Révay András: Májusünep
5 perc olvasás
Vadonatúj programmal kedveskedik az operabarátoknak a Magyar Állami Operaház. Május elsejétől tíz napon át a legnagyobb közönségkedvencek: Verdi és Puccini operái kerülnek színre – világsztárok előadásában.
Vadonatúj programmal kedveskedik az operabarátoknak a Magyar Állami Operaház. Május elsejétől tíz napon át a legnagyobb közönségkedvencek: Verdi és Puccini operái kerülnek színre – világsztárok előadásában.
A dalszínház az idén rendezi meg először a Májusünnep operafesztivált, a világ legnevesebb énekeseinek közreműködésével. A programsorozat Fischer Ádám főzeneigazgató elképzeléseit tükrözi.
A Májusünnep operafesztivál ötlete az enyém – mondta el a rendezvényről az igazgató – de a műsor összeállítása és a szervezés, a lehetőségek legoptimálisabb kihasználása, már közös munkánk. A fesztivál célja nem más, mint amit tőlem főzeneigazgatói kinevezésemkor kértek: hogy segítsek bekapcsolni a Magyar Állami Operaházat az opera nemzetközi vérkeringésébe. Ez a fajta keveredés előremutat, jót tesz az intézménynek. A tizenkét vendégművész majd mindegyikével dolgoztam már és a többiekről is sokat tudok, mert egytől egyig olyan nevek, akik most jelen vannak a világ nagy színpadain. Eddig a nemzetközi sztárok rendre kihagyták Magyarországot fellépéseik sorából. Vagy akkor ért ide a hírük – esetleg ők maguk – amikor már túl voltak a zeniten. Ezen szeretnénk változtatni.
Van egy művészi szint, amin felül az énekesek, karmesterek, rendezők a világ összes nagy színpadán otthon vannak. A gyakorlat azt mutatja, hogy ezek az utazó sztárok nagyon is összeszokott hatást keltenek és csodálatos előadásokra képesek. Most ilyenek jönnek el hozzánk. Az április 29-i nyitókoncert a nemzetközi zenei élet ragyogó csillaga, Cecilia Bartoli első magyarországi vendégfellépése. Az éneklési mód, amivel ő betört a világba, valóban forradalmi. Fittyet hányt a konvenciókra. Nemcsak a megszokott, népszerű szerepeket énekelte el – új zeneszerzőket fedezett fel.
Külön kell szólni a három vendég-karmesterről, hiszen a közönség jobbára csak a színpadra figyel El kell már jutnunk odáig, hogy a nézőtéren azzal is törődjenek, ami a zenekari árokban történik! Miguel Gomez-Martinez két szóval jellemezhető: orákulumnak számít! Első hangversenyét hétévesen vezényelte. London, Párizs, Róma, Tokió ünnepelt vendége. Pier Giorgo Morandi már többször járt Budapesten. Róla pontosan tudjuk: ha igazi nagy karmester vezényli a zenekart, akkor a későbbi, az utána következő előadások is jobbak lesznek. Dan Ettingert pedig néhány év múlva valószínűleg nem fogjuk tudni megfizetni.
A Rigoletto Gildáját Miklósa Erika, az Operaház történetének legfiatalabb szerződtetett énekese énekli. Az elmúlt években már ő is bejárta a világ legnagyobb operaszínpadait. A Májusünnep kapcsán arról is szólt: nagyon jó itthon énekelni. Az utazó sztárok élete valójában nagyon kemény. Sűrűn változó körülmények között kell mindig, egyenletesen, nagyon magas színvonalú teljesítményt nyújtani. Most, a május 8-i és 10-i előadáson főszereplő társai a kolozsvári Alexandru Agache (bariton) és a fiatal olasz Stefano Secco (tenor) lesznek.
A művésznő is egyetértett a főzeneigazgatóval abban, hogy ilyen rangos nemzetközi gárda jelenléte a Magyar Állami Operaházban feltétlenül serkentő hatással lesz a későbbi előadásokra is.
Cecilia Bartoli fellépése meghatározó jelentőségű a megújuló Magyar Állami Operaház életében. Koncertjét, melyen Haydn- és Mozart-áriák csendülnek fel, a Művészetek Palotájával együttműködésben szervezik. Ennek igazgatója, Csonka András elmondta: náluk nincs repertoáron opera, de mindig van egy – két jó előadás. Ezért nem versenytársai, hanem partnerei egymásnak, hiszen aki az egyik helyre elmegy, a másikat is látogatni fogja. Mégis ez az első olyan alkalom, ahol valóban együttműködnek, mert Bartoli meghívására egyik ház sem volna önállóan képes. A most szerzett tapasztalatok alapján már körvonalazódnak a tervek a további együttes munkára vonatkozóan.
Megerősítette ezt Vass Lajos is, az Operaház főigazgatója, aki beszámolt arról, hogy a Májusünnepet szeretnék ezentúl minden évben megrendezni. Nem az a cél, hogy ez legyen a szezon fénypontja. Sokkal inkább, hogy ne legyen túl nagy különbség a többi előadáshoz képest sem. A budapesti zenekar és a kórus már eddig is hírnevet szerzett magának, de döntő, hogy minden tag érezze át: rajta múlik a siker! Ebben az évadban kilenc operát és két balettet mutatnak be, összesen háromszáz előadás lesz, azért mégis a premierek a legfontosabbak. A színességet, a minőséget még jobban fokozza a Májusünnep, ami jól egybe cseng a ház fennállásának 125. évfordulójával. Ennek a jubileumnak része a most hozzánk érkező sok csoda. Érzi ezt a közönség is, hiszen a jegyek rohamtempóban fogytak el, már alig van néhány darab. A különleges előadások jegyeinek ára a megszokottnak másfélszerese, 4500 és 18 500 forint között oszlik meg.
A Májusünnep programja
Traviata (május 2., 4.)
Főszerepben: Elena Mosuc, Charles Castronovo és Renato Bruson
Turandot (május 3., 5.)
Főszerepben: Sylvie Valayre és Marcello Giordani
Rigoletto (május 8., 10.)
Főszerepben: Stefano Secco és Alexandru Agache
Tosca (május 7., 9.)
Főszerepben: Michéle Crider, Gustavo Porta és Carlos Almaguer