Az Egyesült Államokban 1000 nyomda tűnik el évente, a világszinten 520 milliárd eurós iparág alig növekvő tendenciát mutat. Néhány hete Amsterdamba, az IFRA Expo 2008 kiállításra vonzott nagy tömegeket a téma, a közelmúltban pe-dig a manroland technológiai fórumára sereglett össze a hazai szakma, hogy megismerje a nyomdászat legújabb trendjeit és kitörési pontjait.

 

Az Egyesült Államokban 1000 nyomda tűnik el évente, a világszinten 520 milliárd eurós iparág alig növekvő tendenciát mutat. Néhány hete Amsterdamba, az IFRA Expo 2008 kiállításra vonzott nagy tömegeket a téma, a közelmúltban pe-dig a manroland technológiai fórumára sereglett össze a hazai szakma, hogy megismerje a nyomdászat legújabb trendjeit és kitörési pontjait.

„Jelenleg a világ nyomdaiparát három megatrend jellemzi" – tudhattuk meg a manroland „Minek Neked Ferrari" című technológiai fórumán Dr. Horváth Csaba, a Nyomda- és Papíripari Szövetség elnökének előadásából. „Több szín, sokcélú, egyre testreszabottabb nyomtatványok és a gyorsabb célbajuttatás jelentik ma a legfőbb irányvonalakat." Mindez technológiai oldalról jobb minőséget, alacsonyabb példányszámokat és hatékonyabb terjesztést jelent. „Az elektronikus média növekedése háromszor nagyobb, mint a nyomdaipar jelenleg húzóágazatának számító területei, a kereskedelmi kiadványok, a dobozok, címkék és biztonsági nyomatok forgalomnö-vekedése, a napilappiac pedig számottevően csökkenő tendenciát mutat" – foglalta össze Horváth.

Ez utóbbi jelenség sok nyomdának okoz fejtörést évek óta. Az innováció a napilap-piacon ma már nem csak a minőség (pl. magazinszerű, színes napilapok), de az üz-leti modellek szempontjából is létkérdés: új értékesítési struktúrára, kiadói koncepcióra, a közönség szerkezetének megváltoztatására és új célcsoportok megtalálására van szükség a versenyképesség megtartásához.

„Egyrészt az oldalankénti költséget szintre napról-napra csökkenteni kell, másrészt az olvasók és a hirdetők minőséggel kapcsolatos elvárásai is folyamatosan emelkednek." – húzta alá szintén Georg Riescher, a manroland nemzetközi napilap üzlet-ág igazgatója az IFRA Expo-n, majd hozzátette. „Ráadásul a regionális lapok növekvő szerepe és az erősödő célcsoport-orientáció kisebb szériákat követel meg, ami gyorsabb átváltási folyamatot tesz szükségessé az egyes munkák között."

Hogyan tudnak a nyomdák megfelelni ezeknek a követelményeknek a jövőben a nyereségességük és hatékonyságuk megtartása mellett? Anton Hamm, a manroland napilap üzletágának igazgatója szerint a válasz a teljesen automatizált napilapnyomtatás lesz: „Kifejlesztettük az automatikus nyomdagépeink alapjait, amely a kulcste-vékenységeket robotizált modulokkal helyettesíti. A manrolandnál a fejlesztések most arra irányulnak, hogy a robot rendszereket a gyártás más szakaszain is (akár a tisztítás vagy a karbantartás területein) alkalmazni lehessen. Olyan innovációról van tehát szó, amely a napilap nyomtatás jövőjét határozza meg."

Kelemen György, a manroland Magyarország Kft, ügyvezetője a következőkkel kommentálta az elhangzottakat: „Egyre inkább érvényes, hogy a nyomtatás mára nem gyártás, hanem szolgáltatás. A megrendelőket általában nem érdekli, milyen technológiával dolgozik a nyomda, kizárólag a végeredmény. Az elvárások azonban rendkívül magasak, a technológiai háttér mára már nem is versenyelőnyt, hanem piacra jutási feltételt jelent. " Kelemen szerint jó példa erre a Magyarországon hatmilliárd forintos beruházással megjelent Infopress Group nyomda is, amely a legmodernebb manroland berendezésekkel lépett piacra.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük