Menetrend 1933-bólMenetrend 1933-ból 

Számos pályaudvaron megújul és hatékonyabb lesz az utastájékoztatás, miután a MÁV 250 millió forint értékű közbeszerzési pályázatot írt ki utasinformációs rendszereinek felújítására. A tender lefolytatását követő beruházások nyomán 2008. július végétől összesen negyven MÁV pályaudvaron, állomáson, illetve vonalszakaszon lehet majd az eddiginél könnyebben tájékozódni a vasúti forgalomról.

Menetrend 1933-bólMenetrend 1933-ból 

Számos pályaudvaron megújul és hatékonyabb lesz az utastájékoztatás, miután a MÁV 250 millió forint értékű közbeszerzési pályázatot írt ki utasinformációs rendszereinek felújítására. A tender lefolytatását követő beruházások nyomán 2008. július végétől összesen negyven MÁV pályaudvaron, állomáson, illetve vonalszakaszon lehet majd az eddiginél könnyebben tájékozódni a vasúti forgalomról.

Az uniós közbeszerzési értesítőben is megjelent nyílt közbeszerzési pályázat a vasúttársaság hangos és vizuális utastájékoztató berendezések beszerzését, részleges cseréjét és telepítését célozza. A beruházás várható értéke összesen mintegy 250 millió forint, melyet a MÁV saját forrásból finanszíroz. Az ajánlatokat 2007. november 12-ig lehet beadni, az eredményhirdetésre pedig várhatóan 2007. november 29-én kerül sor. A tender nyertese a legolcsóbb ajánlatot tevő pályázó lesz majd. A vasúttársaság 2007. december 12-ig köt majd szerződést a győztes céggel, amely 2008. július végéig elvégzi a vállalt munkát.

            A vasúttársaság által kiírt tender nyomán megvalósuló fejlesztések eredményeként korszerűbbé válik Budapest-Keleti pályaudvar, Budapest-Déli pályaudvar, Budaörs, Szárliget, Ács, Nagyszentjános, Győrszentiván, Öttevény, Kimle, Hegyeshalom, Nyírábrány, Vásárosnamény, Eperjeske-Átrakó, Eperjeske-Rendező, Komoró, Kiskunhalas, Kelebia, Kiskőrös, Kunszentmiklós, Orosháza, Szentes, Makó, Szeged, Nagykőrös, Tapolca, Badacsonytördemic, Badacsonytomaj, Balatonrendes, Révfülöp, Zánka, Balatonalmádi, Csajág, Sárvár, Kerta, Tüskevár, Ostffyasszonyfa, Füzesabony és Kaposvár vasútállomások, valamint a Lébény-Mosonszentmiklós, a Nyíregyháza-Szerencs és a Nyíregyháza-Záhony vasúti vonalszakaszok utastájékoztató rendszerei.

            A projekt keretében az érintett állomások egy részén kicserélik az utastájékoztató táblákat, monitorokat, a hangszórókat, a kültéri bemondókat, valamint összesen több mint 250 hangszórótartó oszlopot újítanak fel. A fejlesztés során a MÁV olyan megállóhelyeket is felszereltet majd információközlő berendezésekkel, amelyek eddig nem rendelkeztek ilyenekkel.

            A MÁV a 2008. július végéig magvalósuló fejlesztéstől azt várja, hogy az utastájékoztatás a jelenleginél hatékonyabbá válik az állomásokon, azaz a vasúttársaság utasai több, jobban értelmezhető és a tájékozódást jobban segítő információ alapján találhatják majd meg a számukra legmegfelelőbb vonatokat és vasúti szolgáltatásokat.

 

A MÁV jelenlegi utastájékoztató berendezései

A MÁV budapesti fejpályaudvarainak többségénél jelenleg használt hangos és vizuális utastájékoztató rendszer Európa egyik legfejlettebbje: képes arra, hogy egyetlen vezérlő paranccsal működtesse mind a hangos, mind pedig a vizuális tájékoztató eszközöket.

A pályaudvarok többségénél az induló és érkező csarnokokban tájékoztató táblák, a pénztárak előtt monitorok informálják az utasokat. Ezeken a pályaudvarokon, a megyeszékhelyek állomásain, valamint az utas-épülettel és több vágánnyal rendelkező vasúti megállók többségénél korszerű irányító és kommunikációs rendszereket, valamint számítógépes protokoll által vezérelt komplex utastájékoztató rendszert alkalmaz a vasúttársaság.

A MÁV terveiben szereplő további, utastájékoztatást érintő fejlesztések

A vasúttársaság a következő években – nagyrészt uniós forrásból – 120 állomáson tervez felújítást. Ennek eredményeként a jelenlegi elavult hangos és vizuális tájékoztató berendezéseket új, EU-kompatibilis készülékekre cseréli le a MÁV. Ezek a beruházások az ütemezett vonali rekonstrukciós munkák keretén belül valósulnak meg.

            2007 és 2013 között kiépülnek, illetve felújításra kerülnek az akusztikus és vizuális utastájékoztató berendezések, valamint új diszpécser berendezések kerülnek telepítésre egyebek mellett a Budapest-Pusztaszabolcs, a Kőbánya-Kispest-Vecsés, a Győr-Pápa-Celldömölk, a Szolnok-Szajol-Lőkösháza, valamint a Szajol-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonalakon.

MÁV utastájékoztó rendszereinek korszerűsítése

Menetrend 1938 májusMenetrend 1938 májusUtasainkat az utazáshoz szükséges menetrendi információkról és a menetrendváltás időszakában a változásokról az állomásokon hangos és/vagy vizuális utastájékoztató berendezéssel, a vonatokon iránytáblákkal és kocsiszám-táblákkal, valamint korszerűbb járműveknél vizuális és/vagy hangos utastájékoztató berendezéssel informáljuk. Mindezeken felül a MÁV a nyomtatott és elektronikus médiákon keresztül a MÁVINFORM közleményeivel, továbbá interaktívan a MÁV honlapján (http://www.mav.hu/, http://www.mavstart.hu/), valamint az ELVIRA (http://www.elvira.hu/) oldalain ad folyamatosan frissülő tájékoztatást.

Az elmúlt években a MÁV az internetes jegyrendelés kiépítésének „fundamentumát" lerakta, azaz elkezdte az – internetes jegyrendelés technikai megalapozását is lehetővé tevő – egységes menetjegyeladást, a helybiztosítást és utastájékoztatást biztosító rendszereinek kiépítését, fejlesztését. Ennek érdekében a vasúttársaság elvégezte a call center (MÁVDIREKT) kialakításával és továbbfejlesztésével kapcsolatos feladatokat.

A call center 2004. decemberében lépett üzembe, szolgáltatásait folyamatosan bővítjük. Segítségével a MÁV megteremti az utazóközönségtől elektromos csatornákon (telefonon, faxon, e-mailen és sms-en) érkező kérdések, kérések és rendelések egységes kiszolgálásának hatékony, korszerű és utasbarát lehetőségét. A rendszer legjelentősebb felhasználási területe a menetrendi utastájékoztatás és az InterCity (IC) jegyértékesítés.

Az úgynevezett MHR-termináloknál egy kiszolgáló ablaknál lesz megvásárolható a belföldi és nemzetközi menetjegy, a helyjegy; szakképzett munkatársainkhoz ugyanott információért is fordulhatnak az utasok.

A MÁV kezelésében lévő vasútvonalakon jelenleg közel 1400 vasútállomás, illetve vasúti megállóhely helyezkedik el. Az elkövetkezendő években – nagyrészt Európai Uniós forrásból – a MÁV 120 állomásán tervezi az utasok számára is érzékelhető javulást eredményező felújítást, köztük az utastájékoztató berendezések korszerűsítését is.

A MÁV budapesti fejpályaudvarai, a megyeszékhelyek állomásai, illetve a nagyobb és forgalmasabb vasútállomások, valamint az utas-épülettel és több vágánnyal rendelkező vasúti megállók többsége (így a Budapest-Nyugati pályaudvar is) ma már korszerű irányító, kommunikációs és adatfeldolgozó rendszerrel, valamint számítógépes protokoll által vezérelt komplex utastájékoztató rendszerrel vannak felszerelve.

A vizuális utastájékoztató rendszerek (elektromos vezérlésű berendezések, új, a Nemzetközi Vasútegylet ajánlásának is megfelelő piktogramok, elektromos vezérlésű tájékoztató táblák és az ezeket kiegészítő, hagyományos, nyomtatott utastájékoztató táblák) többsége a legkorszerűbb technikai elvek alapján tervezett hangos utastájékoztató rendszerrel is ki van egészítve.

Mivel ezek a berendezések a modern vasút elengedhetetlen tartozéka, a MÁV kiemelt stratégiai célja ezen rendszerek folyamatos kiépítése, korszerűsítése és fejlesztése. Az Európai Unió által is támogatott fejlesztések a MÁV-nál a legtöbb esetben valamely uniós projekt keretében megújuló vasútvonalak és vasútállomások fejlesztése keretében valósulnak meg.

A vasúttársaság frekventáltabb pályaudvarain, vasútállomásain az utastájékoztatást ma már a korszerű SOLARI típusú, lapozós rendszerű DIGITON-S program által vezérelt berendezéssel történik. Az induló és érkező vonatokat jelző vizuális táblák többnyire a vágányok végén és az érkezési és indulási csarnokokban, a nagy tájékoztató táblák a vonatfogadó csarnokban találhatók. A budapesti fejpályaudvarok többségénél az induló és érkező csarnokokban, illetve a pénztárak előtt monitorok is tájékoztatják az utasokat az érkező és induló vonatokról.

A közepes forgalmú pályaudvarokon az utastájékoztatás hangosbemondó berendezés, valamint a vonatfogadó vágányok végénél és a pályaudvarok utasok által sűrűn látogatott területeken elhelyezkedő digitális (számítógépes működtetésű) vágánytáblák útján történik. A MÁV kisebb forgalmú pályaudvarain az utasok tájékoztatására a DIGITON 100 rendszerű, számítógép által vezérelt hangosbemondó berendezések szolgálnak.

A MÁV ma már egyre több olyan elővárosi motorvonattal (pl. Siemens Desiro, Stadler FLIRT és Bombardier Talent) is rendelkezik, melyeken az utasok tájékoztatásának lehetőségét műholdas utastájékoztató rendszer teremti meg. A MÁV minőségi távolsági forgalomban közlekedő IC-vonatainak többségén mp3-as technológiával működő, angol, német és magyar nyelven tájékoztató hangos fedélzeti utastájékoztatás működik. Rövidesen a MÁV összes IC vonata hasonló rendszerrel lesz felszerelve.

A MÁV által jelenleg használt audionális és vizuális utastájékoztató rendszer Európa egyik legfejlettebbje: képes arra, hogy egyetlen vezérlő paranccsal működtesse mind a hangos, mind pedig a vizuális tájékoztató eszközöket. Az egyes végpontokon jelenleg üzemelő, számítógép vezérlésű protokollokon nyugvó rendszerek telepítése mintegy kilenc évvel ezelőtt kezdődött el. A rendszer szükséges fejlesztése, bővítése azóta folyamatosan zajlik a vasúttársaság vonalhálózatán elhelyezkedő pályaudvarokon, vasútállomásokon.

A MÁV Zrt. fejlesztései a hangos (és vizuális) utastájékoztatás területén:

2007 előtt megvalósult fejlesztések:

  • 2004-ben került bevezetésre az IC vonatok többségén a három nyelvű, mp3-as technológiával működő hangos utas-tájékoztatás;
  • A 2005-ben felújított állomásokon új, utasbarát vizuális tájékoztató berendezéseket szereltek fel;
  • Az IC vonatokra új iránytáblák kerültek.

2007-ben megvalósult fejlesztések:

  • Érd-alsó, Érd-felső, Érdliget, Baross-telep megállóhelyeken akusztikus és vizuális utastájékoztatás fejlesztése.

2007 és 2013 között megvalósuló rekonstrukciók:

Diszpécser berendezések telepítése, akusztikus és vizuális utastájékoztatás kiépítése:

  • Győr-Pápa-Celldömölk;
  • Budapest-Pusztaszabolcs;
  • Szolnok-Szajol-Lőkösháza;
  • Szajol-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony;
  • Kőbánya-Kispest-Vecsés.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük