UV Villlamos 1956-2006UV Villlamos 1956-2006

2008. július 25-én adott tájékoztatást a BKV szóvivője, Szilágyi Károly és forgalmi főmérnöke, Szedlmajer László az elmúlt év végén negyedik alkalommal kiírt  UV-villamos értékesítési pályázat eredményéről.  A helyszín egy forgalomból sok éve kivont UV villamos belseje volt, a Vakok Intézetéhez tartozó oktatási komplexum kertjében.

 UV Villlamos 1956-2006UV Villlamos 1956-2006

2008. július 25-én adott tájékoztatást a BKV szóvivője, Szilágyi Károly és forgalmi főmérnöke, Szedlmajer László az elmúlt év végén negyedik alkalommal kiírt  UV-villamos értékesítési pályázat eredményéről.  A helyszín egy forgalomból sok éve kivont UV villamos belseje volt, a Vakok Intézetéhez tartozó oktatási komplexum kertjében.

(A kocsi utoljára a 14-es vonalán, a Lehel tér és a Megyeri út között teljesített szolgálatot…)

UV Villamos a 47-es vonalán (Bartók Béla út az egykori Tejgyárnál)UV Villamos a 47-es vonalán (Bartók Béla út az egykori Tejgyárnál)A tájékoztató szerint a Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság az értékesítési pályázat során ügyelt a Társaság érdekeinek érvényesítésére, a lehető legmagasabb ár elérésére, de emellett előnyben részesítette azokat az ajánlatokat, amelyek szándéka a villamos-szerelvények megtartására, megőrzése irányult, azaz, ahol a következő gazda a felújítás, további üzemeltetés célját tűzte maga elé. Az értékesítés a megőrzést célozta, mivel a szerelvények a várostörténet részét képezik.

UV Vilamos egykor a 2-es vonalán a Kossuth Lajos térenUV Vilamos egykor a 2-es vonalán a Kossuth Lajos térenKét cégről tudható, hogy nagyobb mennyiségben vásárolt a szerelvényekből.  Gyűjtők, magánszemélyek egy-egy darab villamost vettek, egyesek csak azért álltak el a vételtől, mert lakóhelyükön nem kaphattak engedélyt a polgármesteri hivataltól a kocsi felállítására.

1956 és 1965 között  375 darab UV kocsi készült, ez volt a legnagyobb ismert mennyiség GANZ villamosból, s csaknem 50 éven át üzemeltek.

Az UV kocsik végleges kiselejtezése a '90-es években kezdődött, a folyamat az un. hannoveri villamosok érkezésével erősödött fel, több tucat kocsi kivonásával, majd az alacsony padlós Combinó szerelvények beállítása révén teljesedett ki;  felváltották a nagykörúti Ganz gyártmányú csuklósokat, ezek pedig az teljes megmaradt UV állományt, 120 kocsit.  Kispest, majd Zugló (2002 őszén) volt a folyamat sorrendje, 2006-ban a  42-es és 52-es viszonylatoknál, ill.  a 19-esnél,  2007 tavaszán kerültek sorra a 49-es járat kocsijai.  Nyáron a  41-es járat kocsijainak lecserélése után, a Szabadság híd lezárásakor ment végig pályáján az utolsó 47-es UV is.

A múzeumi megőrzés 1980-ban indult három kocsi félreállításával, közte az 5800-as UV-pótkocsi és az 5884-es, egyetlen  nyitott peronos, légfékes és szolenoidfékes pótkocsi szentendrei elhelyezésével. 

Az UV típus további példányainak megőrzésére a BKV még azok menetrend szerinti közlekedése idején gondolt, a vállalat megtartotta az első, 3200-as pályaszámú motorkocsit, valamint az utolsó,  3899-es pályaszámút is,  emellett a cégnél megőriznek két modernizált UV-t és néhány pótkocsit is.  Az 5965-ös UV-szerelvényekkel átalakított pótkocsi és a 6000-es pótkocsi felújításra vár a kocsiszínben.

Civil szervezetek, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület és a Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület, valamint magánemberek és vállalkozók is megvásároltak néhány példányt, egyesek látványosságnak, mások nosztalgia-járatnak, ill. van aki büfé céljára.

A BKV-nál úgy számítanak, gyűjtőknél kb. 20-30 darab kocsi maradhat meg véglegesen az utókornak. A javításhoz értő személyzet még rendelkezésre áll. Néhány darab (kb. 5) külföldre is elkerült, azért nem több, mert szállításuk nagy költséggel járna.  Egy-egy példány Miskolcon,  ill.  Szegeden pihen, bár ott soha nem voltak üzemben.

http://www.bkv.hu/kiadvanyaink/uv.html

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük