2011-ben az EST MEDIA Nyrt. konszolidált árbevétele 6,47 milliárd forint volt. A cégcsoportnak az egyszeri, az üzleti tevékenység eredménye alatti tételektől megtisztított adózott vállalkozási eredménye -480 millió forint volt, amely 323 millió forinttal maradt alatta az előző évi azonos adatnak. A cégcsoport ugyanakkor az eredményesebb működés érdekében sikeres reorganizációs és termékfejlesztési lépéseket hajtott végre.

 

2011-ben az EST MEDIA Nyrt. konszolidált árbevétele 6,47 milliárd forint volt. A cégcsoportnak az egyszeri, az üzleti tevékenység eredménye alatti tételektől megtisztított adózott vállalkozási eredménye -480 millió forint volt, amely 323 millió forinttal maradt alatta az előző évi azonos adatnak. A cégcsoport ugyanakkor az eredményesebb működés érdekében sikeres reorganizációs és termékfejlesztési lépéseket hajtott végre.

 

Az EST MEDIA Nyrt. stratégiája szerint a Társaság fókuszterülete a média. A médiapiac fejlődésére elsősorban a teljes hirdetési piac volumenének alakulása hat, aki bármilyen platformon népszerű és hirdetési szempontból értékes terméket tud előállítani, az sikeres lehet, mindez szaktudás és piacismeret kérdése. A Társaság alapvető célja a médiatermékek eredményességének javítása, a növekedési lehetőségek megragadása mellett. Az EST MEDIA Nyrt. a magyar médiapiac egyik jelentős szereplőjeként ugyanakkor nem vonhatja ki magát az iparágra jellemző piaci környezet alól. A médiapiac, illetve az EST MEDIA portfóliója szempontjából meghatározó jelentőségű reklámpiac mérete mindenkor a belső fogyasztás függvénye.

 

A cégcsoportnak az egyszeri, az üzleti tevékenység eredménye alatti tételektől megtisztított adózott vállalkozási eredménye -480 millió forint volt, amely 323 millió forinttal maradt alatta az előző évi azonos adatnak. A csökkenés két összetevőnek tudható be. Egyrészt az Event területen elsősorban a Sziget Fesztivál jövedelmezőségét érintően különlegesnek tekinthető és feltehetően a jövőben egyszerre nem visszatérő körülmények negatív kihatással voltak az eredményességre. Másrészt a hagyományos média tevékenységünk a 2008 végétől elindult válság miatt 2011 tavaszára irányt vesztett és az emiatt végrehajtott reorganizáció azonnali hatásaiban nem az eredménynövelést szolgálta. Ugyanakkor a 2011-es év eseményeiből levontuk a megfelelő tanulságokat. Az Event területen átfogó, költséghatékonyabb működést megalapozó intézkedési csomaggal készülünk az idei szezonra. A hagyományos média területen pedig a reorganizáció eredményeképpen összeszerveződött egy nemzetközi multi-platform out-of-home média-portfólió. Mindezek megteremtik a cégcsoport nyereséges működésének lehetőségét.

 

A 2010Q1-Q4 és 2011Q1-Q4 IFRS szerint konszolidált, nem auditált gyorsjelentések főbb eredményadatainak, illetve a 2010Q1-Q4 és 2011Q1-Q4 IFRS szerint konszolidált, nem auditált, az egyszeri, az üzleti tevékenység eredménye alatti tételektől megtisztított adatainak az összehasonlítása

Megnevezés/ E Ft

2010Q1-Q4

2011Q1-Q4

Változás (%)

2010Q1-Q4*

2011Q1-Q4*

Változás (%)

Árbevétel

8 355 023

6 472 742

-23

8 355 023

6 472 742

-23

Üzemi eredmény

-68 339

-462 898

-577

-68 339

-462 898

-577

Értékcsökkenés

171 942

152 803

-11

171 942

152 803

-11

EBITDA

103 603

-310 095

-399

103 603

-310 095

-399

Adózott vállalkozási eredmény

-1 481 021

-2 259 237

-53

-156 720

-480 064

-206

* az egyszeri, az üzleti tevékenység eredménye alatti tételektől megtisztított adózott vállalkozási eredményt tartalmazó adatok

 

 

 

A cégcsoport stratégiájának megvalósítása körében 2009 és 2011 eleje között a széles, intenzíven fejlődő és több lábon álló portfólióban látta a növekedés és az eredményes működés zálogát. 2011 első negyedévének végére azonban világossá vált, hogy – nem kis részben a világgazdasági válság és annak a magyar reklámpiacra gyakorolt elhúzódó negatív hatása miatt – a csökkenő eredménytermelő képességű vagy veszteségbe forduló hagyományos média tevékenységek, az új piaci területekre való belépés költségei és kezdeti veszteségei, valamint az akvizíciós növekedés együtt és egyszerre nem finanszírozható.

 

Ennek megfelelően szükségessé vált a cégcsoport új szervező elv mentén történő reorganizációja, amely a rövid távú üzemi eredményesség elérését és növelését helyezi előtérbe a hosszú távú perspektívában értelmezhető, szélesebb alapokon nyugvó, de rövidebb távon ráfordításokkal járó sokelemű portfólió üzemeltetésével szemben. A cégcsoport reorganizációs intézkedési tervét a Társaság 2011. június 24-i közgyűlése fogadta el. A reorganizált, nyereség termelésére képes működés alapjait a tárgyidőszak végéig leraktuk.

 

A reorganizációs lépések – elsősorban a veszteséges üzletágak leépítése – miatt a Társaság konszolidált árbevétele a 2010-es éves adatokhoz képest csökkent. A reorganizáció keretében a 2011-es év III. negyedévben új tőke bevonására, hazai és nemzetközi akvizíciókra is sor került. Ez a megelőző évek üzemi veszteségeinek fedezésén túl a bizonyítottan sikeres alaptevékenységekhez (program guide, event) való visszatérést és egyben ezek terjeszkedését is elősegíti: a cégcsoport programkalauz termékei három országban, a 40 milliós magyar, román és bolgár piacot lefedve, platform-függetlenül elérhetőek.

 

Pankotai Csaba, az EST MEDIA Nyrt. vezérigazgatója a 2011. évről és az elkövetkező időszakról:

 

2011 minden tekintetben vízválasztó volt az EST MEDIA életében. Stratégiai üzletfejlesztési szinten konkretizálódott a vállalat jövőbeni tevékenységének és ezzel összefüggésben lehetséges növekedésének, kitörésének iránya. Ennek is köszönhetően a következő időszakban az EST MEDIA három országban felhalmozott szakértelmét arra az innovációs munkára koncentrálhatja, amellyel nagy múltú, tradicionális márkáit tovább fejleszti. Le kell követni, sőt, amennyiben lehetséges meg kell előzni azt a változást, amely a társadalom egészében, és különösképpen a választott célcsoporton belül zajlik a médiafogyasztási szokások tekintetében. Ennek a koncepciónak a keretében a héten indult el a Vodafone Magyarországgal stratégiai együttműködésben bevezetett mobilEST, a Pesti Est és az országos Est Lapok adatbázisaira épülő ingyenes okostelefonos program kalauz. Néhány nap alatt túl vagyunk a 4 ezredik letöltésen, reményeink szerint az év második felére több tízezres aktív felhasználói tábora lesz az új platformnak. Emellett megújulnak a már hagyományosnak mondható csatornák is: a Pesti Est és az Est Lapok nyomtatott verziói valamint az est.hu. Hasonlóképpen multiplatformúvá válik ugyanakkor az EST MEDIA másik meghatározó terméke, az EXIT is 2012-ben.

 

A termékfejlesztés elindítása mellett a 2011-es év legfontosabb tevékenysége a cégcsoport reorganizációja volt, amelynek keretében jelentősen megváltozott nemcsak a vállalat létszáma, de szervezeti rendszere is. Ennek egyik része a veszteséges, vagy nem perspektivikus tevékenységek leépítése volt, a másik a megmaradó, tradicionálisan sikeres alap médiatevékenységek gazdaságosabb működtetéséhez szükséges szervezeti változtatások meghatározása és elvégzése. Ennek során az új termékkoncepcióknak megfelelő, kisebb létszámú, ámde hatékonyabban működő termékmenedzsment került kialakításra, újjáépült a teljes hirdetés értékesítési osztály, és racionalizálódott a pénzügyi-gazdasági csoport tevékenysége. Ezeknek a 2012 első negyedévének végére befejezett átalakításoknak köszönhetően a továbbiakban sokkal gazdaságosabban működhet a cégcsoport magyarországi központja. Ugyanakkor elkezdődött a magyar központ és a külföldi leányvállalatok integrálása, az erőforrások megosztásának lehetőségét kihasználó működési rend kialakítása."

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük