Németország első „középpályás", azaz a korábbi terminál és a repülőgép-parkolóhelyek közé épült termináljával az ötcsillagos repülőtér ismét magasabbra teszi a mércét kiszolgálás, szakértelem és fenntarthatóság szempontjából. A szatellit terminál egyben a Müncheni repülőtér és a Lufthansa közötti sikeres együttműködés folytatása. A 2-es terminálhoz hasonlóan, a partnerek itt is 60:40 arányban, közösen vettek részt az új utaskiszolgáló létesítmény tervezésében, építésében és finanszírozásában. Az új szatellit épületet a müncheni Koch + Partner építésziroda tervezte.

Németország első „középpályás", azaz a korábbi terminál és a repülőgép-parkolóhelyek közé épült termináljával az ötcsillagos repülőtér ismét magasabbra teszi a mércét kiszolgálás, szakértelem és fenntarthatóság szempontjából. A szatellit terminál egyben a Müncheni repülőtér és a Lufthansa közötti sikeres együttműködés folytatása. A 2-es terminálhoz hasonlóan, a partnerek itt is 60:40 arányban, közösen vettek részt az új utaskiszolgáló létesítmény tervezésében, építésében és finanszírozásában. Az új szatellit épületet a müncheni Koch + Partner építésziroda tervezte.

A létesítmény 27 új kapuval bővíti a Müncheni repülőtér kapacitását, amelyeken keresztül az utasok busztranszfer nélkül, közvetlenül szállhatnak be a repülőgépbe. Az épület 11 milliós kapacitása összesen évi 36 millió utas kiszolgálását teszi lehetővé a Lufthansa és Star Alliance partnerei által használt 2-es terminálban. Ez a világ legfejlettebb reptéri kiszolgáló létesítményeinek egyike, ahol kellemes környezet és számos vásárlási és étkezési lehetőség várja az utasokat. A természetes fénnyel megvilágított, kényelmes, esztétikus és tágas épületben az utasok öt új Lufthansa váró közül választhatnak.

A szatellit terminálnak nincs közvetlen kapcsolata a közösségi közlekedéssel. Az utasfelvétel a 2-es terminálban zajlik, ahonnan a biztonsági és útlevél-ellenőrzés után az utasok alig egy perc alatt, földalatti vasúton jutnak el a 2-es terminálhoz hasonlóan színvonalas szatellit épületbe. Ingyen férhetnek hozzá a reptéri Wi-Fi hálózathoz, valamint a várótermekben elérhető USB-portokra és elektromos hálózatra is csatlakozhatnak eszközeikkel.

A tágas, 7000 négyzetméteres térben található 15 kiskereskedelmi egység, hét étterem és kávézó újszerű éttermi és vásárlási élményt nyújt az utasoknak. Az építészeti megoldások, a vásárlási lehetőségek, és a rendelhető ételek és italok a bajor életstílust és München egyedi jellegét tükrözik. A szatellit emellett sokféle szolgáltatással elégíti ki a modern utazók szükségleteit és vágyait – a dönthető támlájú székekkel felszerelt zajmentes övezetektől és a gyermekeknek szánt játszósarkoktól a női és férfimosdókban elhelyezett pelenkázóasztalokon keresztül a négy zuhanyzóig. Minden szolgáltatás gyorsan és kényelmesen elérhető az utasok számára az épület központi részében, ahonnan pár lépéssel a Lufthansa öt új várójának bármelyikébe eljuthatnak. A 4000 négyzetméteres alapterület közel a duplája a 2-es terminálban található várók teljes területének. Az új koncepcióhoz tetőterasz, panorámaablakok, és a reptér forgalmi előterére néző bár is tartozik.

Az új utaslétesítmény központi piacterét természetes fény árasztja el. A tematikus piaci standok München híres szabadtéri piactere, a Viktualienmarkt hangulatát idézik.

A szatellit terminál környezetbarát és energiahatékony működés terén is új mércét képvisel. Modern építőanyagai, innovatív fűtés-, hűtés- és világítástechnológiai megoldásai minimumra szorítják az energiafogyasztást. CO2-kibocsátását 40 százalékkal sikerült mérsékelni a repülőtér többi terminálépületéhez képest – részben a különleges „klímaoptimalizált" homlokzati elemeknek köszönhetően. A szatellit épület légkondicionált belső terét a külvilágtól elválasztó 4,5 méter széles elemek mintegy klimatikus puffertárként funkcionálnak, miközben hasznos teret is kínálnak az utasforgalom számára a szintek közötti közlekedést biztosító liftekkel. A homlokzatot borító új fejlesztésű üveg speciális bevonata a napfényt átengedi, ugyanakkor a meleget kívül tartja az épületből.

A szatellit terminált a kitűzött költségvetés keretein belül, határidőre sikerült felépíteni. A földterület előkészítése 2011 nyarán kezdődött, míg a tényleges építkezés 2012 tavaszán indult. Az alapkő letételére 2012. április 23-án került sor, a borkétaavató ünnepséget pedig 2013. szeptember 12-én tartották. Az épület 2015 őszére érte el a szerkezetkész állapotot. Ezután következett az üzemi próba, amelynek során alapos tesztelésnek vetették alá az épület funkcióit az utasok szerepét eljátszó, több mint 3000 résztvevő bevonásával. 

Igazán látványosra sikerült a Müncheni repülőtér új szatellit-termináljának megnyitása: az új létesítmény központi piactere felett 20 méteres magasságban egy csapat légtornász tartott lélegzetelállító produkciót. A szédítő látványt 1900 németországi és külföldi vendég kísérte figyelemmel a terminál középpontjában található légi irányító torony körül.

A show első száma „A kastély királyai" címet viselte. A szatellit indulását jelképező szimbolikus gázkart Dr. Markus Söder, bajor pénzügyminiszter, a repülőtér felügyelőbizottságának elnöke, Norbert Barthle, a Német Szövetségi Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára, Dieter Reiter, München polgármestere, Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója, Thomas Winkelmann, a Lufthansa müncheni csomópontjának üzemeltetési vezetője, Dr. Michael Kerkloh és Thomas Weyer, a Müncheni repülőtér vezérigazgatója és pénzügyi vezérigazgató-helyettese, valamint Norbert Koch, a beruházás építészeti és kiviteli tervezéséért felelős építész húzta meg.

„A világ legfejlettebb terminálépületei közé tartozó szatellit a jövő igényeire szabott infrastruktúrafejlesztési beruházás. Éves utaskapacitása egy közepes méretű német repülőtér teljes forgalmának felel meg. München ismét új mércét állít az iparág számára. Az új létesítmény óriási előrelépés Bajorország mobilitása és versenyképessége szempontjából, amiért számos térség fog majd irigyelni minket Németországban és Európa-szerte" – jelentette ki Markus Söder.

A Müncheni repülőtér vezérigazgatója, Michael Kerkloh elmondása szerint a szatellit kiemelt szerepet játszik a repülőtér sikeres továbbfejlesztésében.  „A szatellit nem csupán szinten tartja, hanem még magasabbra emeli a tőlünk megszokott és méltán elismert szolgáltatásminőséget és reptéri élményt. Ezt a célt szolgálják a kényelmes váróterek, a hangulatos éttermeknek otthont adó, barátságos piacterek és a 27 utashíd, amely révén az utasok a legtöbb esetben busztranszfer nélkül szállhatnak be a repülőgépbe."

 A Lufthansa vezérigazgatója, Carsten Spohr, a megnövelt kapacitás minőségre gyakorolt hatásáról beszélt: „A 2-es terminált bővítő új szatellit-épület még kedvezőbb és vonzóbb választássá teszi a Lufthansa Csoport Münchenben állomásozó légitársaságait a világ különböző tájairól érkező utasok számára. A fedélzetre fel- és onnan lejutást segítő utashidak számának megduplázásával, a több mint 4000 négyzetméter alapterületű öt új váróval, és a korszerű kapukkal még nagyobb kényelemben és színvonalasabb kiszolgálásban részesítjük az ötcsillagos csomópont utasait. A prémium kategóriájú létesítmény felépítése jól látható módon érzékelteti, mennyire elkötelezetten törekszünk a müncheni sikersztori folytatására".

Norbert Barthle, a Német Szövetségi Közlekedési Minisztérium államtitkára a müncheni csomópont országos szintű fontosságát hangsúlyozta: „A szatellit-épület mai megnyitása a Müncheni repülőtér sikertörténetének következő epizódja, hiszen újabb kiszolgáló létesítményt biztosít évi 11 millió utas számára, és megerősíti München pozícióját a világ legnagyobb és legbarátságosabb légi csomópontjai között. Ám a Müncheni repülőtérnek a jövőben is tovább kell fejlődnie. A bővítés következő lépése a harmadik kifutópálya megépítése, amihez már az építési engedélyt is megszerezték. Ez a beruházás országos jelentőségű közlekedési infrastruktúra-fejlesztési projekt keretében fog megvalósulni."

München polgármestere, Dieter Reiter elmondása szerint az új szatellit megnyitása, „újabb mérföldkő Németország második legnagyobb repülőterének sikertörténetében. A fejlesztés előnyeit a befektetők és az üzemeltetők mellett mindenekelőtt az utasok fogják élvezni. Egy ilyen komplex építési projektet a határidőt és a költségvetést is tartva lebonyolítani nem könnyű feladat. Ezért külön is szeretnék köszönetet mondani a beruházás minden résztvevőjének."

 

A hivatalos programot követően a vendégeknek alkalma nyílt körülnézni a szatellit terminálban, amelynek éttermei és üzletei között prémium és helyi bajor márkák is képviseltetik magukat. A létesítmény különböző pontjain felállított színpadokon a Müncheni repülőtér és a Lufthansa adott tájékoztatást a repülőtérről, a légitársaságról, a szatellit fenntartható energiagazdálkodási koncepciójáról, a csomóponti forgalomról, az elérhető úti célokról és a globális Star Alliance partnerprogramról.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük