Az óceán átrepülése ma már mindennapos dolog. Nyolcvan évvel ezelőtt viszont még hőstettnek számított! Az első magyar óceánrepülők emléke előtt kiállítással tiszteleg a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeuma.

Az óceán átrepülése ma már mindennapos dolog. Nyolcvan évvel ezelőtt viszont még hőstettnek számított! Az első magyar óceánrepülők emléke előtt kiállítással tiszteleg a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeuma.

Az Atlanti-óceánt először az amerikai Charles Lindbergh repülte át 1927-ben. Ő egyedül vágott neki a hatalmas távolságnak. Ám mindössze négy évvel később már két magyar nevét kapta – szó szerint – szárnyra a világhír. Hogy a mi kiváló pilótáink erre képesek voltak, azt bizonyítja, hogy szaktudásuk, bátorságuk szerint a világ élvonalába tartoztak – emelte ki Juhász Ferenc vezérőrnagy a Honvéd Vezérkar törzsigazgatója a kiállítás megnyitásakor. Tapasztalt repülők voltak, mindketten részt vettek az első világháborúban. Endresz György előbb megfigyelő pilóta, később vadászpilóta volt, navigátora, Magyar Sándor az első magyar légiposta-járatot vezette.

A felkészülés már 1930-ban megkezdődött. A Trianon által előállt helyzettel fokozatosan szembeforduló angol lord, Harold Rothermere, tízezer dollárt adott az előkészületekre és ő javasolta a repülőgép elnevezését is: „Justice for Hungary" – Igazságot Magyarországnak! Egy amerikai magyar üzletember, Szalay Emil még rajta is túltett: huszonötezer dollárt adott a repülés megvalósítására. Kanadában képeslapok árusításával szerveztek gyűjtés. Az adományokból származó pénz elegendő volt, hogy megvásároljanak egy akkor igen kitűnőnek számító – és még Lindbergh kérésére tervezett – Lockheed-Sirius repülőgépet.

Ez a kétüléses, egyfedelű, alsószárnyas típus 460 lóerős motorjával korának egyik legsikeresebb, hosszú távú repülésre is alkalmas gépe volt, ám a Magyarországról odautazó Bánhidi Antal segítségével további, jelentős átalakításokat végeztek rajta. A munkálatok 1931-ben fejeződtek be és a gép július 15-én délután 5 óra 20 perckor szállt fel az Amerikából Európához legközelebb eső, új-fundlandi Harbour Grace, a Kegyelem Kikötője repülőteréről. Bár az időjárás nem volt kedvező, mégis rekordidő, 13 óra ötven perc alatt érték el az ír partokat. A teljes távolságot 26 óra húsz perc alatt tették meg, ami átlagosan 250 km/óra sebességet jelentett. Ők lettek a szárazföld feletti távolsági repülés világrekorderei is. Bár a végcélig, a mátyásföldi repülőtérig nem jutottak el, kifogyott az üzemanyaguk és Bicskétől nem messze, egy kukoricatáblában kényszerleszállást hajtottak végre, ebben az időben ez – így együtt – hatalmas teljesítménynek számított embertől, géptől egyaránt!

Július 20-án, a Hősök terén számukra rendezett ünnepélyes fogadáson tízezrek vettek részt és az egész világon az ő sikerükkel foglalkoztak. Idehaza ezen a napon megkapták a szolgálaton kívüli őrnagyi és a szolgálaton kívüli századosi rendfokozatot. Persze nem mindenhol örvendtek ennyire. Csehszlovákiában például azokat a leveleket, melyeket a repülésnek emléket állító bélyegekkel bérmentesítettek, nem kézbesítették, visszaküldték a feladónak! Endresz György a továbbiakban is pilótaként dolgozott, Magyar Sándor viszont még 1931-ben visszautazott az Egyesült Államokba és a repülőiparban helyezkedett el. Endresz György sajnos egy évvel később meghalt. Az óceánrepülők világkongresszusát 1932. május 22-én, Rómában tartották. A Bitai István navigátorral repülő gép leszállás közben lezuhant, mindketten életüket vesztették. Az óceán átrepülésének nyolcvanadik évfordulóján megnyílt kiállítás hangsúlyozni kívánja: a maga korában kiváló teljesítmény azért jöhetett létre, mert három dolog volt együtt: a tökéletes kiképzés, a szakmai tudás és a kellő bátorság! A kamara-kiállítást a múzeumban szeptember végéig tartják nyitva, annak érdekében, hogy a tanítás elején az iskolai osztályok még programjukba illeszthessék.

http://www.militaria.hu

A Magyar Posta alkalmi borítékkal és bélyegzéssel köszönti a magyar óceánrepülés 80. évfordulóját.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük