A hátsó biztonsági övre fókuszál a GRSP és az ORFK OBB
3 perc olvasásIdén is megszervezi kampányát a biztonsági öv gyakoribb használatáért a GRSP (Global Road Safety Partnership) nemzetközi szervezet hazai képviselete.
Idén is megszervezi kampányát a biztonsági öv gyakoribb használatáért a GRSP (Global Road Safety Partnership) nemzetközi szervezet hazai képviselete.
A GRSP Hungary ebben az évben elsősorban a hátsó utasok biztonsági övének használatára hívja fel a figyelmet, miközben az intés – természetesen – épp úgy szól az elöl utazóknak is. Újdonság az elmúlt évekhez képest, hogy az idei kampány az eddiginél is szorosabb összefogásban zajlik az ORFK OBB-vel (Országos Balesetmegelőzési Bizottság).
A Magyarországon 2000-ben megalakult GRSP Magyarország, Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület elsődleges célja, hogy a közlekedésbiztonság javítása érdekében segítse a kormányzati, civil és üzleti szektor összefogását. Emellett a hazai szervezet évről-évre önálló kampányokat finanszíroz a közlekedésbiztonság valamely témakörében, mérhető eredménnyel – tájékoztatott a magyar egyesület elnöke. Bérces Ágota elmondta, immáron harmadik éve témájuk a biztonsági öv használata, mely területen hazánk sajnos lemaradással küzd a világ, vagy Európa más országaihoz képest.
Konkrét célokat tűztünk ki, szeretnénk az övhasználatot 60 százalékra emelni – jelentette ki a nyugathoz képest szerény, hazánkban már nagy eredménynek számító mértéket hangsúlyozva az elnök. Jelenleg csak minden második ember köti be magát, ami még mindig rengeteg haláleset forrása. Számítások szerint – a jelenlegi, évi 1100-1300 közúti halálesetből 85 százalékos övhasználat esetén legalább 250-300 elkerülhető lenne. Különösen igaz ez a hátsó biztonsági övek esetében. A rendszeresen autózók jelentős hányada a mai napig nincs tisztában azzal a ténnyel, hogy a hátsó biztonsági öv használata épp úgy mindig, minden esetben kötelező, mint az elsőé. További tévhit, hogy a hátul utazók nem szenvedhetnek súlyos sérülést, de az sem köztudott, hogy akár egyetlen be nem kötött, hátsó ülésen utazó személy minden vele utazó testi épségét, életét veszélyezteti.
Mára ott tartunk – tette hozzá a fentiekhez Pausz Ferenc rendőr-ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője -, hogy baleseti helyzetünk a 25 európai ország átlagához viszonyítva enyhén szólva is szörnyű. Míg az EU átlaga szerint az egymillió utaskilométerre eső közlekedési áldozatok száma 102, addig ez a szám nálunk 280. Ez azt jelenti, hogy egy évben 400-500 emberrel több hal meg hazánkban közúti balesetben, mint ahogy az az EU átlagából következne. Míg a legtöbb tagállamban – beleértve Csehországot, Lengyelországot, vagy Szlovéniát is – a használati ráta 70 százalék felett van, a régebbi tagok között pedig szinte mindenütt meghaladja a 80 százalékot, mi 2002-óta folyamatos, de lassú fejlődéssel értük el a mai, nagyjából 50-et.
Természetesen a szigorú ellenőrzés önmagában nem hatékony, mint ahogy a figyelmeztetés, tájékoztatás sem, a kettő csak együtt működik jól – vélekedik Pausz Ferenc. El kell érnünk, hogy a biztonsági öv készséggé váljon, hogy az autósnak – üljön elöl avagy hátul – hiányérzete, rossz érzése legyen, ha nem köti be magát. Addig pedig ellenőrzünk és tájékoztatunk, amiben többek között olyan stratégiai partnerekre is számítunk, mint a GRSP Magyarország, amely a civilek, hatóságok és a vállalkozások közötti összefogást igyekszik erősíteni.
http://www.grsproadsafety.org/
http://www.grsproadsafety.org/themes/default/pdfs/GRSP%20Booklet.pdf