Vajudtak a hegyek… szúnyogot szültek: Önszabályozó ajánlást fogadtak el a hűségszerződésekről a távközlési szolgáltatók
9 perc olvasásA hűségszerződések átlátható, a fogyasztók érdekeit szem előtt tartó, tisztességes és egységes feltételeinek alkalmazása érdekében önszabályozó ajánlást fogadtak el a legnagyobb hazai vezetékes és mobil távközlési szolgáltatók. Szerkesztőségünk álláspontja szerint az elfogadott ajánlás – annak betartása esetén- sem sokat, gyakorlatilag semmit sem változtat a jelenlegi helyzeten, csak a végetnemérően meghosszabodó hűségbetont szünteti meg. A többi kiszolgáltatási szerződési gyakorlat immár jogosan maradhat!
A hűségszerződések átlátható, a fogyasztók érdekeit szem előtt tartó, tisztességes és egységes feltételeinek alkalmazása érdekében önszabályozó ajánlást fogadtak el a legnagyobb hazai vezetékes és mobil távközlési szolgáltatók. Szerkesztőségünk álláspontja szerint az elfogadott ajánlás – annak betartása esetén- sem sokat, gyakorlatilag semmit sem változtat a jelenlegi helyzeten, csak a végetnemérően meghosszabodó hűségbetont szünteti meg. A többi kiszolgáltatási szerződési gyakorlat immár jogosan maradhat!
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület javaslatai alapján, a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács keretében kidolgozott irányelvek teljes körűen igyekeznek rendezni a hűségszerződésekkel kapcsolatosan az utóbbi időben felvetődött kérdéseket. Az ajánlást aláíró szolgáltatók vállalták, hogy amennyiben jelenlegi szerződési gyakorlatuk ettől eltérő, akkor a továbbiakban a fogyasztók számára kedvezőbb és ellenőrizhetőbb feltételeknek megfelelően járnak el.
Az előfizetői szerződéseknél, kedvezményekért cserébe alkalmazott, jellemzően egy-két éves időtartamú hűségvállalások gyakorlatával kapcsolatos fogyasztói észrevételek, panaszok alapján a legnagyobb hazai kábeles, vezetékes és mobil távközlési szolgáltatók olyan részletes önkorlátozó szabályrendszert dolgoztak ki, amely az összes vitatott kérdést rendezve a fogyasztók érdekeit fokozottabban figyelembe vevő, egységes feltételeket teremt. A Hírközlési Érdekegyeztető Tanácsban együttműködő szolgáltatók az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület előfizetői észrevételekre épülő javaslatai alapján, a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak a témához kapcsolódó határozatait és javaslatait is figyelembe véve dolgozták ki a hűségvállalásokra vonatkozó ajánlást. A szolgáltatók meggyőződése szerint a hűségnyi-latkozatos rendszer a hírközlési verseny természetes velejárója, amely tisztességes és átlátható feltételek mellett a fogyasztók érdekeit is szolgálja, és a kedvezmények révén az új technológiák és minőségi szolgáltatások gyors, széleskörű elterjedését, az információs társadalom kiteljesedését segíti.
Az ajánlás aláírói vállalták, hogy hűségnyilatkozat csak a szerződő felek dokumentált, egybehangzó akaratával léphet hatályba, és nem lehet kényszerítő jellegű, így az elkötelezettség időtartamának arányban kell állnia a kedvezményekkel. A listaár és a kedvezményes ár különbözete illetve az előfizető idő előtti felmondásakor kiszabott kötbér mértéke sem lehet aránytalan, indokolatlan mértékű. A hűségidőszak lejáratáról a szolgáltatók időben értesítik az előfizetőket, akik hozzájárulása nélkül, automatikusan a hűségnyilatkozat nem hosszabbodhat meg és nem alakulhat át határozatlan időtartamú szerződéssé. Ugyanakkor az előfizetők jogviszonya és szolgáltatásuk sem szűnhet meg váratlanul. Legalább 15 nappal előre történik az értesítés, ha a hűségidőszak lejárta után nyújtott szolgáltatás ára vagy más fontos jellemzője az előfizető számára hátrányosan módosul. A hűségnyilatkozatok és a kötbér feltételeit és számítási módszertanát, illetve mértékét a szerződő szolgáltató egyértelmű és átlátható módon határozza meg a hűségnyilatkozatban, és a honlapján is közzéteszi.
Az önszabályozó ajánlást aláíró szolgáltatók vállalták, hogy amennyiben jelenlegi szerződéskötési gyakorlatuk ettől eltér, úgy 60 napon belül módosítják azt és a továbbiakban az egységesen elfogadott feltételeknek megfelelően járnak el. Az ajánláshoz a többi hírközlési szolgáltató is csatlakozhat, ha aláírja a dokumentumot a Hírközlési Érdekegyeztető Tanácsnál. Az ajánlás kidolgozásában részt vett és azt aláírta a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség, a GTS-Datanet Távközlési Kft., az Invitel Távközlési Szolgáltató Zrt., a Magyar Telekom Nyrt., a Pannon GSM Távközlési Zrt., a UPC Magyarország Kft. és a Vodafone Magyarország Zrt.
A Hírközlési Érdekegyeztető Tanács alulírott hírközlési szolgáltató, valamint a fogyasztókat képviselő tagjai a természetes személy előfizetőkkel kötendő „hűségszerződésekre" vonatkozóan, az alábbiak betartását fogadják el:
1. A hűségnyilatkozatos rendszer a hírközlési verseny természetes velejárója,amely tisztességes és átlátható feltételek mellett, a fogyasztók érdekeit is szolgálja;
2. A hűségnyilatkozat nem lehet a fogyasztóval szembeni gazdasági "kényszer" eszköze, ezért a mindenkori kedvezmény nélküli, illetve listaár és a hűség-szerződéssel meghatározott ár közötti különbség nem lehet aránytalan;
3. A hűségnyilatkozatok a szolgáltató és a végfelhasználó között megkötött magánjogi szerződés részét képezik, ezért annak további jogszabályi szabályozása korlátozza a felek szerződési szabadságát, és ezen keresztül a piaci
versenyt;
4. A hűségnyilatkozat az előfizetői szerződéshez kapcsolódó olyan kikötés, amelyben az előfizető vállalja, hogy egy meghatározott időszakon belül rendes felmondással nem, csak a kedvezmény visszafizetése, illetve a kötbér
megfizetése mellett szüntetheti meg az előfizetői szerződést, melyre tekintettel a szolgáltató vállalja, hogy az előfizetőt a hűségnyilatkozatban meghatározott kedvezményben részesíti. A kedvezmény a szolgáltatás igénybevételének olyan módját jelenti, amely kedvezőbb a szolgáltató hűségnyilatkozat kötése
kor érvényes Általános Szerződési Feltételekben (ÁSZF), díjszabásban vagy árlistában szereplő – hűségnyilatkozat tétele nélküli – feltételeknél;
5. Az előfizetői szerződéses jogviszony határozatlan vagy határozott, jellemzően határozatlan időre köttetik, míg a vállalt hűségnyilatkozat időtartama meghatározott idejű, mely időtartam a hűségszerződés tárgyától, annak specifikumaitól
(a kapott kedvezménytől) függ, és nem hosszabbodik meg. A hűségidőszak lejárata esetén a határozatlan idejű jogviszony és a szolgáltatás nem szűnik meg;
6. A hűségnyilatkozat időtartama nem lehet aránytalanul hosszú, feleljen meg, mind a Ptk. irányadó rendelkezéseinek, mind pedig a tisztességes szerződési feltételekre vonatkozó jogszabályoknak;
7. Amennyiben a kedvezményhez kötött hűségidőszak lejár, az előfizetői jogviszony az alapul vett előfizetői szerződése eredeti rendelkezései szerint folytatódik tovább, vagy ha a szolgáltató a vállalt hűségidőszakon túlmenően is kedvezőbb feltételeket biztosít az előfizető számára, akkor, ezen kedvezmé
nyes feltételek szerint;
8. A hűségnyilatkozat csak a szerződő felek dokumentált, egybehangzó akaratával léphet hatályba;
9. A hűségnyilatkozat vállalása mellett megkötött határozott idejű előfizetői szerződések a felek erre vonatkozó, egyértelmű megállapodása hiányában nem hosszabbodhatnak meg, nem alakulhatnak át határozatlan időtartamú szerző
déssé;
10. A hűségnyilatkozat tartalmát, valamint az azokhoz kapcsolódó előfizetői szerződések szerződési feltételeit a szerződő szolgáltató a honlapján, vagy az ÁSzF-ben, vagy díjszabásban, vagy árlistában megjeleníti;
11. Az előfizetői szerződés előfizető által kezdeményezett, hűségidőszak előtti megszűntetése kötbér kiszabását eredményezheti, amelynek mértéke nem lehet indokolatlan és aránytalan, és amelynek feltételeit és módszertanát, illet
ve mértékét a szerződő szolgáltató egyértelmű és átlátható módon határozzameg a hűségnyilatkozatban, és a honlapján is közzéteszi;
12. A hűségnyilatkozat vállalás esetén a hűségidőszak lejáratát legalább 15 nap pal megelőzően a szolgáltató a lejáratról a szerződésben meghatározott módon értesíti az Előfizetőt abban az esetben, ha a hűségidőszak lejártát követően nyújtott szolgáltatás ára vagy lényegi tulajdonsága az előfizető számára hátrányosan módosul;
13. A hűségnyilatkozat vállalása mellett megkötött előfizetői szerződés, végfelhasználó – előfizető általi megszüntetése (felmondása) csak indokolt esetben- amikor az egyik szolgáltatás nyújtása feltételezi a másikat – kapcsolódhat más szolgáltatás módosulásához, esetleg egyidejű megszűnéséhez.
Mindazok, akiknek a jelenlegi szerződéskötési gyakorlata eltér a jelen ajánlásban foglaltaktól és ezen ajánlás aláírói, illetve aláírói lesznek, vállalják, hogy a csatlakozásukat követő 60 napon belül felkészülnek a jelen Ajánlásban foglaltak teljesítésére, azt követően, a megkötendő előfizetői szerződéseikben, az abban foglaltaknak megfelelően járnak el.
A Hírközlési Érdekegyeztető Tanács alábbi jogi személyiségű tagjai az Ajánlás szerint járnak el és támogatják más érdekelt társaságok csatlakozását az ajánláshoz, amelyet az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, valamint a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség támogat.
Budapest, 2007. október
Az Ajánlás kezdeményezői:
Hírközlési Érdekegyeztető Tanács
GTS – Datanet Távközlési Kft.
Magyar Kábelkommunikációs Szövetség
Invitel Távközlési Szolgáltató Zrt.
Magyar Telekom Nyrt. Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
Pannon GSM Zrt.
UPC Magyarország Kft.
Vodafone Magyarország Zrt.