Új seprû és egyéb eszközök ? MÁV-START
8 perc olvasásA MÁV-START Zrt. 2007. augusztus 8-án ismertette a médiával a Déli pályaudvar Tisztító Vágányánál a vasúti személyszállító kocsik tisztására-takarítására szerzõdött szolgáltatócég tevékenységét. A tájékoztatót Teke Bertalan felelõs vezetõ, valamint a vállalkozó PQS csoport vezérigazgatója, Gaál Pál Zoltán tartotta.
A MÁV-START Zrt. 2007. augusztus 8-án ismertette a médiával a Déli pályaudvar Tisztító Vágányánál a vasúti személyszállító kocsik tisztására-takarítására szerzõdött szolgáltatócég tevékenységét. A tájékoztatót Teke Bertalan felelõs vezetõ, valamint a vállalkozó PQS csoport vezérigazgatója, Gaál Pál Zoltán tartotta.
Elmondták, a MÁV-START Zrt. kiemelt feladatának tekinti szolgáltatási színvonalának emelését, a személyszállító vasúti kocsik tisztaságának biztosítását. A közelmúltban alakult vállalat a vasúti jármûvek tisztításának országos szintû megszervezését, az idevágó tevékenység hatékony megvalósítását tûzte célként maga elé.
Mit értenek ez alatt?
-megfelelõen tisztítható vasúti kocsik kialakítását,
-a tisztítási infrastruktúra fejlesztését,
-a Tisztítási Elõírás szigorítását,
-olyan vállalkozók foglalkoztatását, akik részt vesznek a tisztítási infrastruktúra fejlesztésekben.
A megfogalmazott célok felé tett elsõ lépésként, szigorúbb elvárásokkal újrafogalmazták a vasúti személyszállító jármûvek Tisztítási Elõírásait. Június elején új tisztítási elõírásokat és követelményrendszert vezettek be, olyat, amely megfelel az utasok jogos elvárásainak és egy, a korábbinál szigorúbb ellenõrzõ- és értékelõ struktúrának.
Az új Tisztítási Elõírás a jelenleg érvényben levõ utasításhoz képest tisztítási nemenként mintegy 20%-al több elvégzendõ feladatot tartalmaz, melyek elsõsorban az utasok által kifogásolt hiányosságok megszüntetésére irányulnak. Kiemelt figyelemmel kezelik a WC helyiségeket, a kilincseket és fogantyúkat, valamint az ülések, a belsõ ablakfelületek és a csomagtartók tisztítását.
A következõ lépés során írták ki a munkák lebonyolítására a tendert, azzal a céllal, hogy csökkenthessék a fõvállalkozók számát és 5-7 év távra a forrásokat hatékonyabban kihasználó szerzõdéseket tudjanak kötni a vállalkozókkal. Az új felállásban is lehetõséget kívánnak adni kisebb cégek alvállalkozásban végzett tevékenységére, de már a hatékony mûködéshez szükséges tõkeerõs háttér-támogatással.
A meghirdetett tárgyalásos közbeszerzési eljárás során az országot öt területre osztották fel, a jelentkezõk ezen területekre külön-külön adhatták be pályázatukat. Három ilyen területen már eredményt tudtak hirdetni, ezeken a helyeken az eddigi 5 vállalkozás helyett 2 végzi a tisztítást.
A nyertes vállalkozók 2007. május 29-én kezdték meg a munkát a Budapest-Déli, Gy?r, Székesfehérvár és térségeik, Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc és térségeik, valamint Szeged, Békéscsaba, Kiskunhalas és térségeik területén.
Az új Tisztítási Elõírás összeállítása elõtt felmérést készítettek az utasok körében, véleménykutatás céljából.
A szigorított követelményrendszert részben ezen véleményekre támaszkodva, részben más európai vasúttársaságok tapasztalatait felhasználva alakították ki, a MÁV-START Zrt. szakmai követelményrendszerére is tekintettel. Eszerint; a takarítást végzõ vállalkozásoktól elvárják, hogy a megrendelt munkákat az új Tisztítási Elõírásban meghatározott követelmények maradéktalan betartásával végezzék.
A fennmaradó Budapest-Nyugati, Budapest-Keleti, Szolnok , valamint Pécs, Nagykanizsa, Szombathely és térségeik esetében új tendert írtak ki, melynek lebonyolítása folyamatban van. A két budapesti és a szolnoki esetében várhatóan még ez évben sor kerül a szerzõdéskötésre, míg a Szombathely, Pécs és Nagykanizsa térségben a közbeszerzés kiírása és lebonyolítása miatt az csak a jövõ év elején várható. Azt követõen a tisztítást végzõ vállalkozóknak már az új Tisztítási Elõírásnak megfelelõen kell tevékenységüket folytatni az ország egész területén.
Melyek ezek az új követelmények?
Két csoportba sorolták a vasúti személykocsikon elvégzendõ tisztítási feladatokat;
-szerelvényfordulókba épített, naponta többször elvégzendõ tisztítási feladatok,
-idõszakos tisztítási mûveletek, melyeket meghatározott idõközönként végeztetnek el.
Szerelvényfordulóként:
-napi nagytisztítás, (a budapesti elõvárosi forgalomban közlekedõ szerelvényeknél további napi egy alkalommal megrendelhetõ),
-kistisztítás, ha a tartózkodási idõ legalább 40 perc,
-utántisztítás, ha a tartózkodási idõ 20 és 40 perc között van.
Idõszakos tisztítási munkák kéthetenként: a kocsik teljeskörû belsõ és külsõ tisztítására.
A belsõ tisztítás a padlótól a mennyezetig a kocsik teljes takarítását jelenti, beleérte a belsõ ablakfelületek, oldalfalak nedves tisztítását, fertõtlenítését, a textilbevonatú ülések vegyszeres kárpittisztítását. Mindez kiegészül a fél évente végzendõ rágcsáló- és rovarirtással.
A személyszállító jármûvek külsõ mosását gépi és kézi technológiával végeztetik hetenként, országos szinten 20 helyen. A 20 szolgálati helybõl 12-nél üzemel gépi mosóberendezés, bár ezek nagy része felújításra szorul.
A MÁV-START Zrt. ígéri, korszerûsítésüket kiemelten kezeli, felújításuk elõkészítése folyamatban van.
A már meglévõ berendezéseken kívül, ez év végén Szolnok állomáson egy fedett, télen-nyáron üzemelõ gépi mosóberendezés telepítését akarják megkezdeni.
A tisztítási feladatok ellenõrzésére, a korábbiaktól eltérõen, bevezetik a szúrópróba-szerûen végzett mintavételes eljárást. A meghatározó tisztítási feladatok nem megfelelõ végzése esetén a vállalkozókkal szemben szankciókat fognak érvényesíteni. Maguk az utasok is jelezhetik a vállalkozók felé a kocsik tisztasági állapotával kapcsolatos észrevételeiket, véleményüket; a vasúti kocsikon címkén adják meg a vállalkozók nevét és elérhetõségét.
A Tisztítási Elõírás hatékonyságának növeléséhez elengedhetetlenül a teljes számítógépes rendszer felfejlesztése az ellenõrzõ helyeken. Az ehhez szükséges szoftver kifejlesztése már megtörtént, jelenleg tesztelés alatt áll.
Vasúti személyszállító jármûvek tisztítására 2006. évben közel 2 milliárd forint állt rendelkezésre, a felhasználható keretet 2007. évben növelték, a második félévében, a MÁV-START Zrt. megalakulását követõen mintegy 100 millió forinttal többet kívánnak felhasználni erre a célra. Számokban; 2006-ban éves szinten 3 821 472 db tisztítási feladatot rendeltek meg, 2007-ben 5 401 243 db-ot terveznek.
Az utasok komfortérzetének növelése érdekében kiemelt figyelmet fordítanak a kocsik vízzel való feltöltésére, egészségügyi papírral történõ folyamatos ellátására. Egyes szerelvényeken bevezették az utazó takarítói tevékenységet is.
Mi legyen a grafittivel?
Az elmúlt évben 180 millió forintot költöttek a jármûvek külsõ és belsõ graffiti-mentesítésére. Ezt a fajta tisztítást is külsõ vállalkozó végzi. 100 millió Ft többlet-költséget jelentett a védõlakkal végzett átfestés. Az elmúlt években több kezdeményezés volt a graffitizés visszaszorítására, eddig kevés sikerrel.
A színesfém gyûjtõk vandál tevékenysége is sok gondot okoz, ezért a vasúti kocsikban igyekeznek a fém szerelvényeket kiváltani.
A MÁV-START Zrt. kiemelt feladatnak tekinti a jövõben az õrzés-védelem hatékonyságának növelését is, ami mintegy 3000 jármûre terjed ki.
További feladatok
Az ismertetett tisztítási rendszer önmagában nem eredményez látványos javulást az elmaradott infrastruktúra fejlesztése nélkül. A belsõ tisztításoknál, a szilárd burkolatú utak hiánya mellett, általános probléma a területek csatorna hálózatának, a villamos energia hálózatának, valamint a vízhálózatának elmaradottsága.
Az infrastrukturális fejlesztések megfelelõ szintû megvalósítására legalább 2 milliárd Ft szükséges.
A bemutatón szereplõ PQS szolgáltató csoport mintegy 10 éve van jelen Magyarországon, a most elnyert megbízáshoz hasonló tevékenységet folytat pl. kórházakban, a BKV-nál, s az itt nyert tapasztalatokra épít a sok kézi munkával járó vasúti szolgáltató tevékenység vállalásakor.
Szöveg:Harmat Lajos
Kép: Kis János