Közeledik a szezon: Grill kolbász évente több mint 1 milliárd forintért
3 perc olvasás
Jön a grillezés szezonja, amikor a speciális kolbászok és fűszerek forgalmának zömét bonyolítja le a hazai kiskereskedelem. Értékben az eladások stabilak: Mintegy 1,3 milliárd forintért adtak el a boltokban grill kolbászt 2008 május-2009 áprilisban. Nagyjából ugyanannyiért, mint az előző hasonló időszakban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
Jön a grillezés szezonja, amikor a speciális kolbászok és fűszerek forgalmának zömét bonyolítja le a hazai kiskereskedelem. Értékben az eladások stabilak: Mintegy 1,3 milliárd forintért adtak el a boltokban grill kolbászt 2008 május-2009 áprilisban. Nagyjából ugyanannyiért, mint az előző hasonló időszakban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
Mennyiségben a kereken 900 tonnányi eladott mennyiség 7 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.
A kisebb forgalom fő oka az áremelkedés, mivel drágult az alapanyag. Egy kilogramm grill kolbász mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára a tavaly március-áprilisi 1404 forint után, idén a hasonló periódusban már 1663 forint. A különbség plusz 18 százalék.
A grill kolbász forgalmazása kiemelkedően koncentrált. Hipermarketben adták el a forgalom 63 százalékát, 2008 május-2009 áprilisban. Ugyanakkor a főleg szupermarketet és diszkontot egyesítő 401-2 500 négyzetméteres üzletek 31 százalékkal részesedtek a piacból, mennyiségben.
Figyelemre méltó, hogy a grill kolbászokat majdnem teljes egészében önkiszolgáló pultból értékesítik.
Ami a kiszereléseket illeti: A 250-300 gramm közötti csomagok fogynak legjobban.
Töretlenül a sertéshúsból készült termékek a legkedveltebbek. 97 százalékot vittek el a mennyiségi értékesítésből.
A grill fűszerkeverékek éves kiskereskedelmi forgalma eléri a 300 millió forintot. Amíg azonban az összes fűszer kiskereskedelmi eladása mennyiségben is, értékben is bővült, 2008 április-2009 márciusban, az előző hasonló időszakhoz képest, addig grill fűszerkeverékbül kevesebbet adtak el; mennyiségben 6, értékben pedig 2 százalékkal. .
Az összes fűszer összesen 18 milliárd forintnyi bolti eladásán belül a grillezéshez használt, speciális fűszerkeverékek részaránya 1-2 százalék.
Táblázat. A grillkolbász mennyiségben mért kereskedelmi eladásaiból a bolttípusok piaci részesedése százalékban.
Bolttípus |
2007 május- 2008 április |
2008 május- 2009 április |
2 500 nm felett |
60 |
63 |
401-2 500 nm |
34 |
31 |
201-400 nm |
2 |
3 |
200 nm és kisebb |
4 |
3 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Grill fűszerkeverékek mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára az elmúlt időszakban. Forint/kilogramm.
2007 február- március |
2008 február- március |
2009 február- március |
3 484 |
3 537 |
3 695 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Az összes fűszer (paprikával együtt) és a grill fűszerkeverékek mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése, 2008 április-2009 márciusban. Százalékban.
Bolttípus |
Fűszerek összesen |
Grill fűszerkeverék |
2 500 négyzetméter felett |
33 |
45 |
401- 2500 négyzetméter |
34 |
26 |
201-400 négyzetméter |
8 |
9 |
51-200 négyzetméter |
17 |
15 |
50 négyzetméter és kisebb |
8 |
5 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Módszertan:
A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.