Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság: elektronikus nyugdíjadat-kezelés hivataloknak
7 perc olvasás2007. április 17-én az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság (ONYF) tájékoztatást adott elektronikus ügyintézési rendszerérõl, közelebbrõl, hogyan tudják a kormányzati portál ügyfélkapujához hozzáféréssel rendelkezõk kitölteni és beküldeni a nyugdíj-adatkezeléshez kötelezõen elõírt, mintegy 50 elektronikus ûrlapot. A bemutatott megoldás az E-Group Services Kft., a New Age Software Kft. és az ONYF közös munkája. A szolgáltatás kivitelezésében jelentõs mértékben közremûködött a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) , az Elektronikuskormányzat-központ, a Kopint-Datorg és a Pillér Kft.
2007. április 17-én az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság (ONYF) tájékoztatást adott elektronikus ügyintézési rendszerérõl, közelebbrõl, hogyan tudják a kormányzati portál ügyfélkapujához hozzáféréssel rendelkezõk kitölteni és beküldeni a nyugdíj-adatkezeléshez kötelezõen elõírt, mintegy 50 elektronikus ûrlapot. A bemutatott megoldás az E-Group Services Kft., a New Age Software Kft. és az ONYF közös munkája. A szolgáltatás kivitelezésében jelentõs mértékben közremûködött a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) , az Elektronikuskormányzat-központ, a Kopint-Datorg és a Pillér Kft.
Rába Ferenc informatikai fõigazgató-helyettes (ONYF) elmondta, 2007 áprilisától folyik a fõigazgatóságon az elektronikus ügyintézési szolgáltatások fejlesztése. A Nyugdíjbiztosítási Egyéni Nyilvántartó Laphoz kapcsolódó adatszolgáltatással sikerült az adminisztrációt erõteljesen csökkenteni.
A gyakorlati folyamat:
A hivatali nyelven ?e-NYENYI"-nek elnevezett adatszolgáltatási folyamat az APEH adó- és járulék-bevallási rendszerében használt megoldáshoz hasonló módon zajlik.
Vagyis;
-ha még nem történt meg, akkor regisztrálni kell az ügyfélkapun,
-a kötelezett, vagy meghatalmazottja megadja személyes azonosító adatait a ?Bejelentõ lap a nyugdíjbiztosítási adatszolgáltatás elektronikus ügyintézés keretében történõ teljesítéséhez" címû ONYF nyomtatványon, a meghatalmazott csatolja a meghatalmazás eredeti példányát,
a meghatalmazott személy letölti az ONYF honlapjáról a NYENYI számítógépes programot.
-a program mûködtetéséhez szükség van egy un. foglalkoztatói indító állományra is, ez szintén a honlapról, az e-NYENYI-bõl érhetõ el, tölthetõ le.
-ha még nincs JAVA futtató környezet, akkor azt is le kell tölteni az ONYF honlapjáról.
-a NYENYI programmal generált állományt ezek után lehet feltölteni a Központi Rendszer tárhelyére, ehhez való a http://www.magyarország.hu/ portálon található "Általános dokumentumfeltöltõ" szolgáltatás.A feltöltésrõl a rendszer e-mailben PDF dokumentumban értesítést küld, ill. a www.magyarorszag.hu portál ?Elküldött dokumentumok szolgáltatásá"-n keresztül meg lehet gyõzõdni a beküldés sikerességérõl (Szolgáltatások/Értesítési tárhely oldal). Sikertelen adatbefogadás esetén a sikertelenség okának leírását is tartalmazza a PDF.
Általános helyzet-áttekintés:
A feladat a közigazgatás új, központi elektronikus szolgáltatásainak a hivatalok elektronikus ügyintézésében való megvalósítása volt. Az ONYF nagy munkát fektet a hiányzó adatok keresésébe, sokszor reménytelen ez a feladat.Szükség volt ennek a helyzetnek feloldására. Miután kialakult a megfelelõ jogi környezet, a feladat teljesíthetõnek mutatkozott.
2005. április 1. óta üzemel az az ügyfélkapu rendszer, ahol 2007. elejétõl ma már minden adó- és járulékbevallásra kötelezett vállalkozás havonta elektronikusan teljesíti ezt a kötelezettségét, akár megbízott útján is. A kormányzati portál látogatottsága hetente 14-18 millióra nõtt, a regisztrált ügyfelek száma meghaladja a félmilliót.A portál napi terhelése februárban 350 ezer látogató volt, április 10-én 100 ezret meghaladta a napi üzenetek száma, mondta Szittner Károly, a MEH fõosztályvezetõje.
A központi elektronikus szolgáltató-rendszer az E-Group Kft. Dokumentum Kapu Rendszerén át most újabb lehetõségeket nyújt a hivatalok számára, melyek:
hivatali kapu, központi rendszer tárhely szolgáltatás, általános célú nyomtatványtervezõ,
nyomtatványkitöltõ program, dokumentumfeltöltés, krtitok program, központi kulcstár, utólagos viszontazonosítás, teljesen zárt rendszerben, biztonságosan.
Az elektronikus adóbevallás rendszerét már több-százezer felhasználó éri el ügyfélkapus bejelentkezéssel, a közigazgatás területén viszont még kevés lehetõség nyílik.
Mi az ami már mûködik?
Az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság közvetlenül az APEH után csatlakozott az ügyfélkapu azonosítási rendszeréhez. 2005. november 1-én, amikor életbe lépett a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény, az ONYF magánszemélyek számára is elérhetõvé tette a nyugdíjügyek elektronikus intézését a http://www.onyf.hu/ oldalról kiindulva.Budaörs Önkormányzata volt a következõ csatlakozó, a budaörsi lakosok a www.budaors.hu oldalról ma már elektronikusan is intézhetik helyi adóügyeiket, illetve lekérdezhetik a rájuk vonatkozó adózási információkat.
Ma már nem csak az APEH részére küldhetünk adatszolgáltatást a www.magyarorszag.hu-n keresztül. Néhány hete ezen a címen, a kormányzati portálon át más hivatalok és intézmények is fogadhatnak elektronikus nyomtatványokat és válaszolhatnak is ügyfeleiknek.
A központi rendszer új szolgáltatásai különösen azoknak a hivataloknak fontosak, amelyek az elektronikus ügyintézést be akarják vezetni. Az ONYF élen jár ezen a területen, 2007. április 17-tõl beindította a 2006. évi Nyugdíjbiztosítási Egyéni Nyilvántartó Lappal (NYENYI) kapcsolatos elektronikus adatszolgáltatást. Ez a rendszer felhasználja a néhány hete elérhetõ központi elektronikus szolgáltatásokat. A rendszer már most képes lenne kezelni az elektronikus aláírást is, de a tanúsítvány kérdésének általános megoldatlansága miatt ez még nem mûködhet.
A hivatali kapu-n át érhetõk el a csatlakozó hivatalok szolgáltatásai. Legfontosabb közülük a tárhely szolgáltatás, pl. az ONYF elektronikus postafiókja, melybe a NYENYI adatszolgáltatásokat az ügyfél elhelyezheti, ezt a funkciót a kormányzati portál általános célú dokumentumfeltöltés szolgáltatása alatt lehet elérni. Titkosított fájl helyezhetõ el ilyenkor a központi rendszerben amit csak a címzett tud értelmezni.
Az ügyfélkapu és a hivatali kapu rendszer használatához a hivatalok saját ügyintézési, ügykezelési és háttérrendszereit össze kell kötni a központi rendszer szolgáltatásaival. Az E-Group a közhivatalok számára erre a célra a 2004. évi CXL. törvénynek és kapcsolódó jogszabályainak megfelelõ saját struktúrát, a Dokumentum Kapu Rendszert hozta létre. A Dokumentum Kapu Rendszert már használja az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság és Budaörs Önkormányzata is. Moduljai, az Elektronikus aláírás kezelése (SDX), a Kapcsolódás a központi rendszerhez (DIS) és az Ürlapkezelés és biztonságos dokumentumközlekedtetés (TransForm) számos referenciával rendelkeznek.
Az E-Group 1993-óta mûködõ, 100%-ban magyar tulajdonú szoftverház. Innovatív, jelentõs hozzáadott értéket képviselõ egyedi megoldásokat hoz létre nagy üzleti értéket képviselõ tranzakciók és dokumentumkezelési eljárások, informatikai tranzakciós, dokumentum kezelõ és információ védelmi megoldások terén.
A cég irat-és dokumentumkezelési megoldása az eDOXTM termékcsalád, ûrlapkezelésre, biztonságos dokumentumcserére szolgál a TransFormTM rendszer, a nyomtatott dokumentumok védelmét a DocMarkTM technológia, a banki folyamatok támogatását a CORIBATM vállalati internetes banki rendszer biztosítja.
Az E-Group kezdettõl alkalmazza a nyilvános kulcsú technológiát, arra épülõ hitelesítési és rejtjelezési megoldásokat fejleszt. Signed Document eXpertTM (SDX) elnevezésû termékcsaládja Magyarországon elsõként került bevizsgálásra és tanúsításra, mint az elektronikus aláírásról szóló 2001. évi XXXV tv. szerinti minõsített elektronikus aláírásra felhasználható szoftvertermék. Az SDX-et számos szoftverfejlesztõ cég integrálta irat-és dokumentumkezelõ rendszeréhez, elektronikus ügyintézési megoldásához.
www.magyarorszag.hu/ugyfelkapu/regisztracio
Harmat Lajos