Újabb GPS alapú forgalomirányítási és utastájékoztató rendszert vezethet be az IQSYS

A  2011. május 30.-én került aláírása az a megállapodás, melynek keretében (nyílt közbeszerzési eljárás eredményeként) az IQSYS Zrt. építheti ki a Szabolcs Volán  GPS alapú forgalomirányítási és utastájékoztató rendszerét. A projekt Európai Uniós forrásból az Észak-Alföldi Operatív Program keretében, egyszeri, vissza nem térítendő, 347 861 709,-Ft összegű támogatással valósulhat meg. A beruházás teljes költsége 499.980.000.- Ft.

A  2011. május 30.-én került aláírása az a megállapodás, melynek keretében (nyílt közbeszerzési eljárás eredményeként) az IQSYS Zrt. építheti ki a Szabolcs Volán  GPS alapú forgalomirányítási és utastájékoztató rendszerét. A projekt Európai Uniós forrásból az Észak-Alföldi Operatív Program keretében, egyszeri, vissza nem térítendő, 347 861 709,-Ft összegű támogatással valósulhat meg. A beruházás teljes költsége 499.980.000.- Ft.

A projekt révén a társaság menetrend szerinti személyszállítási tevékenységéhez kapcsolódó – a társaság integrált vállalatirányítási rendszerébe illeszkedő – GPS alapú forgalomirányítási és utastájékoztató rendszer kerül kialakításra, mely lehetővé teszi az elektronikus jegy- és bérletrendszer megvalósítását is.

IQSYS a közösségi közlekedésért

 

„Az IQSYS Zrt., jelentős tapasztalatokkal rendelkezik mint a hazai közlekedés-informatikai piacon. Befejezett projektjei (Hajdú Volán Zrt., Debrecen, Jászkun Volán Zrt., Szolnok, Kisalföld Volán Zrt., Sopron) után immáron a negyedik helyszínen, Nyíregyházán, a Szabolcs Volán Zrt.-nél kezdheti meg a bevált, komplex megoldásának telepítését.” – kommentálta a szerződéskötést Horváth Gábor, az IQSYS  kereskedelmi igazgatója. „Ez alkalommal a Szabolcs Volán Zrt. működési területén, elsősorban Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében válik vonzóbbá az autóbusszal történő utazás az utasok számára”. – tette hozzá. A megvalósításban és az üzemeltetésben az IQSYS Zrt.-nek és a rendszer egyes komponenseit szállító partnereinek komoly tapasztalata van, így várhatóan gördülékenyen fog megtörténni a bevezetés is.

 

A telepítendő rendszer előnyeit az üzemeltető Szabolcs Volán Zrt. és az utazóközönség egyaránt érzékelni fogja. A szolgáltató számára a valós idejű forgalomirányítás és járműfelügyelet, valamint a pontos elszámolás jelenti a hatékonyabb üzemeltetés lehetőségét, míg az utasok számára a teljes körű utastájékoztatás és a gyorsabb, korszerű jegy- és bérletvásárlási lehetőség jelent majd jelentős fejlesztést.

 

A megoldás a járművekre szerelt GPS vevőn alapul, az ennek segítségével gyűjtött adatokat a központi rendszer felé mobilinternetes kapcsolaton keresztül folyamatosan továbbítja a jármű

 

fedélzeti számítógépe. A központi rendszer a járművek helyzetét folyamatosan értékeli, összehasonlítja a menetrenddel és megjeleníti az adatokat a forgalomirányító diszpécser térképes felületén, a diszpécsernek különböző figyelmeztető funkciókat és beavatkozási lehetőségeket kínálva. A diszpécser és a járművezető telefonos és írásos kapcsolata a rendszer részeként folyamatosan biztosított. Ezzel az üzemeltető állandó felügyeletet tud gyakorolni a flotta felett, az utasok pedig egyenletesebb, pontosabb közlekedést, probléma esetén hatékonyabb beavatkozást fognak érzékelni.

 

A GPS jeleket használja fel a rendszer a valós idejű utastájékoztatási funkciók működtetésére. A járművek fedélzeti számítógépe teljes körű, automatikus fedélzeti utastájékoztatást biztosít a járművek kijelzőin és hangszóróin keresztül. Szükség esetén a diszpécser távolról is tud szólni az utasokhoz. A Nyíregyházán található megállóhelyek egy részén telepítendő utastájékoztató kijelzők a várakozás perceit teszik kiszámíthatóbbá az utasok számára. Itt mindig a valós érkezési és indulási időpontokat jelenítik meg kijelzőink a központi rendszer információi alapján, amelyet szükség esetén hallható információval egészítünk ki. Az előbb említettek szerint a diszpécser a megállóhelyeken várakozók számára is tud szöveges vagy hangos üzenetet küldeni. Az utasok az interneten keresztül is tájékozódhatnak, a szolgáltatást mobiltelefonról is elérik.

 

A megoldás része a néhány járműre szerelendő infravörös utasszámláló berendezés. Az eszköz a le- és felszállók számát tartalmazó adatokat a fedélzeti számítógép felé továbbítja. A feldolgozás a központi rendszerben történik meg, amelynek alapján a szolgáltató a valós igények szerint tudja alakítani a menetrendjét és a kínált szolgáltatást.

 

Mind a járműveken, mind az elővételi pénztárakban megújul a jegy- és bérletértékesítés. A járműveken a fedélzeti számítógép része a pénztárgép, amely az elővételi pénztárakba telepítendő társaihoz hasonlóan gyors vásárlást és pontos kiszolgálást jelent az utasok számára, a szolgáltató pedig pontos képet kap az értékesítési adatokról, az elszámolás automatikus.

 

A jegyértékesítés fejlesztésével megkezdődik az e-ticketing (elektronikus jegyrendszer) bevezetése a Szabolcs Volán Zrt.-nél, az ehhez szükséges eszközök szállítása révén az utasoknak lehetőségük lesz a kártyákkal történő fizetésre.

 

Az üzemeltetői kontrollt fokozza a rendszerbe kötött fogyasztásmérők kiépítése is a járműveken, amelynek jeleit a központi rendszer ugyancsak folyamatosan értékeli.

 

A fejlesztés a Szabolcs Volán Zrt. helyközi járműveit teljes körűen bevonja a rendszerbe, míg a helyi járatú autóbuszok integrációja bizonyos eszközök telepítésével megkezdődik, e járművek teljes felszerelése más forrásból fog megvalósulni.

 

A rendszer részei többek között:

  • központi hardver- és szoftver-elemek (szerverek, adatfeldolgozó és diszpécseri, valamint utastájékoztató szoftverek, internetes alkalmazás)
  • 229 helyközi autóbusz eszközei (fedélzeti számítógép, utastájékoztató eszközpark, fogyasztásmérők, részben utasszámláló berendezések)
  •  

 

 

  • 88 helyi autóbusz felszerelése fogyasztásmérőkkel és részben utastájékoztató kijelzőkkel)

 

 

  • 16 elővételi pénztár kialakítása
  • 10 ellenőri kézikészülék utazás közbeni ellenőrzéshez
  • e-ticketing kártyanyomtató munkahely kialakítása
  • dinamikus megállóhelyi utastájékoztató rendszer 15 helyszínen

 

 

A projekt ütemezése

A projekt első fázisában, 2011. októberéig leszállításra kerülnek a komplex rendszer egységei egyben a jármű fedélzeti rendszer tesztelése ekkorra fejeződik be.

2011. decemberben várható a komplex rendszer indítása, tesztelése, ami a jármű fedélzeti rendszeren kívül magába foglalja a 9 darab megállóhelyi és 3 darab pályaudvari utastájékoztatási eszköz telepítését is. A telepített adatszolgáltatás a Szabolcs Volán Zrt. további rendszereihez csatlakozva azonnali, pontos adatokat ad át. Az utasoldali dinamikus kommunikáció az Internetes és WAP-os eléréssel jön létre, mivel online megjeleníthető az adott megállóhoz érkező járat várható ideje, a késés(ek) vagy a siető járat(ok) feltüntetésével. Az átszállás biztosításának ellenőrizhetőségével az autóbusz-autóbusz átszállási lehetőségek is javulnak.

2012. januárban fejeződik be a rendszert használók (autóbuszvezetők, forgalomirányítók, műszaki szakemberek) oktatása, a teljes átadás tervezett határideje pedig 2012. február 13.

A vállalkozó a kiépített komplex rendszer szakmai felügyeletét az átadástól számított 5 éven keresztül biztosítja.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.