Tíz bemutatóval és a repertoáron további 28 opera és tíz balett előadásával várja közönségét a Magyar Állami Operaház a 2010/2011-es évadban. Mindezekhez kilenc bérlettípusban összesen 38 különböző bérletet válthatunk.

 

 Tíz bemutatóval és a repertoáron további 28 opera és tíz balett előadásával várja közönségét a Magyar Állami Operaház a 2010/2011-es évadban. Mindezekhez kilenc bérlettípusban összesen 38 különböző bérletet válthatunk.

 A jövő évad terveinek ismertetése során Kovalik Balázs művészeti igazgató először a felmerülő nehézségekről szólt. Elsődleges cél, hogy a most rendelkezésre álló egyetlen helyszínen ne csökkenjen az előadások száma. Ez már önmagában óriási megterhelést jelent a háznak és a társulatnak. A különböző koprodukciós partnerekkel és a külső helyszínekkel együtt 316 előadást fognak majd tartani. Az év 365 napjából lejön a kéthónapos nyári szünet, tehát 60 nap. A hétfői szabadnapok, újabb ötvenkét nap. A premier előtt szükség van három nap próbára, a hét bemutatónál ez 21 nap. Vannak állami ünnepek, és egyéb rendezvények. Ezeket összeadva, levonva, kiderül: 225 nap van arra, hogy a 316 előadást megtartsák. A hétvégeken tehát többet kell játszani, de ez rettenetes megterhelést jelent a társulatnak és a műszakiaknak. A repertoárról is legalább négyszer – ötször játszani kell ugyanazt a darabot, hogy megérje elővenni. Jövőre 36 operát játszanak, ha átlagosan hatszor megy egy darab, az 216 előadást jelent. Hozzá a 12 balettelőadás, 20 koncert, „terheli a programot". Talán ennyi is elegendő módon érzékelteti a műsorrend összeállítási gondjait. Nem lehet mindent játszani, átmenetileg valamiről le kell mondani – és hogy miről, arról mindenkinek más a véleménye!

 A jövő évad első bemutatója szeptember 11-én Boito, Mefistofele c. operája lesz. Kevesen ismerik, pedig rendkívül érdekes zenedarab. A szerző az olaszos zenei temperamentumot próbálja meg egyeztetni a német zenedrámai gondolkodással. A maga korában rendkívül modernnek számító zenei és dramaturgiai megoldások vannak benne. Ráadásul a darab igen látványos. A következő bemutató az Új Színházzal és az Őszi Fesztivállal közösen megszületendő kamaraoperai pályázat első eseménye lesz. Az idei Erkel év után jövőre, 2011-ben lesz a Bánk Bán bemutatásának 150. évfordulója. Ez indokolja egy új Bánk Bán előkészítését. Januárban kerül majd sor a Bolygó hollandi bemutatója, de előtte még novemberben a Tánc világnapján balett bemutatót is tartanak. A 2011-es Liszt-évre készül a Tavaszi Fesztivál, a Thália Színház és az Operaház közös produkciója: Fekete Gyula, Excelsior c. operája Liszt életéről.

 Az Új Színház igazgatója és egyben a „Csodálatos mobilvilág" c. darab zeneszerzője, Márta István. Ez a színház nemcsak klasszikus, kortárs, hazai és európai szerzők műveit mutatja be, hanem galériája és iskolája is van. A 101 éves épület, a maga ekletktikájával, neobarokk belsejével arra késztet – mondta el az igazgató, hogy a műsorelképzelések is színesek legyenek. A bemutatásra váró opera főszereplője a mobiltelefon. Témája: kapcsolata az emberrel, melyet bohózati, komikus elemek tarkíthatnak. A rendező, Szikora János elképzelései kedvező fogadtatásra találtak az Operaházban. Számos olyan vizuális elemet is felhasználnak majd, ami Magyarországon még szokatlan.

 Erkel Bánk Bánjának premierje, több, mint egy bemutató – jelentette ki Fischer Ádám. A Magyar Tudományos Akadémia zenetudományi Intézete korábban – eredeti források alapján – már kiadta Erkel összes műveit. Úgy, ahogy azt Erkel elképzelte. Sokan nem is tudják, hogy a Nádasdi-féle 1940-es változat messze nem az eredeti. A sorrendet megváltoztatták, beleírtak, átdolgozták, de ez az, amit az emberek ismernek. Most Erkel eredetijét fogják bemutatni, de nem az eredeti Egressy szöveggel. Ez a filológusok számára bizonyára nagyon érdekes, de színpadon karikatúrának hatna.

 A „Hazám, hazám" ma ismert szövege: „Mint száműzött ki vándorol a sűrű éjen át, vad förgetegben nem lelé vezérlő csillagát." Az eredeti viszont: „Miként vándor, ki tévedett viharzó éjjelen, a vak hajós a szélvésztől korbácsolt tengeren". Így előadva olyan lenne, mintha Erkelt kigúnyolnánk. Ezért állást kell foglalni, hogy mi a megengedhető változás a szövegen belül. Hogyan lehet illeszteni a Kodály által megteremtett zenei világhoz? A Magyar Állami Operaház feladata, hogy minél több oldalról mutassa be ezt a rendkívül fontos darabot. Césare Lievi igen jó rendező. Sokat segíthet abban, hogy Erkel külföldön még ismertebb legyen.

 A 2011-es Liszt-évre készül a Tavaszi Fesztivál, a Thália Színház és az Operaház közös produkciója: Fekete Gyula, Excelsior c. operája Liszt életéről. Elég nehéz hozzányúlni egy ilyen roppant nagyívű életpályához, de végül sikerült megragadni egy pillanatot. A történet egy drámai pont köré épül, amikor meghiúsul a házasság Wittgenstein hercegnővel. Ennek ellenére nem botrányhősnek állítják be, sokkal inkább a tisztelet hangján szólnak a mesterről. Az előadás karmestere Kesselyák Gergely, a rendezője Gothár Péter lesz. A bemutatót a Tavaszi Fesztivál ideje alatt, a Thália Színházban tartják.

 Csonka András, a Művészetek Palotája igazgatója szerint megtiszteltetés számukra, hogy az Operaházzal együttműködve mutathatnak be darabokat jövőre, a Wagner napok keretében. Ez mindkét félnek jó, de elsősorban jó a közönségnek. A Lohengrin címszerepéhez a legjobb külföldi előadók közül válogattak. A rendező, Marton László korábban a Vígszínház főrendezője volt és már túl van egy sikeres együttműködésen az Operaházzal. Mivel a Wagner napokra rendelkezésre álló idő rövid, nem készülhet nagyszabású díszlet, ennek ellenére látványos lesz az előadás.

Az első ötéves ciklus lejárta után a második öt évre szólóan is elnyerte a balett-igazgatói pályázatot Keveházi Gábor. Nagy tervekkel készül rá. Az új évadban két bemutató lesz. Folytatják a hagyományt: a nagy orosz klasszikusok mellett, a nyugati klasszikusok és modernek, valamint a magyar alkotások ötvözetéből állítják össze a programot. Frederick Ashton, A rosszul őrzött lány c. darabját 1969-ben már bemutatták és hosszú évekig nagy sikerrel ment. Most felújítják, mert a közönség – főleg a fiatal – szereti, ráadásul a főszerephez van egy nagyon tehetséges táncos is, aki után szinte „kiabál" a szerep. Annak idején nem az eredeti díszletekkel és jelmezekkel játszották, most az eredetihez nyúlnak vissza. A másik bemutató indoka egészen más. Világpiaci hiány az olyan alkotó, aki egész-estés darabok létrehozására képes. Fontos az is, hogy megtalálják a következő koreográfus generációt, amelyik az együttesnek saját arculatot képes adni. Így kapott lehetőséget Venekei Marianna, hogy Tennessee Williams, A vágy villamosa c. drámájából kétfelvonásos balettet készítsen. A bemutatója áprilisban egyben a világpremier is. Ritkán születik ősbemutató – és ez az lesz.

 Május 19-én, szerdán, kezdődik a bérletek megújítása – jelentette be Gáldi Mónika szervezési osztályvezető. A vásárolni szándékozók tehát ne a megszokott, hétfői napon menjenek. Tavaly több mint tizenhatezer bérletet adtak el, idén is lesznek hagyományos bérletek és különféle tematikus sorozatok. Az ifjúsági és nyugdíjas bérleteket kedvezményes áron adják. Az Operaház egyik legfontosabb célja az új közönség kinevelése, ezért az óvodásoktól a gimnazistákig, minden korosztály válogathat a korcsoportok szerint összeállított bérletsorozatokból. A nyugdíjasok a korábbi három, hétvégi délelőtti sorozat mellé egy negyedik, vasárnap délutáni bérletet is választhatnak.

 Az eddig lezajlott két Májusünnep beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Hozzájárult a budapesti Operaház nemzetközi kapcsolatainak megerősítéséhez. Jövőre Renée Fleming koncertje kiemelkedő eseménynek ígérkezik. Műsorának első felében Gustav Mahler művek hangoznak majd el. A koncert Mahler halálának 100. évfordulójához csatlakozik. A művésznő olyan dalokat ad elő, amiket Közép-Európában még nem énekelt. Mahler óta nem volt olyan nagyhírű igazgatója a Magyar Állami Operaháznak, ezért fontos feladat, hogy az egyik legelső vezetőjének emlékét megőrizze. A koncert második felében népszerű operarészleteket hallhat a közönség.

 Az új évad tervezése nehéz feladat – hangsúlyozta Vass Lajos főigazgató. Az itt dolgozók az elmúlt időszakhoz viszonyítva nem többen lettek, hanem sokkal kevesebben, nem több pénzből, hanem sokkal kevesebből gazdálkodnak! Ennek ellenére a színháznak nincs adóssága és a Májusünnepre neves külföldi művészeket hívnak meg. Folyamatos megújulásra, szebbre, jobbra törekednek. Rendkívül jelentős lesz a június 28-i Operagála. Ennek során birtokba veszik az épület mellett a Hajós utcát is. A rendezvényt 2011-ben EU-elnökség záró gálaként megismétlik. Több külföldi operaház meghívása is megérkezett már a társulathoz. Tavaly itt volt az Opera Európa kongresszusa. Ezen belül működik a fiatalok nevelésével foglalkozó RESEO, elképzelhető, hogy 2011-es kongresszusukat ők is itt tartják.

http://www.opera.hu/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük