2011. március 11-én a világban eddig lezajlott 4. legnagyobb földrengés sújtotta Japán Tohoku tartományát. A Richter-skála szerinti 9-es erősségű rengést 10 méteres hullámokat hozó szökőár követte. Tohokuban ennek ellenére fennmaradt a tájegységre jellemző különleges helyi kézművesség, mely elsősorban a fazekasságot, lakkművészetet, textil- és fémművességet, fa- és bambuszalkotásokat foglal magába.

 

2011. március 11-én a világban eddig lezajlott 4. legnagyobb földrengés sújtotta Japán Tohoku tartományát. A Richter-skála szerinti 9-es erősségű rengést 10 méteres hullámokat hozó szökőár követte. Tohokuban ennek ellenére fennmaradt a tájegységre jellemző különleges helyi kézművesség, mely elsősorban a fazekasságot, lakkművészetet, textil- és fémművességet, fa- és bambuszalkotásokat foglal magába.

 

E kézműves alkotásokat bemutató kiállítás a világ számos országa után most Pécsre látogat. A Japán Alapítvány és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. által szervezett kiállítás megnyitója 2014. március 10-én 17 órakor lesz a pécsi Művészetek és Irodalom Házában. Márta István, a Zsolnay Örökségkezelő NKft. ügyvezető köszöntője után a kiállítást Iwanaga Emi, a Japán Alapítvány budapesti kulturális intézet igazgatónője nyitja meg.

 

Egy hányatott sorsú vidék, Tóhoku kézműves hagyománya.

 

„A japán szigetvilág óriási távolságot ível át, északról Hokkaidón át egészen a legdélebbi Okinava szigetéig. Tóhoku földrajzi tájegysége széles sávot alkot Hokkaidót érintve a Kantó régió északi felével. Területét összesen hat prefektúra alkotja: Aomori, Akita, Ivate, Mijagi, Jamagata, valamint Fukusima.

Janagi Szoecu a Mingei (népművészeti) mozgalom atyja, a 20. század elején Tóhoku vidékén tett látogatása során fedezte fel a helyi kézművesség különleges szépségét és kezdte el a helyi használati eszközök és tárgyak köré csoportosuló gyűjtőmunkáját. Tóhoku kézműves kultúrája a mozgalom olyan meghatározó alakjaira is mély benyomást tett, mint a fazekasművész Kavai Kandzsiró és Hamada Sódzsi, a textilművész Szerizava Keiszuke vagy a kiemelkedő fametszetkészítő művész, Munakata Sikó. Sajnálatos módon a régió helyi kézműves technikái közül nem mindegyik maradt fenn az utókor számára. A gazdasági struktúra változásának, valamint a falvaikat elhagyó, városokba centralizálódó lakosság vándorlási hullámainak eredményeként Janagi és társai kutatómunkájának korszakára a térség már számos kézműves alkotása és technikája szűnt meg végérvényesen létezni. A kiállítás így a Tóhoku régióban egykoron virágzó gazdag kézműves hagyományokból elsősorban azokat az alkotásokat tárja a látogatók elé, amelyek mind a mai napig épségben öröklődtek át az utókor számára.

A kiállításra kerülő alkotások az iparművészet különféle területeiről, többek között a fazekasság, lakkművészet, textil- és fémművészet, fa- és bambuszalkotások sorozataiból kerülnek ki.

A használati tárgyak és textíliák sokszínű válogatása mellett a Tóhoku régió kulturális szellemisége és népművészetének magával ragadó hagyománya ihlette alkotók művei is bemutatásra kerülnek.

Habár jelen kiállítás kifejezetten a Tóhoku régió kézműves hagyományaival foglalkozik, Japán számos egyéb régiója is magas színvonalú kézműves technikákat hagyott örökül az utókorra. Ezen tradíciók bemutatásával, reméljük, hűen szemléltethetjük a japán esztétikai érzékenység és kifinomult kézművesség sajátosságait a kiállítás valamennyi látogatója számára."

(Macubara Rjúicsi, a kiállítás kurátora, Kiotói Modern Művészeti Múzeum)

 

2014. március 10. 17:00

Tóhoku – Egy hányatott sorsú vidék kézműves hagyománya

Művészetek és Irodalom Háza

Pécs, Széchenyi István tér 7-8.

A rendezvényt március 11.-28. között tekinthetik meg a látogatók.

 

http://www.pmh.hu/

 

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük