Új összefogás a kompozit termékek gyártástechnológiájának fejlesztésére
A Magyar Tudományos Akadémia, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, az evopro és az eCon engineering közös projektje közelebb hozza a magyar gyártóbázis megvalósulását. A projekt eredményei alapján megvalósuló rövid ciklusidejű automatizált gyártócella magas minőségű, teherviselő járműipari kompozit szerkezeti elemek előállítására lesz képes.
A Magyar Tudományos Akadémia, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, az evopro és az eCon engineering közös projektje közelebb hozza a magyar gyártóbázis megvalósulását. A projekt eredményei alapján megvalósuló rövid ciklusidejű automatizált gyártócella magas minőségű, teherviselő járműipari kompozit szerkezeti elemek előállítására lesz képes.
A fejlesztett technológiát nagy érdeklődés övezheti a gépjárműipari beszállítók részéről. A három évre tervezett alapkutatási, ipari kutatási és kísérleti fejlesztési tevékenységeket szakmai kompetencia alapján bontják részekre az együttműködő felek. Az anyagtudományi kutatás főként a laktámok in situ polimerizációja, a szálas erősítőanyagok kiválasztása és strukturálása, valamint felületi bevonatok minőségi jellemzőinek növelése területére terjed ki.
A végeselemes kutatások feladata a fém-kompozit hibrid alkatrészek alkalmazási területének feltárása, modellezési és szimulációs eljárások, valamint a tudás- és technológiatranszfer kidolgozása, továbbá a gyártástechnológiai folyamatok szimulálása. A technológia kutatás célja az automatizált textil előgyártmány-technológiai fejlesztése, valamint a monomer alapú, injektálásos, in situ polimerizációs gyártástechnológia- és technikai megoldások fejlesztése, paraméterek optimalizálása, továbbá a gyártást követő fröccsöntés-technológia és eszközeinek fejlesztése. Ennek a munkacsomagnak a keretében az automatizált kompozit gyártási folyamatot az evopro Engineering Kft. az Ipar 4.0 elveinek megfelelően fejleszti és építi fel.
A konzorciumot vezető evopro Systems Engineering Kft. részéről Dr. Molnár Péter okleveles gépészmérnök németországi kutatási és az oroszországi kompozit gyártói területeken szerzett tapasztalataival vezeti a munkacsoportokat. Szakmai felsővezetőként részt vett a Modulo buszok üvegszál-kompozit elemeinek gyártásában, a projektben való részvétel miatt hazatért külföldről. Az MTA kutatócsoportját Dr. Iván Béla, az MTA levelező tagja, kutatóprofesszor fogja össze. A BME Polimertechnika Tanszék közreműködését Dr. Czigány Tibor, az MTA levelező tagja, dékán, egyetemi tanár vezeti. Az egyes részfeladatok megvalósítását többek között Prof. Dr. Karger-Kocsis József tudományos tanácsadó, az MTA doktora, valamint Dr. Szebényi Gábor adjunktusok irányítják. Az eCon engineering végeselemes munkacsoportját Takács László okleveles gépészmérnök fogja össze.
A projekt a Nemzeti Versenyképességi és Kiválósági Programon belül a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap támogatásával valósul meg. A támogatási összeg 1.376.799.243 Ft. A "Polimer kompozit termékek előállítása rövid ciklusidejű, automatizált gyártástechnológia segítségével, gépjárműipari alkalmazásokra, különös tekintettel a kompozit elemek komplexitására és újrafeldolgozhatóságára" című, NVKP-16-1-2016-0046 kódszámú pályázati projekt tervezett befejezése 2019. decembere. Amíg a kutatóintézetre és egyetemre eső támogatás intenzitása 100%, addig a konzorciumvezető evopro a ráeső egy milliárd forintos projektösszegre 57%-os támogatási intenzitásra számíthat.
http://www.econengineering.com/en
http://www.pt.bme.hu/fooldal.php?l=m
Lantai József