A Magyar Posta alkalmi bélyeg kibocsátásával örökíti meg az első budapesti menetrend szerinti autóbuszjárat indításának centenáriumát. A bélyegképen az első két budapesti autóbusz, az Austro-Daimler gyártmányú akkumulátoros, emeletes „kis egyes", valamint a kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyárban készült benzinüzemű egyszintes jármű látható. A bélyeghez tartozó borítékot és bélyegzőt további autóbusz motívumok díszítik. A kibocsátáshoz forrásanyagot a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum biztosított. A bélyeget Andor András grafikusművész tervei alapján 200.000 példányban az ANY Biztonsági Nyomda gyártotta. Április 16-tól kapható az ország nagyobb postáin, valamint a Filapostán, de megrendelhető a Magyar Posta internetes áruházából is.

A Magyar Posta alkalmi bélyeg kibocsátásával örökíti meg az első budapesti menetrend szerinti autóbuszjárat indításának centenáriumát. A bélyegképen az első két budapesti autóbusz, az Austro-Daimler gyártmányú akkumulátoros, emeletes „kis egyes", valamint a kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyárban készült benzinüzemű egyszintes jármű látható. A bélyeghez tartozó borítékot és bélyegzőt további autóbusz motívumok díszítik. A kibocsátáshoz forrásanyagot a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum biztosított. A bélyeget Andor András grafikusművész tervei alapján 200.000 példányban az ANY Biztonsági Nyomda gyártotta. Április 16-tól kapható az ország nagyobb postáin, valamint a Filapostán, de megrendelhető a Magyar Posta internetes áruházából is.

1915. március 1-jén, reggel 7 órakor állt forgalomba egy emeletes, akkumulátoros Austro-Daimler autóbusz és egy egyszintes, benzinmotoros kistarcsai kocsi, ezzel elindult az első menetrend szerinti autóbuszjárat Budapesten. Az első utasok a Műcsarnok mögött szállhattak fel a járműre, és indultak el a Hősök terétől az Andrássy úton át egészen a mai Bajcsy-Zsilinszky (akkor még Vilmos császárról elnevezett) útig. A két kocsi közül az XX-1 forgalmi rendszámot az emeletes, az XX-2 rendszámot az egyszintes kocsi kapta. A buszok negyedóránként indultak és mivel megállóhelyek még nem voltak bárki, bárhol leinthette őket. A másnapi újság szerint: „Az első fordulón nemigen volt utasa a gusztusos és kényelmes járműnek, a kalauzoknak szíves bátorítással kellett invitálni a közönséget. Csak később, amikor megtudták, hogy 14 fillérért mindenki automobilozhat, közösen lendült fel az üzlet és lepték el utasok úgy a kocsi bársonypamlagját, mint a tető padjait. Örömmel konstatálták, hogy az új alkalmatosság simán fut és gyorsan halad." Már 1915 nyarán két újabb kocsi érkezett a fővárosba; az új buszokat Aradon gyártották, az alváz a MARTA, a karosszéria a Weitzer üzemében készült.

 

Az új emeletes járművek augusztus 20-án (más források szerint augusztus 10-én) álltak szolgálatba. Annál is inkább szükség volt rájuk, mert a kistarcsai kocsi időközben üzemképtelenné vált, és áprilistól csak az akkumulátoros busz volt üzemben egészen az aradi segítség megérkezéséig. A főváros újabb járműveket rendelt és új vonalakat is nyitottak, a forgalom szépen fejlődött. Az 1914 nyara óta tartó világháború azonban egyre nagyobb erőfeszítéseket kívánt meg a hátországban élőktől is. A buszokra hamarosan nem jutott tömörgumi sem és az üzemanyagot is egyre nehezebben lehetett beszerezni. Végül 1917. április 10-én megszüntették az autóbusz-közlekedést, ami csak 1921. szeptember 24-én indulhatott újra. (Forrás: bkv.hu: 100 éves a budapesti autóbusz-közlekedés, A MOZGÁSBAN c. magazin különszáma)

ŸMegjelenés: 2015. április 16.
Névérték: 475 Ft (A 475 Ft-os bélyeg megjelenéskor belföldi elsőbbségi, egyéb 50g-os ajánlott küldemény bérmentesítésére használható.)
Példányszám: 200.000 db
Perforálási méret: 50×26 mm
Nyomdai eljárás: ofszet
Gyártó: ANY Biztonsági Nyomda Nyrt.
Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
Tervezőművész: Andor András

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük