A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete az április végén közzétett 2010. évi első kockázati jelentése és felügyelési tapasztalatai alapján felülvizsgálta ez évre meghirdetett prioritásait és a Felügyeleti Felülvizsgálati Folyamat (SREP) alapján meghatározott kockázatos portfóliók körét.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete az április végén közzétett 2010. évi első kockázati jelentése és felügyelési tapasztalatai alapján felülvizsgálta ez évre meghirdetett prioritásait és a Felügyeleti Felülvizsgálati Folyamat (SREP) alapján meghatározott kockázatos portfóliók körét.

A prioritások egyrészt a pénzügyi piacok veszélyeit, kockázatait tükrözik, másrészről a Felügyelet elvárásait összegzik a piaci szereplők felé e kockázatok mérséklésére, a nem kívánt események bekövetkezésének megelőzésére. A SREP Tájékoztató pedig azokat a kockázatos portfóliókat sorolja fel, amelyek kapcsán a Felügyelet az érintett intézményeknél többlettőke fenntartását várja el. Az új felügyeleti elvárásokat tartalmazó SREP Tájékoztatót a Felügyelet ma tette közzé honlapján, azonban rendelkezései csak 2010. június 11-től – egy időben a körültekintő lakossági hitelezésről szóló 361/2009. számú kormányrendelet több passzusainak életbe léptével – válnak hatályossá.

A lakossági és kisvállakozói (retail) gépjármű-finanszírozás – hitel és lízing – kockázati portfólió esetében a Felügyelet mostanáig csak a 15 évesnél idősebb életkorú személygépkocsik, illetve a 12 évesnél öregebb tehergépjárművek finanszírozása esetében írt elő 50-100 százalékos mértékű többlettőke-képzést az adott finanszírozó intézmények számára.

Az életbe lépő módosítás szerint, a 2010. június 11 után kötött szerződésekre, ha a finanszírozott személyautók életkora a finanszírozás időtartama alatt meghaladja a szerződéskötés előtti évre vonatkozóan a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által a hazai személyautók átlagéletkorára vonatkozó statisztikai adatot (2009-ben ez 11 év volt), de még nem éri el a 15 évet, akkor a kötelezően előírt többlettőke nagysága 50 százalék, 15 év felett pedig 100 százalék. Tehergépjárművek esetében 10 éves életkor felett szükséges az 50 százalékos, 12 év felett pedig a 100 százalékos többlettőke megképzése.

A szükséges többlet-tőkeképzése jelzi: a Felügyelet jelentős kockázatnak tartja a koros, alacsony fedezeti értékű gépjárművekből felépülő finanszírozói portfóliókat. A hatóság 2010. évi első kockázati jelentése szerint a hitelpiaci válság leginkább a viszonylag magas kockázatú ügyfeleket finanszírozó pénzügyi vállalkozási szférát sújtja, a gépjárműszektor helyzete ezen belül is szélsőségesen rossz. Az ügyfelek fizetési késedelmeinél a pénzügyi vállalkozások tevékenységeit tekintve a legnagyobb romlás tavaly a lízingügyleteknél következett be, ahol a 90-napon túli késedelmű állomány aránya 3-ról 10 százalékra nőtt 2009-ben.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük