Vízkeresztkor agy színészi társaságba csöppentem, csak úgy röpködtek a színházzal kapcsolatos – hogy is mondjam? – szakszövegek. Képzeljétek, megváltoztattam a kabalámat, szólt valaki, belépés előtt nem a bal fülcimpámat fogom meg, hanem jobb kezemmel megvereget a bal vállamat.

Vízkeresztkor agy színészi társaságba csöppentem, csak úgy röpködtek a színházzal kapcsolatos – hogy is mondjam? – szakszövegek. Képzeljétek, megváltoztattam a kabalámat, szólt valaki, belépés előtt nem a bal fülcimpámat fogom meg, hanem jobb kezemmel megvereget a bal vállamat.

Nem értem, jegyeztem meg halkan, magyarázzátok meg ezt a kabalát. Barátom, mindannyiuknak vannak babonái. Ha belépünk a színpadra, mondunk valamit, esetleg teszünk egy mozdulatot, mindig ugyanazt, ezt tekintjük a sikeres szereplés zálogának. De van egy csomó más színházi babona is. Érdekel? Mondjátok!

   Ha rokon ül a nézőtéren, semmi sem sikerül. Megbotlasz a belépéskor, elfelejted a poént. De ha gyermeked osztályfőnökének és feleségének tiszteletjegyet adtál és figyelnek, akkor az első felvonás után a nézők fele otthagyja a színházat.

   Keddre nem lehet premiert kitűzni. Ősrégi babona. A jelenséget már Jászai Mari óta ismerjük, de megfejtése valószínűleg örökre titok marad.

   Van egy égi rendező, valahol a Mars és a Jupiter között, aki elosztja a nézőket úgy, hogy minden este ugyanannyian akarnak jegyet váltani. Az nem fordul elő, hogy egyik nap félház van, másik nap tolonganak a nézők a színház előtt, mert elfogytak a jegyek.

   Nincs az a dramaturg, rendező, színházigazgató, aki meg tudná mondani, melyik darab lesz sikeres és melyik bukik meg. De ha a színészek jónak találnak egy darabot a próbákon, jókat nevetnek, akkor biztos a közönség faarccal üli végig az előadást és csalódottam távozik.

   Ha sikeres a főpróba, rossz lesz az első előadás. Ha a színészek sokat bakiznak a főpróbán, tomboló siker lesz a bemutatón.

   A rendező és a dramaturg olykor vitatkozik hol szelíden, hol hevesebben. Ilyenkor sokkal jobban haladnak a próbák.

   Ha a női és férfi főszerelő férj és feleség, akkor az intimebb jelenetek gyakran hiteltelenné válnak és a közönségnek nem tetszik a darab. Kivéve, ha a színászházaspár válófélben van. Akkor nagy siker.

   Olykor a szomorú jeleneteknél, tragikus eseményeknél egy néző hangosan eltüsszenti magát. Még csak ez hiányzik! Vége a jelenet varázsénak. Kivéve, ha a színészek odamormolják egymásnak, miért nem viszi el az ördög ezt a fegyelmezetlen bagázst.

                                                                  *

   Köszönöm, barátaim! Ezzel is okosabb lettem.

Láng Róbert

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük