Jozias van Aartsen - az EU Nabucco project koordinátoraJozias van Aartsen – az EU Nabucco project koordinátoraNem veszélyezteti a Nabucco gázvezeték megépítését az európai projekt koordinátora szerint az orosz beruházásban megvalósuló Déli Áramlat. Kételyek merülhetnek fel ugyanakkor azzal kapcsolatban, hogy az oroszok valóban képesek lesznek-e annyi gáz szállítására, amennyire leszerződnek – vélekedett a BruxInfónak és a Figyelőnek adott interjúban Jozias van Aartsen.

Jozias van Aartsen - az EU Nabucco project koordinátoraJozias van Aartsen – az EU Nabucco project koordinátoraNem veszélyezteti a Nabucco gázvezeték megépítését az európai projekt koordinátora szerint az orosz beruházásban megvalósuló Déli Áramlat. Kételyek merülhetnek fel ugyanakkor azzal kapcsolatban, hogy az oroszok valóban képesek lesznek-e annyi gáz szállítására, amennyire leszerződnek – vélekedett a BruxInfónak és a Figyelőnek adott interjúban Jozias van Aartsen.

A Kaszpi-tenger környéki mezőkről évente mintegy 30 milliárd köbméter gáz Európába szállítására hivatott Nabucco vezeték európai uniós koordinátora szerint a gondjaira bízott projekt és az orosz beruházásban tervezett Déli Áramlat nem verseng egymással, következésképp, az a tény, hogy több európai állam, köztük Magyarország is csatlakozott az utóbbihoz nem veszélyezteti a kiemelt európai projekt megvalósítását. „Nem látom, miért jelentene veszélyt a Déli Áramlat a Nabuccóra. Tudom, hogy időnként egymással versengőnek, vagy egymást kizárónak próbálják beállítani a két beruházást. De ha figyelembe vesszük, hogy Európának a következő 2-3 évtizedben mennyi gázra lesz szüksége, akkor nyilvánvaló, hogy annál jobb, minél több gázvezeték épül" – nyilatkozta a BruxInfónak telefonon Jozias van Aartsen, a projekt európai uniós koordinátora.

Az egykori holland külügyminiszter elmondása szerint nem kételkedik abban, hogy a magyar kormány mostanra elkötelezte magát a Nabucco megvalósítása mellett, amit egyébként a Déli Áramlatról szóló orosz-magyar szerződés moszkvai aláírásának napján Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter is határozottan megerősített neki. „A Nabucco egyre inkább valóság" – szögezte le a koordinátor arra a kérdésre, hogy vajon a projekt még mindig álom-e, ahogy korábban a magyar kormányfő jellemezte.

Van Aartsen úgy véli, hogy a Nabucco megvalósítása más állításokkal ellentétben előrehaladottabb szakaszban van, mint a Déli Áramlaté. Utóbbiról ugyanis még megvalósíthatósági tanulmány sem készült, nem úgy, mint a Nabucco esetében, amely ráadásul élvezi az Európai Unió, a négy érintett uniós tagállam (Bulgária, Románia, Magyarország és Ausztria), négy európai energiavállalat és a tranzitjellege miatt kulcsfontosságú Törökország támogatását is. A holland diplomácia egykori első embere arra is felhívta a figyelmet, hogy várhatóan idén nyáron újabb fontos mérföldkőhöz érkezik a projekt, amikor az öt érintett ország egy kormányközi megállapodást ír majd alá. A megállapodás tervezetét egyébként a magyar kormány dolgozta ki és juttatja el a másik négy ország fővárosába.

A Nabucco koordinátora nem tart attól, hogy – mint attól egyesek tartanak – nem lesz elég gáz betáplálva a Nabuccóba. A működés első, 2013-2014-ben induló szakaszában véleménye szerint a vezeték földgázzal való ellátását a Kaszpi-tenger melléki mezők fedezik. Ennek az alkunak a kitárgyalásában egyébként van Aartsen szerint jelentős szerepet játszott Kóka János korábbi gazdasági miniszter. Attól sem tart, hogy a 2018-ban kezdődő második fázisban gáz nélkül marad esetleg a vezeték, mert – mint rámutatott – a Kaszpi-tenger környékén több földgáz van, mint Oroszországban. A koordinátor azt is valószínűnek tartja, hogy ha most a nukleáris program miatt nem is, de a jövőben valamikor Iránnal is tárgyalni fog az EU a gázszállításról.

A Nabucco útját egyengető ex-politikus úgy véli, hogy a Déli Áramlat esetében legalább annyira indokolt feltenni azt a kérdést, hogy vajon lesz-e elegendő gáz a rohamtempóban aláírt és ezután aláírandó szerződések teljesítésére. „Oroszország egyre több gázszállítási szerződést köt, miközben készletei végesek és energiaszükségletei is évről-évre rohamosan nőnek. Megítélésem szerint jogosan tehetnénk fel a kérdést, hogy tényleg van-e elég gáz ennyi igény kielégítésére"" – vélekedett a koordinátor. 

Jozias van Aartsen nem lát okot arra, hogy az Európai Unió tagállamainak a felmerülő politikai kockázatok miatt tartaniuk kellene az orosz befektetetésektől. Fontosnak nevezte ugyanakkor, hogy a Nabucco projektben részt vevő négy tagállam tisztában legyen a közös energiapolitikában rejlő előnyökkel. „Nagyon fontos, hogy az EU tagállamai közös nyelvet beszéljenek energiapolitikai kérdésekben" – hangsúlyozta. A Nabucco koordinátora emlékeztetett rá, hogy az energiaellátást tévesen sokáig úgy kezelték, mint más fogyasztási cikkeket, holott olyan stratégiai kérdésről van szó, ami szorosan összefügg az európai gazdasággal és az életmóddal.

Arra is felhívta a figyelmet, hogy ha még sikerülne is növelni a megújuló energiaforrások részarányát és javítani az energiahatékonyságon, a folyamatosan növekvő igények miatt az EU tagállamai a következő 30 évben még jobban rá lesznek utalva az Oroszországból érkező földgázra. A függőség ugyanakkor kölcsönös, mert az oroszoknak is érdekük, hogy piacot találjanak nyersanyagaiknak, márpedig az Európai Unió jól fizető ügyfélnek számít. „Meggyőződésem, hogy a kölcsönös érdekek alapján mind Oroszország, mind az EU meg tudja találni a számításait" – szögezte le a BruxInfónak a Nabucco projekt európai koordinátora.

BRUXINFO

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük