Szoftverek másodkézből, legálisan
9 perc olvasás2009. június 10-én mutatkozott be a médiának a szoftverek újra-értékesítésével foglalkozó Preo Hungary Kft. Budapesten. Magyarországon ma mintegy 600-700 ezer olyan feleslegessé vált szoftver található vállalatoknál, amely más cégeknél és intézményeknél még hasznosítható lenne. A szóbanforgó szoftverekhez tartozó licencek komoly értéket képviselnek és legálisan akár tovább is adhatók.
2009. június 10-én mutatkozott be a médiának a szoftverek újra-értékesítésével foglalkozó Preo Hungary Kft. Budapesten. Magyarországon ma mintegy 600-700 ezer olyan feleslegessé vált szoftver található vállalatoknál, amely más cégeknél és intézményeknél még hasznosítható lenne. A szóbanforgó szoftverekhez tartozó licencek komoly értéket képviselnek és legálisan akár tovább is adhatók.
Az első leányvállalatát Budapesten most megnyitó német Preo cégcsoport megjelenésével új szolgáltatás született: a szoftver remarketing , az újra-értékesítés, melynek során a Preo-n keresztül bárki értékesítheti drága, de technológia- vagy verzióváltás, átszervezés, vagy létszámleépítés miatt feleslegessé vált szoftverét, illetve beszerezhet kedvező áron friss vagy korábbi verziójú licenceket.
A Preo stratégiai partneri szerződést kötött az ergoTrade-del, Európa egyik vezető „IT életciklus-menedzsment"-el foglalkozó vállalatával, amely gazdaságos és környezet-kímélő megoldásokat kínál a hardverek újrahasznosítására, a kép így válik teljessé; szoftver és hardver egyként új gazdánál működtethető tovább.
A két cég tevékenységéről Arató E. Árpád, a Preo Hungary Kft. ügyvezető igazgatója és Palugyay-Masát Miklós,az ergoTrade Hungary Kft. ügyvezető igazgatója adott tájékoztatást.
Arató E. Árpád elmondta, cégek számára végzett ügyvitelszervezési munka során derült ki, hogy a költséglistákon mindig az IT költségek jelentkeztek a legnagyobb tételként, tehát takarékossági megoldások keresésénél is itt kell kutakodni. Német tapasztalatok mutatták ki a szoftver-újraértékesítés idevágó előnyeit, így kezdtek ezzel foglalkozni Magyarországon is. A vállalatoknál esetenként 30-40%-os alul- ill. felül diszponált a szoftverbeszerzés, a kiegyenlítés érdekében ajánlatos sztandardizálni, egyetlen fő megoldást alkalmazni, ily módon 30-60%-os költségmegtakarítást érhetünk el. Jelenleg, a bevezetés stádiumában maguk keresik meg a cégeket felesleges szoftverek megvétele tárgyában, Németországban már olyan sikeres ez a piac, hogy az anyacégnél szinte üresek a polcok… Minden számukra felkínált szoftver esetén a németországi szakértők aprólékos jogi munkával állapítják meg a szoftver jogi állását, ha bármi kétség merül fel a jogtisztasággal kapcsolatban, akkor elállnak az üzlettől.
A hat éve működő vállalat kb. 1 millió licencet kezelt.
Mit jelent a szoftver remarketing?
A használt autók kezelésében megszokott modell analógiájára alakították ki a használaton kívüli szoftverek értékesítését. A jogi körülmények és az esetleges akadályok tüzetes felmérése után indult az üzlet a németországi anyacégénél Hamburgban.
A használt-szoftver kereskedelem Európában már 10 éve létezik, jelenleg az egyik legdinamikusabban növekvő szoftveripari ágazat. A Preo anyavállalata tavaly több mint 100 ezer szoftverlicencet forgalmazott, júniustól pedig a hazai cégeknek is lehetőségük nyílik rá, hogy bevételt hozó módon szabaduljanak meg feleslegessé váló szoftvereiktől, program-beszerzéseiket legálisan intézhessék. Magyarországra is kiterjeszti tevékenységét a német piac meghatározó szereplője, a Preo cégcsoport. A használt, jogtiszta szoftver kereskedelemre specializálódott társaság első leányvállalatát Budapesten alapította, Preo Hungary Kft. néven.
A magyar cég 2009-ben legalább 20 ezer darab licenc (szerver- és kliensoldali, deszktop alkalmazások, oprációs rendszerek) beszerzését, ill. értékesítését tervezi. A cég által legkeresettebb licencek az Adobe, a Citrix, a Microsoft, a Novell és a SAP termékei.
Az induló évben a Preo elsődleges célcsoportjába a közepes és a nagy cégek tartoznak; a kisvállalkozások és a magánfelhasználók számára 2010-től tervezi a szolgáltatást elindítani.
Mely cégek lehetnek érdekeltek a szoftver-újraértékesítésben?
-amelyek technológiai, vagy verzióváltás előtt állnak;
-a szükségesnél korábban több licencet vásárolók,
-a gazdasági válság miatt létszámleépítéssel küzdők,
-ahol a munkahelyek megszűnésével több száz licenc vált feleslegessé;
-a csődbe ment cégek,
-az új alkalmazásokat bevezetők,
-az informatikai rendszerüket virtualizálók,
-az ún. hosztolt szolgáltatást igénybe vevők,
-a hardver-cserélők vagy selejtezők.
Miért éri meg az értékesítés a használt szoftver továbbadójának?
Visszakapja a használaton kívüli licencekben lekötött tőkét, a felesleges licencek eladásával likviditáshoz jut.
-Növelheti az IT büdzsét.
-Egyedi és mennyiségi licenceket is el tud adni.
Miért éri meg a használt szoftver vevőjének?
-30-50%-os árelőnnyel juthat a szükséges szoftverekhez (egy korábbi verzió akár féláron is beszerezhető).
-Költséget takaríthat meg.
-Beszerezheti az aktuális és a régi, újonnan már nem kapható szoftververziókat is.
A Preo cégcsoport független a gyártóktól, ezért tanácsai elfogulatlanok, az ügyfél érdekeit tartja szem előtt a licencek kiválasztásánál, a túlköltések kiküszöbölésénél, és a szoftverállomány optimalizálásánál.
A cég folyamatai garantálják az átláthatóságot, az ún. transzparens joglánc elvének érvényesülésével:
az eladó fél bármikor be tudja mutatni a korábban megvásárolt licenc „történetét", az új tulajdonos pedig átlátható és hiteles módon tudja igazolni (előző tulajdonos, licencszám, licencfajták, pontos termékspecifikációk), hogy miként jutott el hozzá a licenc, az eredeti forgalmazótól az előző tulajdonos(ok)on át.
A szoftver remarketingen kívül stratégiai partnerek bevonásával kínál;
szoftver-tanácsadást, optimális licencportfólió-kialakítást,
szofverauditot, szoftverlicenc leltár készítését és oktatást.
Arató E. Árpád, a Preo Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint, aktuálisan futó magyarországi projektjük esetében teljes vállalatot lefedő (szerver és desktop) szoftverlicenc-beszerzésnél 35%-os összesített árelőnyt biztosítanak ügyfelüknek. A kínált megoldás, a recesszió közepén igazán aktuális a magyar piacon.
A hardver újraértékesítésről Palugyay-Masát Miklós, az ergoTrade Hungary Kft. ügyvezetője elmondta;
A vállalatoknál a hardver-eszközök cseréje gyakoribb, mint a szoftvereké, hiszen utóbbiak életciklusa egyre rövidebb, általában 3-4 évre szorítkozik. Az elavult eszközöket korábban nehéz volt értékesíteni, mert sokszor önmagában az elszállíttatás is gondot okozott, vagy magas költségekkel lehetett „bezúzatni" a már nem működő gépeket.
A berendezések legtöbbször csak a könyvelés szempontjából érettek meg a selejtezésre, többségük még hasznosítható, egyben vagy alkotórészeikre bontva.
A használt informatikai eszközök újrahasznosításában, valamint a régi hardverekből a lehető legnagyobb tőke-visszanyerésben a németországi hátterű, az aktív környezetvédelmet zászlajára tűző ergoTrade számít úttörőnek Magyarországon. Az ergoTrade, a Preo stratégiai partnereként működve, megvásárolja a gépeket, vagy átvállalja azok viszonteladását, s minden ezzel járó szükséges szolgáltatást, a szállítást, auditálást, az adatok törlését és eltávolítását, az adományozást, s a dolgozói értékesítést is.
Jelentős IT költségmegtakarítást érhet el egy vállalkozás, ha a géppark cseréje a teljes birtoklási költség (TCO) jegyében zajlik és igénybe veszik az ergoTrade integrált szolgáltatásait (rollout, rollback, beüzemelés, leszerelés, stb.), az erre szakosodott ergoTrade hatékonyabban és olcsóbban tudja elvégezni ezeket a szolgáltatásokat, mint a vállalatok saját maguk. A visszavásárlási szolgáltatást ezév januárjától indította idehaza az ergoTrade.
Minden régi gépet alapos működési tesztnek vetik alá a cég Felújító Központjában, a hardvert érthető és áttekinthető formában besorolják valamely minőségi kategóriába. A gazdaságos megoldás alkalmazhatóságától függően, a hibás alkatrészeket megjavítják, kicserélik vagy szakszerűen eltávolítják. Az ügyfél minderről gépenként átfogó dokumentációt kap szériaszám alapján.
Előfordul persze, hogy a hardver már nem használható, javíthatatlan, ilyenkor az erre szakosodott hulladékmegsemmisítő, ill. újrahasznosító üzemekbe kerül. Az új gépek kiszállítását és a régi gépek visszaszállítását egy műveletben, gazdaságos megoldásban intézi. Adattörlést DOD vagy Gutmann eljárással vállalnak, törlési tanúsítványokkal, igény esetén mechanikus megsemmisítéssel.
Az anyacég Preo Software AG 2005-ben alakult; használt szoftver kereskedelemmel a tulajdonosok 1999 óta foglalkoznak. A Preo Hungary Kft. a Preo Software AG budapesti leányvállalataként 2009-ben jött létre, mint Magyarország első szoftver-remarketing vállalkozása. A kitűzött cél: meghonosítani a hazai informatikai piacon az ún. second-hand szoftverekkel való gazdálkodás gondolatát és gyakorlatát.
A cég nem csupán a használaton kívüli szoftverlicencek felvásárlását, illetve a hiányzó mennyiségnek az új szoftverhez képest lényegesen alacsonyabb áron történő értékesítését végzi. Objektív tanácsot is nyújt az ügyfeleknek a gazdaságos licencportfolió kialakításához, hiszen a hazai cégek nagy része (másodlagos szoftverpiac hiányában) eddig nem is gondolkodhatott használt licenc eladásában, beszerzésében.
A budapesti iroda 2009-es árbevételi terve 70-80 millió forint.
A cégcsoport nemzetközi terjeszkedésének Budapestet követő állomásai 2010-től: Románia, Szlovákia, Szerbia és Horvátország.
A 2000-ben alapított ergoTrade AG Európa egyik vezető "IT lifecycle and remarketing" szolgáltató cége, amely 2008-ban 20 millió eurós árbevételt produkált és 250 ezer drb IT terméket újított fel. (Minden IT termékre kiterjed vállalkozásuk.) A visszavásárolt termékmennyiség akár egyetlen darabra is szorítkozhat, felső határ nincs!
Telephelye van a München melletti Schwaig-ban és Wilhelmshavenben. 7.500 négyzetméternyi raktárkapacitással, 60 munkavállalóval működik, a cég 2008-as árbevétele 20 millió euró volt, mely 250 ezer drb felújított termékből származott.
A magyar leányvállalat, az ergoTrade Hungary Kft. 2005-ben alakult, budapesti székhellyel és telephellyel. Magyarországon az ergoTrade úttörőnek számít a munkahelyi IT-berendezések újraértékesítésben és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások terén.
Az ergoTrade, építve sokéves tapasztalatára, személyre szabott tervet készít ügyfeleinek. Szolgáltatásuk minőségét a szakképzett munkatársak, s az együttműködő partnerek európai hálózata garantálja.
A német know-how adaptálását követően indult be a hazai kis- és nagykereskedelmi tevékenység.
2009-től a kft. főként a magyarországi bankok, biztosítók, lízingcégek, nagyvállalatok számára kínálja szolgáltatásait. A budapesti iroda jelenleg 15 fővel működik, 2008-as árbevétele 350 millió forint, adózott eredménye pedig 10,5 millió forint volt.