Kimúlás előtt a papír alapú repülőjegy, jön helyette az e-ticket a MALÉV-nál
5 perc olvasásA Légiközlekedési Világszervezet ajánlására megszűnik a papírjegyek kiadása a IATA egységes ügynökségi és elszámolási rendszerének tagjai, vagyis a BSP-tagok (Biliing and Settlement Plán) gyakorlatában 2008. május 31-től.
A Légiközlekedési Világszervezet ajánlására megszűnik a papírjegyek kiadása a IATA egységes ügynökségi és elszámolási rendszerének tagjai, vagyis a BSP-tagok (Biliing and Settlement Plán) gyakorlatában 2008. május 31-től.
A Malév jegyeinek több mint 60%-át a BSP rendszer szerint működő utazási irodák értékesítették 2007-ben, amikor az általuk kiadott jegyek egyharmada papír-, míg kétharmada elektronikus jegy volt. Bár a IATA a légitársaságok számára nem írt elő határidőt az e-jegyek alkalmazására vonatkozóan, a Malév mától már minden útvonalán biztosítja ezt a szolgáltatást. A Malév a világon 64 légitársasággal épített ki IET (Interline e-Ticket) kapcsolatot, amivel felkerült a IATA TOP 50-es listájára.
A IATA ajánlásának hatására 2008. június l-jétől a MALÉVre kiállított e-jegyek aránya jelentősen nő, hiszen ettől az időponttól az ügynökségi jegyértékesítők kizárólag e-jegyet adhatnak ki. A Malév saját értékesítésében a jegyek 62%-a elektronikus jegy volt az elmúlt esztendőben. A légitársaság hálózatának valamennyi útvonala tekintetében már elérhető az e-Ticket szolgáltatás.
A légitársaságoknak, köztük a MALÉV-nek, a IATA nem szabott határidőt a 100%-os e-jegy bevezetésre, hiszen az iparágban több esetben, például helyfoglalásra nem jogosító, két év alatti kisgyermekek jegyénél, még nem nélkülözhető a papírjegyek alkalmazása. Akkor is papírjegyet kell kiállítani, ha az útvonalon olyan fuvarozó is szerepel, amellyel a jegyet kiállító légitársaságnak még nincs IET (Interline e-Ticket) kapcsolata.
Az IET teszi ugyanis lehetővé, hogy a légitársaságok kölcsönösen el tudják fogadni egymás járatain a partner által kiállított e-Ticket-eket is. Ehhez rendszer-összehangolások és tesztelések szükségesek. Ebben a munkában a Malév a IATA statisztikája alapján a világ légitársaságainak élbolyában, a legjobb 50 között szerepel.
A papíralapú jegyek kiváltása az utasok számára a teljes jegyvásárlás folyamatát, valamint az utazást is biztonságosabbá, kényelmessé, otthonról intézhetővé teszi. Az utasnak nem kell a papírjegyét felvennie valamelyik utazási- vagy jegyirodában, ehelyett e-mailen egy elektronikusjegy igazolást kap, ami otthon is könnyedén kinyomtatható. Az e-jegy nem veszíthető el, nem lehet ellopni, amennyiben szükséges, e-mailen vagy jegyirodában könnyedén pótolható. A jegy telefonon is módosítható, hiszen az utasnak nem kell bemutatni azt. A rajta levő adatokat az utas, az értékesítő és a légitársaság is minden pillanatban láthatja.
A Malév esetében a legnagyobb előnyt a munkafolyamatok egyszerűsödése jelenti. Minimálisra csökken a munka (papírjegy-számok kézi rögzítése, borítékolása) a szigorú számadású – egyedileg sorszámozott, többpéldányos, önindigós – kuponokkal. Ezeket a dokumentumokat a Malév minden célállomásáról Budapestre küldik elszámolásra. A kuponokat a légitársaságnak 10 évig kell megőriznie, ami jelentős raktározási feladatot is igényel. Ez ugyancsak a töredékére esik vissza, s várhatóan 2018-ra a mostani raktár kapacitás csekély része is elegendő lesz a maradék kuponok tárolására.
A papírjegyek drasztikus csökkentése környezetvédelmi szempontból is jelentős, hiszen a IATA számításai szerint az elektronikus jegyrendszer BSP-tagoknál történő 100%-os bevezetésével évi 3 milliárd dollár takarítható meg iparági szinten. A Nemzetközi Légifuvarozók Szövetségének 2007-es felmérése szerint a papírjegy költsége többszöröse az elektronikus jegyének. A papír kiiktatásával pedig 50 000 kifejlett fa menthető meg évente.
IATA történelem:
1919: augusztus 25. Hat európai légitársaság kezdeményezésére megalakul a mai IATA elődje (Air Traffic Association) Hágában.
1919-1929. Rendszerezés és szabványosítás: kölcsönösen kicserélhető okmányok (repülőjegyek, fuvarlevelek).
1945. április 16-19. IATA megalakulása, Havanna. Világméretű szabványosítás.
1984. január 1. A Malév IATA tag lett (125. tagvállalatként).
2007. december 31. 100% BSP e-Ticket eredeti határideje, amely a légitársaságok kérésére öt hónappal később következik be.
2008. június 1.100% e-Ticket előírás a BSP-ben.
A Malév jegyértékesítési történetéből:
1975. Gábriel I helyfoglalási rendszer bevezetése, a repülőjegyeket kézzel írják a jegyirodákban.
1983. Gábriel II helyfoglalási rendszer bevezetése, még mindig kézi jegykiállítással.
1987.SITA Airfare automatikus tarifálási és SITA Ticketing gépi jegykiállító rendszer bevezetése.
2004. A Malév átáll Amadeus helyfoglalási és tarifálási rendszerre, a gépi jegykiállítás még SITA Ticketing rendszerben történik.
2005. június első e-Ticket-ek a Malévnél (Berlin, Madrid, Tel Aviv útvonalakra).
2005. december 7 újabb útvonal lett e-Ticket-es.
2006. január Az e-Ticket hálózat folyamatos kiterjesztése.
2006. január Az első IET megkötése a oneworld tag British Airways-zel, majd az American Airlines-szal.
2006. március-május SITA Ticketing rendszer lecserélése Amadeus Ticketing-re.
2007. április 1. oneworld csatlakozás, összes taglégitársasággal működő IET, ami a csatlakozás egyik alapkövetelménye volt.
2008. május 28. 64 IET megállapodás van; szerepel a IATA TOP 50 listán.
2008. május 29. A Malév minden saját üzemelési útvonalán e-Ticket-es.