Világ-Nyelv konferencia: Tapasztalatok és ötletek a nyelvi előkészítő évfolyamokról
A Tempus Közalapítvány/Világ-Nyelv Programiroda az Oktatási és Kulturális Minisztérium megbízásából a nyelvi előkészítő évfolyamot működtető iskolák nyelvtanárai számára – gyakorlati lehetőségeket és módszereket, kutatási eredményeket bemutató – konferenciát szervez szombaton a Szent István Gimnáziumban. A konferenciát áprilisban az OKM által támogatott akkreditált továbbképzés követi, az idegennyelv-tanulás elméleti és gyakorlati kérdéseiről. A rendezvényen mintegy 230 középiskolai tanár vesz részt.
A Tempus Közalapítvány/Világ-Nyelv Programiroda az Oktatási és Kulturális Minisztérium megbízásából a nyelvi előkészítő évfolyamot működtető iskolák nyelvtanárai számára – gyakorlati lehetőségeket és módszereket, kutatási eredményeket bemutató – konferenciát szervez szombaton a Szent István Gimnáziumban. A konferenciát áprilisban az OKM által támogatott akkreditált továbbképzés követi, az idegennyelv-tanulás elméleti és gyakorlati kérdéseiről. A rendezvényen mintegy 230 középiskolai tanár vesz részt.
A nyelvi előkészítő évfolyammal induló képzést a 2004/05-ös tanévben vezette be az Oktatási és Kulturális Minisztérium a Világ – Nyelv program keretében. Ezzel lehetővé vált, hogy az általában a középiskolák 9. évfolyamán indított nyelvi előkészítő évfolyamokon a diákok ingyenes nyelvtanulási lehetőséget kapjanak. A nyelvi előkészítő évfolyamok elsődleges célja, hogy intenzív nyelvtanulási keretek között használható tudáshoz jussanak a tanulók, és tanulmányaik végén emelt szintű nyelvi érettségi vizsgát tegyenek, miközben
kedvező attitűdöt és motivációt alakítanak ki a nyelvek, a kultúrák és a nyelvtanulás iránt. Valamint az itt megszerzett nyelvtudás továbbfejlesztésére, önálló fenntartására is ösztönzi a diákokat.
A 2007/08-as tanévben közel 500 középiskola indított nyelvi előkészítő évfolyamot a 9. évfolyamon. Ezekben az osztályokban hetente legalább 11 órában idegen nyelvet (az angoltól és spanyoltól kezdve az arabon át a japán nyelvig), 4 órában pedig informatikát tanulnak a diákok.
A szombati konferencia célja, hogy megismertesse a nyelvi előkészítő évfolyamokon tanító nyelvtanárokat a kutatási eredményekkel, illetve azokkal a gyakorlati lehetőségekkel és módszerekkel, amelyekkel hatékonyabbá és változatosabbá tehetik tanításukat.
Az előadásokon és a műhelymunkákon többek között szó esik a nyelvoktatás hazai mutatóinak tükrében a nyelvi előkészítő évfolyamokon részt vevő iskolák és tanulók jellemzőiről, arra is keresve a választ, hogy jellemzően milyen iskolák vezették be azt, illetve milyen társadalmi háttérrel rendelkező diákok bekerülési esélye a legnagyobb. Az autonóm munkaformák és tanulási stratégiák c. workshop célja például az lesz, hogy a résztvevők közösen rendszerezzék a tanulók számára elengedhetetlenül fontos kommunikációs stratégiákat, valamint egy-egy példán keresztül megvizsgálják, milyen módszerrel vezethetünk be új tanulási stratégiákat a szövegértés és a szóbeli kommunikáció hatékony
fejlesztése céljából, építve a tanulók eddigi, sokszor ösztönösen használt stratégiára.
De szó lesz többek között a NYEK-re vonatkozó kutatások gyakorlatban is felhasználható elemeiről, nyelvi rendszerek és/vagy képzésekről, pármunka és csoportmunkáról is.
Az informatikai tudást a „Számítógépes anyagok, számítógép a nyelvórán – iránytű a dzsungelben" című workshop is igyekszik bővíteni, amely során a számítógépteremben azonnal hasznosítható ötleteket is kaphatnak a résztvevők.
A konferencia plenáris előadásainak nyelve a magyar, a műhelymunkák pedig angol és német nyelven is zajlanak majd. A konferenciát áprilisban az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával megvalósuló akkreditált továbbképzés kíséri, Az idegennyelv-tanulás elméleti és gyakorlati kérdései a nyelvi előkészítő évfolyamokon címmel. A továbbképzés célja, hogy a nyelvi előkészítő évfolyamon tanító nyelvtanárok olyan átfogó nyelvpedagógiai és módszertani képzésben részesüljenek, ami segítséget nyújt nekik ebben a sajátos oktatási programban való munkához.
A továbbképzés során a résztvevők tapasztalatot szereznek az idegennyelvi készségek intenzív fejlesztésének gyakorlati kérdéseiről, a tanulóközpontú nyelvtanításról, a reflektív értékelési technikákról, a tanári kooperációról és a diákokhoz, a helyi kontextushoz rugalmasan igazítható osztálytermi eljárásokról, valamint képet kapnak a nyelvi előkészítő évfolyamon folyó idegennyelv-oktatás általános és egyedi vonásairól. Mindezzel a résztvevők segítséget kapnak ahhoz, hogy saját helyi tantervüket és tanmenetüket a lehető legjobban megtervezhessék és megvalósíthassák.