Gábor Dénes-díjazottak Klubja – drónok
9 perc olvasás
A Gábor Dénes Díjasok Klubjának rendezvényét 2017. március 23-án rendezték a budapesti Makadám Mérnök Klubban – "Drón (UAV) fejlesztési irányok, lehetőségek és veszélyek" címmel.
A Gábor Dénes Díjasok Klubjának rendezvényét 2017. március 23-án rendezték a budapesti Makadám Mérnök Klubban – "Drón (UAV) fejlesztési irányok, lehetőségek és veszélyek" címmel.
Előadást Kazi Károly villamosmérnök, a BHE Bonn Hungary Electronikai Kft. ügyvezető igazgatója és Jamrik Péter villamos mérnök, a NOVOFER Zrt. felügyelőbizottságának elnöke tartott, Darvas Ferenc klubelnök moderálásával.
Janik Péter utalt rá; a drónok témaköre a 21. századnak megfelelő sebességgel szélesedik.
A technikai fejlődés ideológiai, morális és kulturális gondjai itt is megmutatkoznak. A kihívások és a válaszok szerteágazóak. Katonai vonatkozásban a drón ma a „csodafegyver", hiszen távirányítással, fotelből ülve lehet vele támadni. Újfajta háború, ahol a személyes érintettség, az áldozatokkal, vagy a partnerekkel való kapcsolat hiánya teljesen újfajta gondolkodást, kihívást jelent. A nukleáris energia békés felhasználása után nagyon gyorsan megjelent annak erőszakra való használata. A drónoknál fordított a felállás; a békés, barátságos, a fejlődést segítő alkalmazások időben követték az erőszakos jellegűeket. A meghatározás maga is pontosítást igényel, hiszen az UAV-tól a quadrokopterig sokféle megoldás létezik.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Pilóta_nélküli_repülőgép ,
https://en.wikipedia.org/wiki/Quadcopter
A katonai jellegű felhasználás súlyos kérdéseket vet fel. A biztonsági célú, pl. katasztrófa-elhárító, felderítő (árvíz védelmi) tevékenység korábban helikopterekre támaszkodott, most drónokkal nagyságrendekkel gazdaságosabban intézhető. A mezőgazdasági használat, pl. terméshozamok meghatározására, mérésekre, hálózatok ellenőrzésére gyakorlati haszna igazolódik. A nagyfeszültségű elektromos hálózatok biztonsági ellenőrzése is helikopterekkel történt korábban, jelentős költségekkel. Ma már célberendezések állnak rendelkezésre a kötések hibáinak felderítésére,
csekély költséggel. A csomagszállításban egyre több cég próbálkozik kisebb csomagok drónnal való gazdaságos célba juttatására, különösen urbanizációtól távol eső területeken. A hobby és szórakoztató jellegű alkalmazások, pl. esküvő, vagy hétvégi kirándulás sajár drónnal való követése is új felhasználást jelent.
Az ár-érték arányra konkrét példa; 12 ezer Ft-ért már videóval ellátott, használható berendezés kapható. Katonai felhasználásra 18 millió amerikai dollárért rakétát célba juttató, távvezérlésű berendezésről szólnak a hírek.
A szabályozás kérdése; egy drónnal ki, milyen körülmények között végezhet?
A légiforgalomban a légi közlekedésbiztonságot érinti a drónkérdés, ill. felvethető a légtérhasználati díj kérdése. A drónkezelők oktatása és vizsgáztatása napirendre kerülhet, ez bevételi forrást is generál… A magánszféra védelme is a szabályzás körébe tartozik, pl. mire számíthatok, ha családi házam felett megjelenik egy drón? Ha eltalálom légpuskával, nyillal, kővel, stb., akkor mi a jogállás?
Ha fölöttünk repül közterületen egy drón, leesik és kárt okoz, akkor ki, kivel szemben, milyen kártérítésre tarthat igényt?
Kazi Károly ismertette az 1991-ben alapított BHE Bonn Hungary Electronikai Kft. tevékenységét. A 111 fős, Budapesten üzemelő cég rádiófrekvenciás, mikrohullámú területen végez fejlesztéseket.
A pilóta nélküli repülőgép fejlesztése a tevékenység egyik oldalágaként indult. A cégnél felgyűlt tudás, a fejlesztések túlsúlya a fedélzeti elektronikára, intelligenciára, a kommunikációra irányul.
Tevékenységük során egyetemekkel, kutató helyekkel tartanak kapcsolatot. Árbevételük 75%-át exportból érik el. Legfrissebb projektjeik közé tartozik a nemzetközi űrállomáson üzemelő S-sávú erősítő modul, az indiai Mars misszió számára szállított frekvencia-átalakító, s a norvég alagutak számára gyártott vészhelyzeti kommunikációs rendszerek. A cég által kifejlesztett pilóta nélküli repülőgépet saját katapult rendszer (elektromos csörlő gumi-kivetővel) juttatja a légtérbe. Egy földi kommunikációs központ szolgál a kapcsolattartásra, amely a mindenkori GPS koordináták alapján a nagynyereségű antennát a legkedvezőbb irányba fordítja. A repülőgépen kétirányú adaptív rádiós összeköttetés működik. Az adaptív megoldás lényege; amikor a gép távolodik, akkor lelassítja az adatátviteli sebességet, keskenyebb frekvencia-sávot használ, hogy a jel-zaj viszonyt elfogadható értéken tartsa, pl. 25 frame/sec helyett csak 8-9 kerül átvitelre. A vevőn kapott kép még így is informatív lesz.
A rendszerhez ethernet interfésszel tetszőleges számú gép csatlakoztatható. A feladat során gyűlt anyagban akár felvétel közben is, keresni lehet időbélyeg alapján,. A repülő 3 kg hasznos terhet szállíthat, másfél óráig képes a levegőben maradni. Menet közben nagyfelbontású videojelet küld a vezérlőhöz, a fedélzeti adatrögzítéssel egyidejűleg. A fedélzeti panelhez különböző funkciójú, dobozolt érzékelők csatlakoztathatók. A repülési hatótáv 15-20 km, amely a jelenlegi hivatalos szabályzásnak (látóhatáron belül maradás) felel meg. Két laptop szolgálja a rendszer működtetését, az egyiken található a térkép, itt programozható a gép útvonala, menet közben is. A virtuális pilótafülke mutatja a gép menet-jellemzőit. Utóbbit a gépen elhelyezett inerciális érzékelők is segítik.
http://bme-geod.agt.bme.hu/tutor_h/terinfor/t36.htm
A nagyértékű rendszer piaci értékesítése nem siker-történet; Etiópia megvette ugyan, de nem üzemel, mert kínai versenytársuk ingyenesen szállítja saját rendszerét „beetetésre" a potenciális vevőnek… A BHE jelenleg drón-fedélzeti lézer-, és spektrumanalizáló rendszeren dolgozik. Nagy külszíni fejtéseken alkalmaznák, ahol a rétegvizsgálatokhoz sem gépi, sem humán hozzáférés nem biztosítható. A módszer lényege; a drónról a kőzetbe erős lézerimpulzust lőnek, a kőzetből kipárolgó anyagot spektrum-analizátorral elemzik, így megállapítható pl., érdemes-e még folytatni azon a helyen a külszíni fejtést, ill. a meddőhányót érdemes-e újra művelésbe vonni. A megoldás iránt komoly kanadai bányavállalatok érdeklődnek. Ez a működő űr-technológia a Marson már használatos, de drónhoz nagyon le kell kicsinyíteni, ez a feladat. A mezőgazdaság területét érintő megoldás iránt érdeklődik a KITE Zrt. Egy-egy kiterjedt területről különböző napszakokban végzett multi-spektrális felvétel alapján, szoftveres segítséggel megállapítható, hol helyezkednek el a gombafertőzéses gócok, egyéb betegségek, vízhiány. Számításuk szerint, ha egy permetezőn 5-6 féle permetező anyagot helyeznének el, akkor a vegyszerek tizedrészét kellene csak kiszórni.
A drónok jövője
Létre lehet hozni egy olyan, állandóan frissülő nagysebességű információs rendszert, mint a Waze, de 3-dimenzióban. Minden, embereket szállító drón elküldi a saját adatait a többiek tájékoztatására, saját tájékozódására pedig fogadja a többiek információit. Alapszabály, a drón programozásához a szállított személy nem tud hozzányúlni. Reális jövőképben helye van a megoldásnak, elég ha belegondolunk, milyen összeget igényel az utak fenntartása, stb…
Sajnos a drónok rosszindulatú célokra is használhatók. A politika és a biztonságért felelős szakemberek is érzik. Létezik a katonai célra fejlesztett Predátor, de a méhek tevékenységét ellátó mini-drón is. Jelenleg a mű-méhek virágpor felismerő képességét fejlesztik…
https://hu.wikipedia.org/wiki/MQ-1_Predator
http://www.theverge.com/2017/2/9/14549786/drone-bees-artificial-pollinators-colony-collapse-disorder
A probléma ezeknél a szerkezeteknél, hogy nem tudjuk, mikor jön, mit hordoz. Komoly technikai kihívás felderítésük. Egy kisméretű drónt jelenlegi technikai eszközeinkkel nem, vagy csak nagyon nehezen tudunk felderíteni, a mérete ahhoz viszont elegendő, hogy valamilyen káros anyagot szállítson, akár egy célszemély támadásra. A drón azonosítása (klasszifikációja) a másik gond, veszélyes-e, vagy sem. Mit tudunk ellene tenni, ha veszélyes? Az isztambuli repülőtér felett nemrég hosszú ideig keringett egy videózó drón…
A decemberi londoni UAV-ellenes biztonsági konferencián mondta a new-yorki biztonsági főnök; nem az a kérdés, hogy lesz-e drón és repülőgép ütközése, hanem, mikor és hol? Komoly intézkedések csak komoly baleset bekövetkeztekor lesznek, addig a biztonságiak keze meg van kötve… Franciaországban pl. nem lehet zavarni a vonatkozó rádiós csatornákat, még ha egyértelmű is a drón rosszindulatú közeledése.
A védekezés jelenlegi eszközei:
Nagyteljesítményű antenna, amivel erős rádió-impulzust lehet a drónra küldeni. Közvetlen zavaráskor a drónok többnyire leszállnak, de nem mindegyik és nem mindig. Fizikai elfogás kilőhető hálóval, utána ernyővel leeresztés. Drónvadász drón alkalmazása. Idomított ragadozómadarakkal való földre kényszerítés. A drónok mindennapi használata robbanásszerűen terjed, s ez jelentős pénzügyi forrásokat mozgat meg. A rosszindulatú felhasználás veszélyeit csökkenteni kell.
Üzleti vonatkozásban, a BHE felhagyott az ismertetett kategóriában a (közvetlen) drónfejlesztéssel, a szabályzás és a kereslet hiánya, ill. a kínai árverseny miatt. Jelenleg a cég a drón-elhárító tevékenység fejlesztésére összpontosít, mint felderítés, osztályozás, ellenlépések. Ebben nem várható kínai verseny, ezt minden országnak önmagának kell megoldania, mindenütt más a veszélyeztetettség. Az elhárítás gondja, hogy a fedélzeti intelligencia sokkal gyorsabban fejlődik, mint az elhárítás. Ma már a kereskedelemben komoly szerkezetek kaphatók, olcsón, a tervrajzok is fenn vannak a neten, le lehet tölteni, össze lehet rakni. A fedélzeti intelligencia, elektronika az, amiben a BHE lehetőségeket lát maga előtt.
A NATO szervezésében korábban zajlott egy hároméves projekt a drónok elleni védekezés elméleti kérdéseiről, melyen a BHE is részt vett, egyetlen civil cégként. Felmerült; hány hely van egy drónon missziója során, fel lehet-e deríteni a felszálló sávjában, s még ott elhárítani? Ha már felszállt, akkor még a megközelítési szakaszon hogyan lehetne elkapni? Ha már késő, akkor mit lehet tenni, hogy minél kisebb kárt okozzon? Komoly elméleti eredmények születtek, de műszakiak nem. Folytatása következik.
Drónpilóták Országos Egyesülete:
Gábor Dénes-díjazottak Klubja:
http://gabordenesklub.hu/doku.php
Harmat Lajos