Nemzeti Fejlesztési ÜgynökségLezárultak a tárgyalások az Új Magyarország Fejlesztési Tervrõl az Európai Bizottság és a magyar kormány között. A várható változások eredményeként még több pénz jut majd a foglalkoztatás és a gazdasági növekedés céljainak elérésére, miközben az eredetileg tervezettnél kicsivel kevesebb a közlekedésfejlesztésre.

 Nemzeti Fejlesztési ÜgynökségLezárultak a tárgyalások az Új Magyarország Fejlesztési Tervrõl az Európai Bizottság és a magyar kormány között. A várható változások eredményeként még több pénz jut majd a foglalkoztatás és a gazdasági növekedés céljainak elérésére, miközben az eredetileg tervezettnél kicsivel kevesebb a közlekedésfejlesztésre.

Az Európai Bizottsággal folytatott tárgyalások során a magyar kormány által javasolt pénzügyi keretek összesen kevesebb mint 2 százalékkal változtak az egyes programok között, míg a teljes lehívható keret változatlan, továbbra is mintegy 7 000 milliárd forint. (További, körülbelül 1 300 milliárd forintos támogatási keret áll majd rendelkezésre a következõ hét évben a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium gondozásában készült Új Magyarország Vidékfejlesztési Terven keresztül).

A legfontosabb pénzügyi változások az Új Magyarország Fejlesztési Tervben a következõk:

Több pénzt jut:

  • Gazdaságfejlesztésre (+16 milliárd forint) – A gazdaságfejlesztés szerepe ezzel tíz százalék fölé emelkedik a fejlesztési tervben
  • Humánerõforrás-fejlesztésre (Társadalmi Megújulás OP +32 milliárd forint) – Tovább erõsödik az emberi erõforrás fejlesztési programok támogatása
  • Környezetvédelemre (+86 milliárd forint) – A környezetvédelmi programok megvalósítására és derogációs kötelezettségeink teljesítésére a szennyvízkezelés, az ivóvízhálózat és a hulladékgazdálkodási beruházásoknál is jelentõsebb források állnak rendelkezésre
  • Minimálisan nõ az e-közigazgatás és államreform OP-k végrehajtását finanszírozó technikai keret
  • Az eredetileg tervezett teljesítménytartalék az Európai Bizottság kérésére felosztásra került az egyes operatív programok között. Ez fedezte a változások jelentõs részét.

Kevesebb pénz jut:

  • Közlekedésfejlesztésre (-18 milliárd forint [= -1%]) és
  • A Közép-Magyarországi Régió programjára (-11,3 milliárd forint) – Ezzel összességében nem csökken a régióra jutó támogatás, mert a programból kivont infrastruktúrafejlesztésre fordítható forrás (11,3 mrd forint) humánfejlesztésre fordítható Társadalmi Megújulás operatív program Közép-Magyarországi Régióra fordítható részébe került.

Az átcsoportosítások hatására 2 százalékkal nõ a humán fejlesztések aránya az infrastrukturális beruházásokkal szemben.

Tartalmi változások

Az Európai Bizottság és a magyar kormány tárgyalásai alapján az alábbi fõbb tartalmi változások történtek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben:

  • Magyarország kötelezettséget vállal arra, hogy a közlekedésfejlesztési pénzek több mint 50%-a környezetbarát közlekedési módok fejlesztését szolgálja majd. Szintén kötelezettségvállalás történt arra, hogy a Kohéziós Alap forrásainak legfeljebb 25%-a kerül felhasználásra gyorsforgalmi út fejlesztésére.
  • A környezetvédelmi fejlesztések fõ célja az uniós jogszabályok és vállalt kötelezettségeink teljesítése.
  • Nagyobb hangsúlyt kaptak az anyagban a nemek közti esélyegyenlõséggel, klímaváltozással és fenntarthatósággal kapcsolatos szempontok.
  • Hangsúlyosabb lett a roma társadalmat érintõ komplex fejlesztések bemutatása.
  • Erõsödött a KKV-k támogatásának lehetõsége a gazdaságfejlesztési programban

A hivatalos tárgyalások lezárásával az Európai Bizottság belsõ eljárást kezdett a megállapodás formális jóváhagyására, amely körülbelül egy hónapot vesz igénybe.

Az operatív programok tárgyalásai továbbra is folynak Brüsszel és Magyarország között, azok lezárása a Bizottság belsõ eljárásrendjétõl függõen várhatóan idén nyár közepéig megtörténik.

Új pénzügyi tábla

 (15 %-os hazai nemzeti hozzájárulással együtt, indikatív jelleggel)

265 Ft/euró, 2004-es árak, milliárd forint

Operatív programok

Beadott változat

Felülvizsgált változat

Különbség (milliárd forint)

%-os változás az eredeti változathoz képest

Gazdaságfejlesztés OP

674,0

690.0

+16

102,37%

Közlekedés OP

1721,5

1703,2

-18,3

98,94%

Társadalmi megújulás OP

933,3

966,0

+32,7

103,5%

Társadalmi infrastruktúra OP

538,9

538,9

   

Környezet és energia OP

1053,6

1140,0

+86,4

108,2%

Nyugat-dunántúli OP

128,3

128,3

   

Közép-dunántúli OP

140,5

140,5

   

Dél-dunántúli OP

195,0

195,0

   

Dél-alföldi OP

207,1

207,1

   

Észak-alföldi OP

269,6

269,6

   

Észak-magyarországi OP

249,9

249,9

   

Közép-magyarországi OP

430,3

419,0

-11,3

97,4%

Államreform OP

40,6

40,9

0,3

100,74%

Elektronikus közigazgatás OP

99,5

99,8

0,3

100,3%

Végrehajtás OP

94,9

87,2

-7,7

91,9%

Nemzeti Teljesítmény Tartalék (összes forrás 1,43%-a)

98,4

0

-98,4

100%

Új Magyarország Fejlesztési Terv összesen

6875,4

6875,4

   

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük