EuroAstra

SPÓROLNI AZ ÜZEMANYAGON, DE HOGYAN?

Soha nem látott magasságokba emelkedtek az üzemanyag árak és – bár a mai napon néhány forinttal olcsóbb lett a gázolaj -, a közelmúltban hétről-hétre súlyos forintokkal drágult a benzin és a dízel. Az árak a jövedéki adó tavalyi emelése, az általános forgalmi adó idei, 2 százalékos növekedése és a gyengülő forint árfolyam miatt folyamatosan emelkedtek, így jelenleg már 430 Ft körül vehetünk egy liter benzint, a gázolajért pedig 440 Ft felett kell fizetnünk. Ha nem tehetjük meg, hogy kevesebbet autózunk, akkor is van mód a költségcsökkentésre.

Soha nem látott magasságokba emelkedtek az üzemanyag árak és – bár a mai napon néhány forinttal olcsóbb lett a gázolaj -, a közelmúltban hétről-hétre súlyos forintokkal drágult a benzin és a dízel. Az árak a jövedéki adó tavalyi emelése, az általános forgalmi adó idei, 2 százalékos növekedése és a gyengülő forint árfolyam miatt folyamatosan emelkedtek, így jelenleg már 430 Ft körül vehetünk egy liter benzint, a gázolajért pedig 440 Ft felett kell fizetnünk. Ha nem tehetjük meg, hogy kevesebbet autózunk, akkor is van mód a költségcsökkentésre.

2011 januárjában a benzinhez átlagosan 350 Ft-ért juthattak hozzá az autósok Magyarországon, a gázolajért pedig 339 Ft-ot kellett akkor fizetniük. 2011-ben, egy év alatt mindkét üzemanyag típus esetében 100 Ft körüli drágulás történt. Csak 2012-ben több mint 20 Ft-tal nőtt a benzin és a gázolaj ára. Ezek a tények egyre inkább takarékoskodásra ösztökélik a gépjármű tulajdonosokat.

Bár a megtett kilométerek száma sok esetben nem csökkenthető, a szakemberek szerint számos alternatív lehetőség kínálkozik a fogyasztás mérséklésére. A LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető gépjármű- és flottakezelő vállalata minden gépjárműhasználó figyelmébe ajánlja azokat a„trükköket", melyeket a napi közlekedési rutinba beépítve havonta több ezer forintot is megtakaríthatunk. Horányi István, a vállalat operációs igazgatója a vezetési stílus tudatos újragondolását tartja az egyik leghatékonyabb spórolási lehetőségnek, de a gépkocsik következetes és az adott utazáshoz igazított felkészítését is kiemeli az alábbi hét pontban.

 

  • Az egyik legfontosabb, hogy mindig gondoljuk át és városon belül is tervezzük meg az útvonalat, hogy ne tegyünk felesleges kitérőket, kerülőket, és lehetőség szerint a kisebb forgalommal, kevesebb várakozással bíró utakat válasszuk.
  • Vegyük fel a forgalom tempóját, tartsuk a megfelelő sebességet, válasszuk meg optimálisan a sebességfokozatot és kerüljük a hirtelen, hosszantartó kigyorsításokat, illetve a sűrű fékezéseket. Ha betartjuk a követési távolságot, nem kell olyan gyakran fékeznünk, nem használjuk annyit a kuplungot. A hosszabb várakozásoknál kapcsoljuk ki a motort. Ha ezekre odafigyelünk, egy út során akár 20%-kal is csökkenthetjük a felhasznált üzemanyag mennyiségét.
  • Igyekezzünk minél többet használni a motorféket, hiszen ilyenkor a korszerű gépkocsik teljesen leállítják az üzemanyag befecskendezését, ezért motorfék üzemmódban 0 a fogyasztás. Ha például már előre látjuk, hogy piros a lámpa és nincs szükség hirtelen fékezésre, vegyük le a lábunkat a gázpedálról, hogy a motorfék segítse a fékezést.
  • Mielőtt elindulunk, ellenőrizzük a kerekek nyomását, ugyanis a túl puha gumik növelik a gördülési ellenállást, nagymértékben hozzájárulva ezzel a fogyasztás növekedéséhez. A megfelelő keréknyomással akár 2-3%-os üzemanyag megtakarítást is elérhetünk.
  • Csökkentsük az összsúlyt és a légellenállást. Mindig csak a szükséges tárgyakat vigyük magunkkal és kerüljük a fölösleges holmik fuvarozását, mivel a gépkocsin kívül felszerelt tartozékok a fokozott légellenállás miatt akár 18%-os fogyasztásnövekedéshez is vezethetnek. Ha nincs rájuk szükség, szereljük le a csomag- vagy biciklitartókat. 80 km/h sebességnél a tetőcsomagtartó 0,7 literrel, a tetőn szállított kerékpár pedig akár 3 literrel is megnövelheti a 100 kilométerre vetített fogyasztást.
  • A gyártó által előírt időközönként nézessük át autónkat, hogy fenntartsuk a motor hatékonyságát. Cseréljük a gyertyákat, a szűrőket, illetve a kopó alkatrészeket, így a hatásfok javulásával akár 15%-os benzin- vagy gázolaj plusz költségtől mentesülhetünk.
  • Az ablakfűtés funkció mérséklésével is spórolhatunk az üzemanyagon, éppen ezért tartsuk a lehető legtisztábban az ablakokat, mert akkor nem párásodnak be olyan könnyen, és nem kell olyan gyakran bekapcsolni az üzemanyagot faló fűtést vagy a légkondicionálót. Az ülésfűtés használatának minimalizálásával is sokat takarékoskodhatunk, hiszen ez a berendezés is a motor által elégetett benzint használja energiaforrásként.

 

A LeasePlan szakembere még hozzáteszi, hogy a felsorolt üzemanyag-takarékos, költségkímélő javaslatok átgondolt, tudatos gépkocsi használatot feltételeznek, s nemcsak az üzemanyag-fogyasztást, hanem az üvegházhatású gázok kibocsátását, illetve a környezetre gyakorolt káros hatásokat is csökkentik.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük