Min múlik egy emberélet?
5 perc olvasás
Annak ellenére, hogy az 5/2006. (II. 7.) EüM rendelet világosan szól a Rendezvények egészségügyi biztosításának formáiról, szintjeiről és módjairól (lásd melléklet), Magyarországon a szervezők jelentős része még mindig itt próbál spórolni. Pedig a költségek nem égbekiáltóak és életek múlhatnak azon, hogy egy helyszínen dolgozik-e mentő vagy sem.
Annak ellenére, hogy az 5/2006. (II. 7.) EüM rendelet világosan szól a Rendezvények egészségügyi biztosításának formáiról, szintjeiről és módjairól (lásd melléklet), Magyarországon a szervezők jelentős része még mindig itt próbál spórolni. Pedig a költségek nem égbekiáltóak és életek múlhatnak azon, hogy egy helyszínen dolgozik-e mentő vagy sem.
A 2006. augusztus 20.-i vihar fordulópontot hozott a rendezvénybiztosításban, illetve a felelősségek tisztázásában. A nézők és a nagyobb események szervezői komolyabban veszik a helyszínek, események biztosítását, de még él az önbecsapás és hitegetés művészete: „miért pont nálam történne bármi is"?
A 2008. június 1.-i, citadellai Ládaderbin történtek ismét a figyelem középpontjába helyezték az események biztosításának kérdését. Az említett rendezvényen villám csapott a nézők közé; a balesetet szenvedő Varga Balázs és Draxler Péter élete a jó helyszíni egészségügyi biztosításnak köszönhető.
Az 5/2006. (II. 7.) EüM rendelet kimondja, hogy kisebb létszámú (1000 fő alatti) rendezvény esetén mozgóőrség szükséges, ha a rendezvényt kifejezetten betegek vagy időskorúak számára szervezik, illetve külön jogszabály a (sport)esemény jellegére tekintettel azt kötelezően előírja. 1000 fő feletti rendezvénynél minden esetben kötelező (lenne) biztosítani a helyszínt. Ez azonban korántsem történik így.
Rendezvények egészségügyi biztosítását jelenleg az OMSZ és az alternatív mentőszolgálatok láthatnak el. Ez utóbbi felügyeleti szerve az ÁNTSZ és jelenleg 22db ilyen cég működik Magyarországon. Helyszín biztosítás szempontjából nincsen különbség a két mentőszolgálat között, hisz mindenki azonos munkát végez. Az alternatív szolgálatok effektív mentést – a helyszíni egészségügyi biztosítást leszámítva- nem végez, míg az OMSZ igen. Felszereléseik megegyeznek, sőt az alternatív mentőszolgálatok alkalmazottainak 90%-a az OMSZ-nél teljesít aktív szolgálatot vagy korábban ott dolgozott.
Budapest területén évente kb. 3.000 rendezvény van, ami egészségügyi biztosítást igényelne, ebbe benne foglaltatnak a sportesemények, céges rendezvények, koncertek stb. Azok a rendezvényszervezők, akik éppen átlépik, vagy megközelítik a bűvös 1000 fős határt, szinte soha nem kérnek mentőt. Mindössze 10%-uk gondol erre. A nagy tömegrendezvények esetén kb. 75%-ban van jelen a mentőügyelet. Kis rendezvények esetében sok esetben, jellemző, hogy egy háziorvos egy táskával van csak szolgálatban. Annak ellenére, hogy a rendelet ezt nem tartja elegendőnek, a szervezők nem törődnek a biztonsággal. A felmerülő balesetek eshetőségét elenyészőnek tartják, így sajnálják rá a pénzt. Pedig egy-egy emberélet olykor 60-100,000ft-on múlik.
De lássunk néhány ár példát!*
- Budapest területén egész napos, 1000 fős rendezvényre vonatkoztatva egy rohamkocsi (vagyis legmagasabb felszereltség mentőautó) 60.000 Ft-ba kerülne.
- Egy nagyobb budapesti autósport (pl. rallye) rendezvény esetén általában 4 mentőkocsi már elegendő lenne. Ennek egy napos költsége megközelítőleg: 260.000 Ft.
- Nagy tömegrendezvény esetén, mint amilyen pl. Red Bull Air Race, ahol több százezer ember fordul meg, 20 autóval kalkulálva kb. 1.200.000 Ft-al számolhatunk.
- Az előírásnak megfelelően 10.000 -50.000 Fő közötti rendezvényen egy rohamkocsi, egy esetkocsi, egy mentőgépkocsi szükséges. A villám csapott Ládaderbi kissé túl is lett biztosítva, mert mentőgépkocsi helyett is esetkocsi volt jelen, tehát adekvát ellátást tudott alkalmazni. Amennyiben egy roham-, egy eset-, és egy mentőgépkocsi állt volna ki, akkor az 150.000 Ft-ba került volna, de így kiegészült 15.000 Ft-al, tehát 165.000 Ft lett a biztosítási összeg vége.
(*Az árak megközelítőek és a Medical Rescue árait használva kerültek kiszámításra, mely az egyik legversenyképesebb ajánlat jelenleg a piacon)
Látható, hogy az árak nem kifizethetetlenek, de a szervezőket sok esetben sem ez, sem a szankciók nem hatják meg. Amennyiben a felügyeleti szervek detektálják az egészségügyi biztosítás hiányát, pénzbírság szabható ki, ill. a rendezvényszervező működési engedélye ideiglenesen vagy véglegesen bevonható, ha a biztosítás hiánya következtében valaki egészségkárosodást szenved, a szervező büntetőjogi felelősséggel tartozik, aminek díjtétele 2-5 év közötti szabadságvesztés lehet.
A mentősök rendezvény biztosítási munkái során szinte nincs olyan alkalom, amikor ne lenne szükség rájuk. A leggyakrabban törések, zúzódások, ájulások és kimerültség miatt van rájuk szükség, de nem ritkán komolyabb segítséget is nyújtaniuk kell. Erre példa a villámcsapás a Ládaderbi alatt, ahol 50 percig tartott a reanimáció, vagyis újjáélesztés. A fiatalemberen külsérelmi nyom nem volt látható kivéve az áramjegyet (ez az a terület a testfelszínen ahol az elektromos áram be ill. kilép a szervezetből). Péter nagyon jó esélyekkel indult, hiszen a korai defibrilláció 45 másodpercen belül a legközelebbi mentőegység által megtörtént, de itt kell megemlíteni annak a fiatelembernek a segítségét is, aki a sérült közelében tartózkodott és szinte rögtön megkezdte a szakszerű reanimációt. Ilyen gyors segítségnyújtáskor 90%-os regenerálódási esélyekről beszélhetünk.