Ez a három nap segít, hogy újabb és újabb fiatal családok ismerkedhessenek meg hazánk rejtett szépségeivel és persze jó boraival is. A következõ hét évben a Regionális Operatív Program keretén belül 324 milliárd forint uniós támogatás közvetlenül a turisztikai beruházásokra fordítható. A két minisztérium, az ÖTM és az FVM megegyezett: a bor-, lovas-, horgász-, vadász turizmus belekerül a vidékfejlesztési programba. Az ötezer fõnél kevesebb lakosú települések már az idén pályázhatnak a támogatásokra, több tízmilliárd forint áll majd a pályázók rendelkezésére – jelentette be az államtitkár!

Nyikos István A Nyitott Pincék Szövetség elnöke, Nyikos István a rendezvény történetérõl szólva elmondta: tizenkét évvel ezelõtt kezdték – olasz példára -megszervezni az elsõ Pünkösdi Bortúrát. Azóta sokan csatlakoztak a résztvevõkhöz. A bor bizalmi termék. Fontos megismerni a készítõjét is, mert a bor szinte lenyomata egy tájnak, egy kultúrának. A Nyitott Pincék Szövetség vállalja, hogy tájékozódási fórumot teremt, megpróbálja a termelõt és a fogyasztót közelebb hozni egymáshoz. Most 127 pince vesz részt az akcióban, hozzájuk Gyöngyösön 20, Tokajban másik 20 pince borait lehet egy helyszínen megkóstolni. Sokszínû a magyar borászat, ezért érdemes több helyet is felkeresni, egy kicsit kalandozni a borvidékek között. Nem egyszerûen borkóstolót jelent ez a három nap, a tájak, a természet élvezetét is kínálja.

Dr Niklai Ákos A bor és gasztronómiai programok, fesztiválok látogatottsága jelentõsen emelkedett az elmúlt év során. A borturizmus nemzetközi divat, hangsúlyozta dr.Niklai Ákos a Magyar Turizmus Zrt. elnöke. 2005-ben a megkérdezetteknek csak 29,3%-a, 2006-ban pedig már 42,7%-a vett részt borral vagy gasztronómiával foglalkozó rendezvényeken. A legnépszerûbbnek a borkóstolás bizonyult. Ezen nem csak a legtöbben vettek részt, de a leggyakrabban is. Borúton közel 50%-kal többen voltak 2006-ban, mint 2005-ben. A válaszadók azzal értettek egyet leginkább, hogy jó, ha egyre több borhoz kapcsolódó fesztivál, rendezvény van országszerte. A bor és gasztronómiai programok, fesztiválok, mint utazási motivációk és végezhetõ tevékenységek szerepe is növekedett. A megkérdezettek 46,3%-a válaszolt úgy, hogy szívesen vesz részt gasztronómiai fesztiválon, 40,2%-uk pedig borfesztiválon. A válaszadók 36,3%-a utazik szívesen borkóstolás céljából. A megkérdezettek 67%-a szerint a helyi ételek és italok kóstolása hozzátartozik az utazáshoz. Mindenütt vannak jó éttermek, szállodák. Ezért inkább azokat a helyeket keressük, amik további élményeket adnak. Új ?emocionális piac" alakult ki. A vendégeket a hely története is látogatásra serkenti. Nagyon komoly külföldi érdeklõdés is megnyilvánul a rendezvények iránt, különösen Angliában divat olyan helyre utazni, ahol igazán jó a bor. Az ázsiai turisták számára pedig kifejezetten izgalmas az európai bor és gasztronómia.

A 2007-es év belföldi kampányának középpontjában ugyan a zöldturizmus áll, a Zrt. idén is számos akciót hajt végre a borturizmus ösztönzése érdekében. A magyarországi borrégiókat és borutakat bemutató, több nyelven megjelentetett kiadvány mellett, a Zrt. rendszeresen szervez tematikus tanulmányutakat kül- és belföldi újságírók, valamint utazási szakemberek részére, ezenkívül hazai és külföldi kiállításokon, vásárokon attrakcióként is szerepelteti hazánk bor- és gasztronómiai kínálatát. Az MT Zrt. aktívan közremûködik számos hazai gasztronómiai rendezvény – a nagyközönség számára történõ – népszerûsítésében is.

Taschner KurtMagyarország 22 borvidékén igen sok pince vállalja, hogy ezeken a napokon 9 óra és 19 óra között nyitva tart, a gazda, vagy borhoz értõ személyzet fogadja a vendégeket, akik kedvezményes, illetve ingyenes borkóstolón vehetnek részt. Az akció meghosszabbításától a szervezõk a vendégéjszakák számának növekedését remélik, tekintettel arra, hogy várhatóan a borbarátok idén a tõlük távolabb esõ borvidékekre is ellátogatnak. Taschner Kurt Sopronban például két, saját készítésû pezsgõt is bemutat majd a vendégeknek. A ?Zöld Olivér" Brut, Zöldveltelíni és Irsai Olivér házasítása nyomán készült, de lesz extra brut, tisztán Irsai Olivér pezsgõ is.

Bujdosó Balatonlellén, a 250 éves, mûemlék pincében étterem is mûködik. Vadételekkel, kemencében sült finomságokkal várják a látogatót. A Merlot-ból készült Rosé Secco habzóboruk kifejezetten nyári, frissítõ ital. Halakhoz, sõt pizzákhoz, diétázóknak salátákhoz is bátran ajánlható. A ételeket a család kedvenceibõl állították össze az ünnepi alkalomra, közülük a somogyi szarvassült Merlotmártással és krumplilángossal ígérkezik különlegesnek.

Katona Klári Budafokon a Katona Borház egy új fogalom, a wellness-bor meghonosítására vállalkozott. Amint azt Katona Kláritól megtudhattuk, olyan technológiát alkalmaznak, amitõl a borok már meglévõ egészségvédõ tulajdonsága erõsebbé tehetõ. A fiatalító hatású ?Pí-technológia" lényege, hogy a bor elhalad egy különleges kristály elõtt. Ennek következtében belsõ szerkezete megváltozik, finomabb, lágyabb lesz, energiával töltõdik fel. Felgyorsítja a sejtregenerálódás folyamatát.

Dunai ÁgnesGyöngyösön a Borpalota tavaly volt százéves. Idén a felújított Orczy kastélyban rendezik meg május 26-án a II. Mátrai Borász Bált – mondta el a rendezvényrõl Dunai Ágnes. A mátrai hegyközséggel közösen szervezték meg, hogy bortúra három napján húsz borász kínálja majd borait, együtt, egy helyen. Azt tervezik, hogy jövõre kinyitják a híres farkasmályi pincesort, ezáltal még több látogatót tudnak majd fogadni.

A Nyitott Pince Napok célja, hogy mind többen ismerjék meg Magyarország 22 gyönyörû borvidékét, változatos borkínálatát, és így egyre nagyobb borkedvelõi kör alakuljon ki. Kulcskérdés, hogy a vendégek mindig elsõ kézbõl – a pince gazdájától, vagy borászától – szerezhessenek információkat a borokról és a helyi érdekességekrõl.

http://www.nyitottpince.hu/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük