A Magyar Posta alkalmi bélyeg kibocsátásával örökíti meg az első M62 sorozatú dízel-villamos mozdony magyarországi üzembeállásának ötvenedik évfordulóját. A bélyegképen, a borítékon és a bélyegzőn egyaránt a hazánkban Szergej becenevet viselő M62-es mozdony látható. A kibocsátáshoz forrásanyagot a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum biztosított. A bélyeget Vidák Zsolt grafikusművész tervei alapján 200.000 példányban az ANY Biztonsági Nyomda gyártotta. Április 16-tól kapható az ország nagyobb postáin, valamint a Filapostán, de megrendelhető a Magyar Posta internetes áruházából is.

 

A Magyar Posta alkalmi bélyeg kibocsátásával örökíti meg az első M62 sorozatú dízel-villamos mozdony magyarországi üzembeállásának ötvenedik évfordulóját. A bélyegképen, a borítékon és a bélyegzőn egyaránt a hazánkban Szergej becenevet viselő M62-es mozdony látható. A kibocsátáshoz forrásanyagot a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum biztosított. A bélyeget Vidák Zsolt grafikusművész tervei alapján 200.000 példányban az ANY Biztonsági Nyomda gyártotta. Április 16-tól kapható az ország nagyobb postáin, valamint a Filapostán, de megrendelhető a Magyar Posta internetes áruházából is.

 

A MÁV M62 sorozat a Magyar Államvasutak részére szállított legnagyobb darabszámú fővonali Co'Co' tengelyelrendezésű dízel-villamos mozdony sorozat. Beceneve „Szergej", pályaszáma 628. Az M62-t a Vorosilovgrádi Dízelmozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. Később a típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország) is üzembe állították. A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították M62 001 és 270, széles nyomtávú változatban pedig M62 501 és 518 közötti pályaszámokkal. A hetvenes évek végén három széles nyomtávú mozdonyt átalakítottak normál nyomtávolságúra, így a hagyományos M62 sorozat 001-től 273-ig terjedt.

A normál nyomtávolságú mozdonyokat az egész országban szétosztva megtalálhatjuk, míg a széles nyomtávú mozdonyok a Záhony-Fényeslitke-Eperjeske átrakó körzetben dolgoznak, záhonyi telephellyel. Bár az M62 sorozatot alapvetően tehervonatok vontatására szerezték be, már a kezdeti időktől használták nehéz személyszállító vonatok továbbítására. Saját fűtőgenerátor híján a fűtési szezonban kezdetben kazánkocsival, később VFK villamos fűtőkocsival kiegészítve közlekedtek. Nagy szerephez jutott a sorozat a Balaton két partjának nyári csúcsforgalmában is, eleinte mind a kanizsai, mind a tapolcai, utóbb már csak az északi parti vasútvonalon. A sorozat jelentősebb selejtezése az igények csökkenésével 1991-ben kezdődött, darabszámuk a selejtezésekkel és külföldi eladásokkal mintegy a negyedére csökkent. (Forrás: wikipedia.org)

 

ŸMegjelenés: 2015. április 16.
Névérték: 420 Ft (A 420 Ft-os bélyeg megjelenéskor belföldi elsőbbségi, szabványméretű ajánlott küldemény bérmentesítésére használható.)
Példányszám: 200.000 db
Perforálási méret: 40×30 mm
Nyomdai eljárás: ofszet Ÿ Gyártó: ANY Biztonsági Nyomda Nyrt. Ÿ Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Ÿ Tervezőművész: Vidák Zsolt

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük