Új térinformatikai rendszerrel gyorsul az ügyintézés a Földhivatalnál
7 perc olvasás2007. április 25-én tájékoztatott az Oracle Hungary és az Autodesk Hungary a Fõvárosi Kerületek Földhivatalánál történt fejlesztésrõl, miszerint 2007 januárjától a hivatalban élesben használják az Oracle és az Autodesk szoftvereire épülõ új térinformatikai rendszert. Az új felállásban 50%-kal gyorsabban frissíthetõk a térkép- és telekadatok és 75%-kal gyorsult az ügyintézés az új Lehet téri irodában. A hivatal Budapest kétmillió lakójának, 52 ezer hektáros területének, 230 ezer önálló telekének és további 750 ezer egyéb ingatlanának (pl. társasházi lakások) adatait tárolja, kezeli naprakészen.
2007. április 25-én tájékoztatott az Oracle Hungary és az Autodesk Hungary a Fõvárosi Kerületek Földhivatalánál történt fejlesztésrõl, miszerint 2007 januárjától a hivatalban élesben használják az Oracle és az Autodesk szoftvereire épülõ új térinformatikai rendszert. Az új felállásban 50%-kal gyorsabban frissíthetõk a térkép- és telekadatok és 75%-kal gyorsult az ügyintézés az új Lehet téri irodában. A hivatal Budapest kétmillió lakójának, 52 ezer hektáros területének, 230 ezer önálló telekének és további 750 ezer egyéb ingatlanának (pl. társasházi lakások) adatait tárolja, kezeli naprakészen.
A tájékoztatót Szilvay Gergely, a Fõvárosi Földhivatal Számítógépes Térképi Osztályának vezetõje, Kovács Imre,az Autodesk Hungary partner üzletág igazgatója, valamint Sárecz Lajos, az Oracle Hungary értékesítési konzultánsa tartotta.
A Fõvárosi Kerületek Földhivatala tartja fenn Budapest hivatalos kataszteri térképét, s kezeli a város területén található összes ingatlan hivatalos nyilvántartását. A hivatal biztosítja a jogi dokumentációt az ingatlan tulajdonos-cseréjérõl, s gondoskodik róla, hogy a hivatalos térképeken megjelenjen a telkekkel és tulajdonosaikkal kapcsolatos összes adat és változás. A polgárok innen kaphatják meg az ingatlanokkal kapcsolatos információkat, a helyi közmûszolgáltatók és a kerületi önkormányzatok is a hivataltól vásárolják azokat a térképészeti adatokat, melyeket beépítenek saját rendszertérképeikbe.
A korábban használt, a '80-as évek technológiájával mûködõ rendszer éveken keresztül kiszolgálta a hivatal igényeit, de komoly problémák is felmerültek használata során. A mûködéshez különleges és drága hardverre volt szükség (SUN Sparc munkaállomások, darabja 2 millió Ft), az öregedõ rendszer támogatási és karbantartási költségei magasak voltak, miközben Magyarország egy másik adatszabványt fogadott el az ország egészére vonatkozóan, amely tovább nehezítette a nem-budapesti szervezetekkel történõ adatmegosztást.
A rendszer az Oracle 7.3-t használta, ez a verzió még nem tartalmazta az Oracle újabb adatbázis-technológiáiban található kifinomult térinformatikai funkciókat. A hivatali rendszer fejlesztése 2002-ben leállt, ez rávilágított a váltás létjogosultságára.
A hivatal új, hatékonyabb megoldást választott, az Autodesk Topobase szoftvert, amely nagyvállalati adatbázisban egyesíti a számítógépes tervezõprogramokkal készített (CAD) és a térinformatikai (GIS) adatokat kezelõ eszközöket. A megoldás mellett döntõ érvek szóltak; a Topobase nyílt rendszer, felhasználói sokféle adatformátummal dolgozhatnak, beleértve a magyarországi kataszteri információkra vonatkozó újfajta (DAT) adatszabványt is. A Topobase nagysebességû PC-s munkaállomásokkal dolgozik, ezek darabköltsége 500 ezer FT.
Az új megoldáshoz az Oracle Spatial 10g-t választották, a térinformatikai megoldások vezetõ adatbázisát. A Spatial 10g az adatokat gyártó-semleges környezetben tárolja, a piacon elérhetõ összes ilyen jellegû szoftverrel képes az együttmûködésre. Az Oracle Spatial már korábbról ismert volt hazánkban, vele tartják nyilván az ország teljes erdõállományát, mobilszolgáltató is használja helyfüggõ szolgáltatásait (pl. a felhasználó tartózkodási helyéhez legközelebb esõ bankautomata lekérdezésére mobiltelefonról) és flottakövetését is.
Határainkon kívül az Oracle Spatial egyik legkomolyabb referenciája New York város földhivatala, ahol 6 ezer mérföldnyi földalatti csõvezeték, 1 millió kanális, több mint 50 ezer négyzetkilométernyi infrastruktúra-adat és 7.500 digitális fotó került tárolásra adatbázisban, s szolgálja az alkalmazásokat.
Az Oracle Spatial egyfajta kvázi szabványként értékelhetõ a térinformatikai adattárolásban, képes együtt kezelni az üzleti adatokat és a térbeli információkat, ezáltal kombinált adatlekérdezések hajthatók végre mindenféle segédszoftver használata nélkül. Egyszerûen juthatunk olyan információkhoz, amelyben például egy vállalkozás tetszõleges földrajzi területen elért összbevételére vagyunk kíváncsiak. Ilyenkor a terület térbeli adatokból, míg az összbevétel üzleti adatokból származó információt jelent. Az adatbáziskezelõbe épített geokódolás, valamint az útvonalkeresõ algoritmusok leegyszerûsítik a térinformatikai fejlesztéseket, továbbá a vektoros adatok mellett a raszteres térképi formátumok tárolása is megoldott.
A vezetõ GIS szoftver szállítók szoftverei képesek adataikat az Oracle Spatial formátumában tárolni. Ez a felhasználók számára komoly elõnyt jelent, hiszen a térképi és térbeli adatokat elegendõ egyszer eltárolni, és szükség esetén különbözõ, de eltérõ célra használt GIS szoftverekkel is képes lesz azokat kezelni mindenféle konvertálás nélkül. Az IDC 2005 februári felmérése szerint a közép- és nagy vállalatok esetén a térbeli adatbázisok piacának 80-90%-ában van jelen az Oracle.
A pilot-projektre 2006. január 1-vel, az Autodesk Topobase hivatalos bevetésére pedig 2007 januárjában került sor, ettõl az idõponttól kezdte meg mûködését a Fõvárosi Kerületek Földhivatalának Lehel téri irodájában. Az iroda jelenleg Budapest V., VI. és XIII. kerületének információit tárolja, kezeli és tartja karban ezzel a rendszerrel. A három sûrûn lakott kerületben 7 ezer, változó méretû telek és 15 ezer épület található jelentõs számú út és egyéb létesítmény mentén. Polgáraik számos, térképre és jogi adatra vonatkozó kéréssel fordulnak a hivatalhoz. Igényeik kielégítésekor a Lehel téri új irodában a Fõvárosi Kerületek Földhivatalának ügyfélszolgálata a Topobase számára fejlesztett, egyszerû kezelésû webes felületen tudja elérni az igényelt információkat, a korábbinál jóval gyorsabban.
A hivatal háttérirodáiban a földmérõk és informatikusok is érzékelik a Topobase elõnyeit; néhány hetes használata igazolta, gyorsabb vele a szerkesztés, hatékonyabban futnak le az úgynevezett ?hosszú tranzakciók" (vagyis az olyan változtatások, amelyeket nem lehet azonnal véglegesíteni az adatbázisban, mert például még nincs rá jogerõs határozat) és gördülékenyebb a felügyelet. Új elgondolások, vagy módosítások bevitelekor a szükséges változtatásokat maguk az alkalmazottak is elvégezhetik, nem szükséges speciális informatikai szakismeret hozzá, többnyire nincs szükség Autodesk Consulting, vagy egyéb külsõ tanácsadó igénybevételére. A Topobase adatfelügyeleti modulja lehetõvé teszi a haladó Oracle ismeretekkel nem rendelkezõ felhasználók számára is az adatok kezelését és a rendszer testreszabását. A rendszer nyílt és könnyen karbantartható.
Az Oracle Spatial és a Topobase rendszerek együttes használatával az összes tervezõi és GIS-funkció adata egyetlen adatforrásból érhetõ el, kevesebb esélyt adva az adatsérülésnek. A megoldás asztali kliense szabványos személyi számítógépen fut, amely negyed annyiba kerül, mint a régi rendszer egyedi hardvere.
A Topobase felügyeleti funkciói is megvalósíthatók szabványos hardveren.
A Lehel téri irodában látványos idõbeli megtakarításokat mértek, különösen a földmérõ csoport felhasználói esetében. Azok a rendszeres adat-karbantartási tevékenységek, amelyek korábban 60 percig tartottak, ma 5 percet vagy még kevesebb idõt vesznek igénybe. Az olyan telekmûveletek adat-elõkészületei, amelyek régebben egy órát tartottak, most szintén alig 5 perc alatt elvégezhetõk. A gyorsaság a lakosok kiszolgálását is érinti: a térképek elérése és nyomtatása korábban 5-6 percig tartott, ma ugyanez csupán egy perc.
Harmat Lajos