Wikinómia, hogyan változtat meg mindent a tömeges együttműködés.
A wikinómia a XXI. század üzleti stratégiájának kézikönyve, mely az információáramlás új dimenzióira épít.A HVG Könyvek sorozatban megjelent két amerikai szerző, Don Tapscott és Anthony D. Williams tanulmánya a wikinómiáról.
A wikinómia a XXI. század üzleti stratégiájának kézikönyve, mely az információáramlás új dimenzióira épít.A HVG Könyvek sorozatban megjelent két amerikai szerző, Don Tapscott és Anthony D. Williams tanulmánya a wikinómiáról. Céljuk, hogy bemutassák az egyenrangúak közötti kölcsönhatások, a kreatív modellalkotás és az üzleti együttműködés új távlatait.
Az internet világméretű elterjedése új helyzetet teremtett a kapcsolatrendszerekben is. A párbeszéd merőben új formái alakultak ki a bloggerek, a saját weboldalt készítő internetezők között. Ebben a fázisban az internetezők nem csupán befogadók többé, hanem részesei is az információáramlásnak. Ma már az emberek soha nem látott módon képesek részt venni a gazdasági folyamatokban. A jövőben csak azok lesznek sikeresek a versenyszférában, akik ki tudják használni ennek előnyeit. A számítógép előtt ülő emberek tudásából felépített új enciklopédia átfogalmazza az eddigi fogalmakat. A web.20 üzleti felhasználása is új értelmet kapott. A wikinómia világában a tömeges méreteket öltő együttműködés alapján átalakulhat minden intézmény is társadalomban.
Az internet megalkotói kezdettől fogva arról álmodtak, hogy találmányuk olyan verbális színtér lesz, ahol összekapcsolódhat az egész emberiség és a felhalmozott tudásanyag. Ez volt a WordlWideWEb nagy ígérete, a modern alexandriai könyvtár. Ma már az internet a kreativitás, a tudásmegosztás és az önszerveződés globális infrastruktúrája.
A wikinómia a társas érintkezés új formája, mely a szerzők szerint négy alapelvre épül, mint a nyitottság, az egyenrangúak együttműködése, a megosztás / a tudás és más erőforrások újfajta megosztása/ valamint a globális cselekvés. Azt kívánják könyvükben bizonyítani, hogy miként válhatnak ezek az elvek az innováció és a jólétteremtés hajtóerejévé. Új típusú üzleti kapcsolatokat kialakítani, a cég szempontjából fontos fejlesztéseket felismerni, hozzáadott értéket teremteni, a közösségi tudásanyagra támaszkodni, ezek lesznek a jólétteremtéshez és a sikerhez szükséges legalapvetőbb képességek.
Elemzők szerint a mű tipikus amerikai, sikerorientált szemléletet tükröz. A 11. fejezetben egy felhívást tesznek közzé, wikikézikönyv írására. Az olvasót szólítják fel csatlakozásra, hogy a http://www.wikinomics.com/ oldalon egyenrangú szerzőtársként vegyenek részt a XXI. századi üzleti stratégia hiteles könyvének megírásában.
Tausz Anikó
.