Drágul az élelmiszer Európában – tizenegy országban csökken a fogyasztás mennyisége Lengyelek a növekedés Európa-bajnokai
3 perc olvasás
Az élelmiszer és háztartási vegyiáru harmadik negyedévi növekedési üteme stabil maradt, huszonegy európai ország átlagát tekintve. Mennyiségben viszont tizenegy országban, köztük Magyarországon csökkent a mennyiségi eladás, a tavalyi harmadik negyedévhez képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat a nemzetközi trendekről.
Az élelmiszer és háztartási vegyiáru harmadik negyedévi növekedési üteme stabil maradt, huszonegy európai ország átlagát tekintve. Mennyiségben viszont tizenegy országban, köztük Magyarországon csökkent a mennyiségi eladás, a tavalyi harmadik negyedévhez képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat a nemzetközi trendekről.
Magyarországon az élelmiszer és vegyiáru kiskereskedelmi forgalma értékben, nominálisan 2007 negyedik negyedévben 9 százalékkal emelkedett, az előző év hasonló időszakához képest. Azóta az ütem minden negyedévben csökkent. Idén az első negyedévben 8,8, a másodikban 7,4, míg a harmadikban 5,7 százalékra.
A magyar piac mennyiségben a tavalyi negyedik negyedévben, szintén az előző év hasonló időszakához képest még 4,6 százalékkal bővült. Idén az első három hónapban stagnált, a másodikban 1,7 százalékkal csökkent, míg a harmadikban már 3-mal.
Értékben az európai forgalom nominálisan átlag 6,6 százalékos növekedése szinte kizárólag az élelmiszer drágulásának köszönhető, a harmadik negyedévben, a tavalyi hasonló időszakkal szemben.
A mennyiség negatív trendje néhány országban erősödött. Figyelemre méltó, hogy a nagy európai piacok közül az Egyesült Királyság és Olaszország is bekerült a csökkenő forgalmú országok közé a harmadik negyedévben.
Összességében a huszonnégy ország bolti eladása mennyiségben átlag 0,2 százalékkal csökkent ez év július-szeptemberben, a tavalyi VII.-IX.. hónaphoz képest.
Értékben a nominális növekedés üteme csökkent Magyarország mellett Csehországban, Görögországban, Írországban, Olaszországban és Spanyolországban is.
Mennyiségben Magyarországon 3 százalékkal kevesebb élelmiszert és háztartási vegyiárut adtak el idén a harmadik negyedévben, mint a múlt év azonos időszakában. Ennél nagyobb arányú a csökkenés Írországban (4,6 százalék), Németországban (3,3). Negatív tendencia figyelhető meg tovább a következő országokban: Franciaország, Dánia, Görögország, Ausztria, Svédország, Olaszország, Belgium, Egyesült Királyság és Finnország.
A mennyiségi eladások növekedésének Európa-bajnokai a lengyelek, 10,4 százalékos mutatóval, a 2008-as harmadik és a 2007-es harmadik negyedévet összehasonlítva. A növekedési ráták szerinti további sorrend: Norvégia, Portugália, Törökország, Svájc, Szlovákia, Spanyolország, Hollandia és Csehország.
1. Táblázat. Néhány országban az élelmiszer és háztartási vegyiáru – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmának alakulása az elmúlt évben. Százalékban. Mindig az előző év hasonló időszakához képest.
Ország |
2007 IV. negyedév |
2008 I. név |
2008 II. név |
2008 III. név |
Európai átlag |
+ 2,9 |
+ 2,6 |
+ 0,4 |
+ 0,2 |
Magyarország |
+ 4,6 |
0 |
– 1,7 |
– 3,0 |
Szlovákia |
+ 5,9 |
+ 3,9 |
+ 3,6 |
+ 2,6 |
Csehország |
+ 7,6 |
+ 7,8 |
+ 3,3 |
+ 0,8 |
Lengyelország |
+ 11,5 |
+ 12,2 |
+ 7,2 |
+ 10,4 |
Ausztria |
+ 1,8 |
– 0,7 |
– 1,9 |
– 2,2 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
2. Táblázat. Néhány országban az élelmiszer és háztartási vegyiáru – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmának alakulása az elmúlt évben, nominálisan. Százalékban. Mindig az előző év hasonló időszakához képest.
Ország |
2007 IV. negyedév |
2008 I. név |
2008 II. név |
2008 III. név |
Európai átlag |
6,9 |
8,9 |
6,5 |
6,6 |
Magyarország |
9,0 |
8,8 |
7,4 |
5,7 |
Szlovákia |
9,0 |
8,1 |
7,6 |
7,3 |
Csehország |
11,5 |
16,6 |
12,6 |
10,0 |
Lengyelország |
14,0 |
19,2 |
12,7 |
15,6 |
Ausztria |
3,7 |
4,3 |
3,4 |
4,0 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Módszertan:
A Nielsen Growth Reporter kutatása az élelmiszer és háztartási vegyiáru (FMCG) piac dinamikáját összesíti Európában. A Nielsen kiskereskedelmi felmérésein alapul.