BKV: UV villamosok értékesítése
2008. július 25-én adott tájékoztatást a BKV szóvivője, Szilágyi Károly és forgalmi főmérnöke, Szedlmajer László az elmúlt év végén negyedik alkalommal kiírt UV-villamos értékesítési pályázat eredményéről. A helyszín egy forgalomból sok éve kivont UV villamos belseje volt, a Vakok Intézetéhez tartozó oktatási komplexum kertjében.
2008. július 25-én adott tájékoztatást a BKV szóvivője, Szilágyi Károly és forgalmi főmérnöke, Szedlmajer László az elmúlt év végén negyedik alkalommal kiírt UV-villamos értékesítési pályázat eredményéről. A helyszín egy forgalomból sok éve kivont UV villamos belseje volt, a Vakok Intézetéhez tartozó oktatási komplexum kertjében.
(A kocsi utoljára a 14-es vonalán, a Lehel tér és a Megyeri út között teljesített szolgálatot…)
UV Villamos a 47-es vonalán (Bartók Béla út az egykori Tejgyárnál)A tájékoztató szerint a Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság az értékesítési pályázat során ügyelt a Társaság érdekeinek érvényesítésére, a lehető legmagasabb ár elérésére, de emellett előnyben részesítette azokat az ajánlatokat, amelyek szándéka a villamos-szerelvények megtartására, megőrzése irányult, azaz, ahol a következő gazda a felújítás, további üzemeltetés célját tűzte maga elé. Az értékesítés a megőrzést célozta, mivel a szerelvények a várostörténet részét képezik.
UV Vilamos egykor a 2-es vonalán a Kossuth Lajos térenKét cégről tudható, hogy nagyobb mennyiségben vásárolt a szerelvényekből. Gyűjtők, magánszemélyek egy-egy darab villamost vettek, egyesek csak azért álltak el a vételtől, mert lakóhelyükön nem kaphattak engedélyt a polgármesteri hivataltól a kocsi felállítására.
1956 és 1965 között 375 darab UV kocsi készült, ez volt a legnagyobb ismert mennyiség GANZ villamosból, s csaknem 50 éven át üzemeltek.
Az UV kocsik végleges kiselejtezése a '90-es években kezdődött, a folyamat az un. hannoveri villamosok érkezésével erősödött fel, több tucat kocsi kivonásával, majd az alacsony padlós Combinó szerelvények beállítása révén teljesedett ki; felváltották a nagykörúti Ganz gyártmányú csuklósokat, ezek pedig az teljes megmaradt UV állományt, 120 kocsit. Kispest, majd Zugló (2002 őszén) volt a folyamat sorrendje, 2006-ban a 42-es és 52-es viszonylatoknál, ill. a 19-esnél, 2007 tavaszán kerültek sorra a 49-es járat kocsijai. Nyáron a 41-es járat kocsijainak lecserélése után, a Szabadság híd lezárásakor ment végig pályáján az utolsó 47-es UV is.
A múzeumi megőrzés 1980-ban indult három kocsi félreállításával, közte az 5800-as UV-pótkocsi és az 5884-es, egyetlen nyitott peronos, légfékes és szolenoidfékes pótkocsi szentendrei elhelyezésével.
Az UV típus további példányainak megőrzésére a BKV még azok menetrend szerinti közlekedése idején gondolt, a vállalat megtartotta az első, 3200-as pályaszámú motorkocsit, valamint az utolsó, 3899-es pályaszámút is, emellett a cégnél megőriznek két modernizált UV-t és néhány pótkocsit is. Az 5965-ös UV-szerelvényekkel átalakított pótkocsi és a 6000-es pótkocsi felújításra vár a kocsiszínben.
Civil szervezetek, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület és a Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület, valamint magánemberek és vállalkozók is megvásároltak néhány példányt, egyesek látványosságnak, mások nosztalgia-járatnak, ill. van aki büfé céljára.
A BKV-nál úgy számítanak, gyűjtőknél kb. 20-30 darab kocsi maradhat meg véglegesen az utókornak. A javításhoz értő személyzet még rendelkezésre áll. Néhány darab (kb. 5) külföldre is elkerült, azért nem több, mert szállításuk nagy költséggel járna. Egy-egy példány Miskolcon, ill. Szegeden pihen, bár ott soha nem voltak üzemben.
http://www.bkv.hu/kiadvanyaink/uv.html
Harmat Lajos