Révay András: A bizalom jele
Néhány szálloda és étterem bejáratánál két részből álló táblát fedezhet fel a figyelmes szemlélő. Érdemes megjegyezni, mert azt jelzi, hogy abban a helyben megbízhatunk, ott az átlagosnál magasabb színvonalú kiszolgálásra számíthatunk.
Néhány szálloda és étterem bejáratánál két részből álló táblát fedezhet fel a figyelmes szemlélő. Érdemes megjegyezni, mert azt jelzi, hogy abban a helyben megbízhatunk, ott az átlagosnál magasabb színvonalú kiszolgálásra számíthatunk.
A Magyar Turizmus Zrt., az OIB és az ÖTM Turisztikai Szakállamtitkárság vezetői közösen hirdették ki a Magyar Turizmus Minőségi díj 2007. évi nyerteseit. A magyar turizmus állami irányítása által, több éves munkával kifejlesztett objektív és alapos minősítési rendszer biztosítékot jelent arra, hogy a követelményeinek megfelelő turisztikai vállalkozások vendégeiknek kiváló szolgáltatást nyújtanak. Jelentős nemzetközi elismerés, hogy 2007-ben a HOTREC – az EU tagországok szállodai és vendéglátó szövetségeinek szakmai szervezete – akkreditálta a programot. Ennek köszönhetően a Magyar Turizmus Minőségi Díj az európai kritériumoknak való megfelelést igazoló 2Q jel használatára is jogosultságot ad a díjnyertes éttermeknek és szállodáknak. Bár külföldön 3Q jelzéssel is találkozhatunk, ez azt jelenti, hogy a szolgáltató az ISO minősítés követelményeinek is megfelel. A szállodák nem szívesen vállalják, mert a szakemberek véleménye szerint az ISO feltételeknek való megfelelés egyrészt drágítja a működést, másrészt túlságosan elszürkít, sematizál.
Az eredmény kihirdetésekor dr. Wolff Péter, az Országos Idegenforgalmi Bizottság elnöke, beszélt a kezdetekről is. Az előkészítő munka 2001-ben indult, a rendszer kidolgozása 2004-ben került az OIB hatáskörébe és 2005-ben próbálták ki először. A próba célja az volt, hogy a szervezők időben felmérjék és kijavítsák a minősítési rendszer alkalmazása során felmerülő hiányosságokat. Ekkor 6 szálloda és 9 étterem vállalta a megmérettetést, melynek során valamennyi szálloda és 4 étterem felelt meg az elvárásoknak. A próba eredményes lebonyolítása után az OIB 2006 januárjában hirdette meg először a Magyar Turizmus Minőségi Díj programot a hazai szállodák és éttermek részére. A 2006-os évben 23 szálloda és 5 étterem nyerte el a díjat, míg 2007-ben tizennyolc szálloda és három étterem bizonyult az elismerésre érdemesnek. A http://www.oib.gov.hu/ oldalon megtalálhatók a kérdések, melyek alapján a bírálat zajlik és ezek ismeretében minden érdeklődő előre el tudja dönteni, egyáltalán érdemes-e pályáznia, képes-e megfelelni a feltételeknek. A több száz kérdést tartalmazó listát a szervezők folyamatosan aktualizálják.
Dr. Ujhelyi István, az ÖTM politikai államtitkára örömmel állapította meg, hogy egyre bővül a díjazottak listája és ez nagymértékben hozzájárul Magyarország pozitív imázsának építéséhez, valamint a magyar turizmus versenyképességének fenntartásához és növeléséhez. Az állam a maga eszközeivel, lehetőségeivel, ha kell, jogszabályok alkotásával tesz tanúbizonyságot, hogy maga is ott áll az ilyen díj mögött. Régi szakmai kívánság teljesül például azzal, hogy egy kézbe – a Turisztikai államtitkársághoz – kerül a turizmus és vendéglátás irányítása. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv pályázatai is megjelentek már. Ennek célja, hogy ne a meglévőt konzerváljuk, hanem új szolgáltató helyszínek jöjjenek létre vagy a már működők minőségét javítsák számottevően. A globális turisztikai piac hihetetlen mértékben fejlődik és ebben a versenyben mi is állandó vizsgára kényszerülünk. A valódi minőség kínálatával tudunk a leginkább versenyképesek maradni.
Az Európai Bizottság októberben elfogadott egy ajánlást – mondta el dr. Kovács Miklós turisztikai szakállamtitkár – a versenyképesség feltételeiről. A fejlesztéseknek a társadalom, a környezet és a minőség fenntartható fejlődését kell szolgálniuk. Nem az ár, hanem a szolgáltatási színvonal a legfontosabb szempont. Ennek jele ez a díj is. Egy ország turisztikai kínálata, szerteágazó tevékenységek, sokszínű szolgáltatások összessége. A szolgáltatási lánc minden egyes eleme befolyásolja a turisták véleményét, ezért ezek minősége döntő jelentőségű. A magyar turisztikai vállalkozások csak akkor maradhatnak versenyképesek az Európai Unió, illetve a világ turizmusának piacán, ha kategóriájuknak megfelelő, állandó minőségű szolgáltatásokat nyújtanak.
A Magyar Turizmus ZRt. valamennyi kommunikációs csatornáját (Itthon otthon van televíziós turisztikai programajánló és turisztikai melléklet, honlapok, Tourinform irodák, kiadványok, média-együttműködések) felhasználja a Magyar Turizmus Minőségi Díjas szolgáltatások népszerűsítésére – hangsúlyozta Szűcs Balázs marketingigazgató. Az MT Zrt. központi (http://www.itthon.hu/) portálján a díjazott szállodák és éttermek a kiemelt ajánlatok között szerepelnek. Érdemes tehát pályázni.
A pályázatot minden évben egyszer – február elején írják ki. A jelentkezés határideje február 28. A pályázati díj befizetése után a szállodák és éttermek minőségi megbízottjai egynapos képzésen vesznek részt, amelyen elméleti és gyakorlati ismereteket kapnak az önértékelés elvégzéséhez. Ezt az „önértékelés" szakasz követi, amelynek során valamennyi jelentkező önállóan tölti ki a Szakmai Önértékelő és Ellenőrző Listát, amely az éttermek számára 300, a szállodák számára 600 kérdést tartalmaz. Ehhez az OIB Projektiroda igény szerint folyamatos segítséget, az önértékelés során felmerülő elméleti és gyakorlati kérdések tisztázására konzultációs lehetőséget nyújt. A pályázat beadásának határideje minden évben május 31. Ezt követően az Értékelő Bizottság tartalmi és formai szempontból áttekinti a pályázatokat, majd 2 bizottsági tag titkos helyszíni vizsgálatot tart. A díjra érdemes szolgáltatókra az értékelő bizottságok tesznek javaslatot, de a odaítéléséről az OIB elnöke által felkért szélesebb szakmai grémium dönt, az adott év december 15-ig. A döntésről az OIB a pályázókat a következő év január 31-ig értesíti.
A díj ünnepélyes átadására minden évben márciusban, az UTAZÁS Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállításon kerül sor. A díj érvényessége a kiadásától számított három naptári év, amely során legalább egy alkalommal utóellenőrzésre is sor kerül. Közben visszavonható és sajnos erre is volt már példa. Az érvényesség meghosszabbítása újabb pályázat beadásával történik, egyszerűsített eljárás keretében. Az OIB tervei között szerepel, hogy a jövőben a programot a szállodákon és az éttermeken túl más turisztikai vállalkozásokra is (pl.: falusi turizmus, gyógyfürdők, kempingek, utazási irodák, idegenvezetők) kiterjeszti.
A Magyar Turizmus Minőségi Díjjal a hazai szolgáltatók számára lehetőség nyílik arra, hogy az objektív szempontrendszer alapján garantált minőségi szolgáltatásaikkal tűnjenek ki a turisztikai vállalkozások közül.
A díjat elnyert szállodák:
Aranyhomok Wellness Szálloda |
Kecskemét |
Atrium Hotel |
Budapest |
Danubius Thermal Hotel Helia |
Budapest |
Budai Hilton Budapest |
Budapest |
Hotel Azúr |
Siófok |
Ibis Heroes Square Hotel |
Budapest |
Hunguest Grandhotel Galya |
Galyatető |
Hunguest Hotels Zrt Hotel Freya |
Zalakaros |
Hunguest Hotels Zrt. Hotel Aqua-Sol |
Hajdúszoboszló |
Hunguest Hotels Zrt. Hotel Helios |
Hévíz |
NaturMed Hotel Carbona |
Hévíz |
Novotel Budapest Danube |
Budapest |
Radisson SAS Béke Hotel |
Budapest |
Radisson SAS Birdland Resort & Spa |
Bükfürdő |
Ramada Hotel Balaton |
Balatonalmádi |
Residence Izabella |
Budapest |
Rogner Hotel & Spa Lotus Therme |
Hévíz |
Thermal Hotel Visegrád |
Visegrád |
A díjat elnyert éttermek:
Apetito Restaurant & Café |
Budapest |
Hubertus Hof |
Balatonfenyves |
Lázár Lovaspark |
Domonyvölgy |