Várható változások az Új Magyarország Fejlesztési Tervben
4 perc olvasásLezárultak a tárgyalások az Új Magyarország Fejlesztési Tervrõl az Európai Bizottság és a magyar kormány között. A várható változások eredményeként még több pénz jut majd a foglalkoztatás és a gazdasági növekedés céljainak elérésére, miközben az eredetileg tervezettnél kicsivel kevesebb a közlekedésfejlesztésre.
Lezárultak a tárgyalások az Új Magyarország Fejlesztési Tervrõl az Európai Bizottság és a magyar kormány között. A várható változások eredményeként még több pénz jut majd a foglalkoztatás és a gazdasági növekedés céljainak elérésére, miközben az eredetileg tervezettnél kicsivel kevesebb a közlekedésfejlesztésre.
Az Európai Bizottsággal folytatott tárgyalások során a magyar kormány által javasolt pénzügyi keretek összesen kevesebb mint 2 százalékkal változtak az egyes programok között, míg a teljes lehívható keret változatlan, továbbra is mintegy 7 000 milliárd forint. (További, körülbelül 1 300 milliárd forintos támogatási keret áll majd rendelkezésre a következõ hét évben a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium gondozásában készült Új Magyarország Vidékfejlesztési Terven keresztül).
A legfontosabb pénzügyi változások az Új Magyarország Fejlesztési Tervben a következõk:
Több pénzt jut:
- Gazdaságfejlesztésre (+16 milliárd forint) – A gazdaságfejlesztés szerepe ezzel tíz százalék fölé emelkedik a fejlesztési tervben
- Humánerõforrás-fejlesztésre (Társadalmi Megújulás OP +32 milliárd forint) – Tovább erõsödik az emberi erõforrás fejlesztési programok támogatása
- Környezetvédelemre (+86 milliárd forint) – A környezetvédelmi programok megvalósítására és derogációs kötelezettségeink teljesítésére a szennyvízkezelés, az ivóvízhálózat és a hulladékgazdálkodási beruházásoknál is jelentõsebb források állnak rendelkezésre
- Minimálisan nõ az e-közigazgatás és államreform OP-k végrehajtását finanszírozó technikai keret
- Az eredetileg tervezett teljesítménytartalék az Európai Bizottság kérésére felosztásra került az egyes operatív programok között. Ez fedezte a változások jelentõs részét.
Kevesebb pénz jut:
- Közlekedésfejlesztésre (-18 milliárd forint [= -1%]) és
- A Közép-Magyarországi Régió programjára (-11,3 milliárd forint) – Ezzel összességében nem csökken a régióra jutó támogatás, mert a programból kivont infrastruktúrafejlesztésre fordítható forrás (11,3 mrd forint) humánfejlesztésre fordítható Társadalmi Megújulás operatív program Közép-Magyarországi Régióra fordítható részébe került.
Az átcsoportosítások hatására 2 százalékkal nõ a humán fejlesztések aránya az infrastrukturális beruházásokkal szemben.
Tartalmi változások
Az Európai Bizottság és a magyar kormány tárgyalásai alapján az alábbi fõbb tartalmi változások történtek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben:
- Magyarország kötelezettséget vállal arra, hogy a közlekedésfejlesztési pénzek több mint 50%-a környezetbarát közlekedési módok fejlesztését szolgálja majd. Szintén kötelezettségvállalás történt arra, hogy a Kohéziós Alap forrásainak legfeljebb 25%-a kerül felhasználásra gyorsforgalmi út fejlesztésére.
- A környezetvédelmi fejlesztések fõ célja az uniós jogszabályok és vállalt kötelezettségeink teljesítése.
- Nagyobb hangsúlyt kaptak az anyagban a nemek közti esélyegyenlõséggel, klímaváltozással és fenntarthatósággal kapcsolatos szempontok.
- Hangsúlyosabb lett a roma társadalmat érintõ komplex fejlesztések bemutatása.
- Erõsödött a KKV-k támogatásának lehetõsége a gazdaságfejlesztési programban
A hivatalos tárgyalások lezárásával az Európai Bizottság belsõ eljárást kezdett a megállapodás formális jóváhagyására, amely körülbelül egy hónapot vesz igénybe.
Az operatív programok tárgyalásai továbbra is folynak Brüsszel és Magyarország között, azok lezárása a Bizottság belsõ eljárásrendjétõl függõen várhatóan idén nyár közepéig megtörténik.
Új pénzügyi tábla
(15 %-os hazai nemzeti hozzájárulással együtt, indikatív jelleggel)
265 Ft/euró, 2004-es árak, milliárd forint
Operatív programok |
Beadott változat |
Felülvizsgált változat |
Különbség (milliárd forint) |
%-os változás az eredeti változathoz képest |
Gazdaságfejlesztés OP |
674,0 |
690.0 |
+16 |
102,37% |
Közlekedés OP |
1721,5 |
1703,2 |
-18,3 |
98,94% |
Társadalmi megújulás OP |
933,3 |
966,0 |
+32,7 |
103,5% |
Társadalmi infrastruktúra OP |
538,9 |
538,9 |
||
Környezet és energia OP |
1053,6 |
1140,0 |
+86,4 |
108,2% |
Nyugat-dunántúli OP |
128,3 |
128,3 |
||
Közép-dunántúli OP |
140,5 |
140,5 |
||
Dél-dunántúli OP |
195,0 |
195,0 |
||
Dél-alföldi OP |
207,1 |
207,1 |
||
Észak-alföldi OP |
269,6 |
269,6 |
||
Észak-magyarországi OP |
249,9 |
249,9 |
||
Közép-magyarországi OP |
430,3 |
419,0 |
-11,3 |
97,4% |
Államreform OP |
40,6 |
40,9 |
0,3 |
100,74% |
Elektronikus közigazgatás OP |
99,5 |
99,8 |
0,3 |
100,3% |
Végrehajtás OP |
94,9 |
87,2 |
-7,7 |
91,9% |
Nemzeti Teljesítmény Tartalék (összes forrás 1,43%-a) |
98,4 |
0 |
-98,4 |
100% |
Új Magyarország Fejlesztési Terv összesen |
6875,4 |
6875,4 |