Az energetikai és a hírközlési piac kapcsolódási pontjai és szabályozási kihívásai
Előadás, elhangzott az „Energetika 2010" konferencián, 2010 május 6-án Budapesten.Előadó: dr.Rozgonyi Krisztina, elnök, Nemzeti Hírközlési Hatóság
Előadás, elhangzott az „Energetika 2010" konferencián, 2010 május 6-án Budapesten.Előadó: dr.Rozgonyi Krisztina, elnök, Nemzeti Hírközlési Hatóság
Miért éppen az NHH-elnök ad itt elő?
A hálózatos iparágak eleve hasonló szabályozási dilemmákat vetnek fel és megoldásokat igényelnek:
- – piacmeghatározás és -elemzés
- – JPE kijelölés
- – unbundling
- – fogyasztók védelme
- – konvergencia
- – stb.
Az energetikai és a hírközlési piac ettől függetlenül is mind gyakrabban kerül egymással kölcsönhatásba:
- – meglévő infrastruktúra hasznosítása
- – összehangolt infrastruktúra-fejlesztés
- – oszlopbérleti piac
- – új adatátviteli technológiák (PLC)
- – kisker. piacra belépés (MT)
- – fogyasztói tudatosság
- – stb.
Mindez felvetheti a stratégia-alkotás és szabályozási megoldások összehangolásának igényét. Ezért az NHH és a MeH között (esetleg a GVH-val kiegészülve) indokolt lehet az eddiginél szorosabb kapcsolat kialakítása.
A szabályozási koncepció az elektronikus hírközlési piacon
Hatékony verseny, tudatos fogyasztó:
A hatékony verseny a fogyasztói jólét és elégedettség biztosítéka
A verseny csak fejlődő és stabil iparággal fenntartható és hatékony.
- a verseny élénküléséhez a jó szabályozás mellett jól tájékozott fogyasztókra is szükség van.
- a tudatos fogyasztók számának növekedése további élénkítő hatást gyakorol a versenyre.
- a fogyasztói tudatosság tehát közvetlenül (a megalapozottabb fogyasztói döntések támogatásával) és közvetve (a verseny további élénkítésével) is hozzájárulnak a fogyasztói jólét növeléséhez.
Az NHH – a szolgáltatói verseny további élénkítésén túl – közvetlenül is hozzá kíván járulni a fogyasztói tudatosság növekedéséhez, segítve a fogyasztói érdekek érvényesülését.
Az infokommunikációs piac főbb trendjei:
A szolgáltatások penetrációjának alakulása:
- A vezetékes telefon penetráció továbbra is csökken;
- A mobiltelefon ellátottság közelít a telítettségi ponthoz. (100 lakosra 120 előfizetés jut);
- A televízió előfizetések száma lassan, de folyamatosan nő, miközben élénkül a platformok közötti verseny;
- Lendületesen bővül az internet ellátottság. A kábeles előfizetések száma már meghaladja az xDSL-t
- a leglendületesebb növekedés a mobilinternet előfizetések piacán mutatkozik.
Ha az eddigi trend folytatódik, 2010 végére/ 2011 első felére több háztartásban lesz internet, mint vezetékes telefon.
A DSL-t a kábelinternet után idén várhatóan a mobilinternet is megelőzi előfizető-számban.
Az összes részpiacon csökkennek a háztartások telekommunikációs kiadásai, leginkább az internet-előfizetések fajlagos ára mérséklődik.
Fogyasztói elégedettség:
A hírközlési szolgáltatókkal évek óta elégedettebbek a fogyasztók, mint a közmű- vagy pénzügyi szolgáltatókkal. Utóbbiakkal ellentétben a hírközlési szolgáltatásokkal való elégedettség még 2009-ben sem csökkent.
Bundling
- a legalább 3 szolgáltatásra előfizető háztartásoknak 2008-ban csak negyede fizetett elő csomagban, tavaly az arány 68%-ra nőtt.
- ahol internetet használnak, ott növekszik a csomagolt szolgáltatások aránya.
A konvergencia és a legtöbb részpiacot jellemző élénk verseny egyik, a fogyasztók számára előnyös fejleménye a bundling, az ún. triple play ajánlatok (szolgáltatás-csomagok) rohamos ütemű elterjedése. A csomagok várhatóan további elemekkel bővülnek, pl. mobil szolgáltatás, távfelügyelet, és akár az áramszolgáltatás vagy a smart metering is a részükké válhat.
Konvergencia
- Példátlan átalakulás zajlik a média és a hírközlés világában: napról napra születnek új technológiák, üzleti modellek, cégek, zseniális ötletek.
- Az átviteli technológiák fejlődésének (a vezetékes és a kábeles sávszélesség ugrásszerű bővülése, a mobil szélessáv megjelenése, a digitalizáció a kábeles és a földfelszíni platformon, az NGA-hálózatok kiépítése, stb.) köszönhetően a legkülönfélébb audiovizuális tartalmak váltak gyorsan hozzáférhetővé emberek milliárdjai számára.
- Korábban, az analóg műsorterjesztés értékláncában a frekvencia, ill. az átviteli kapacitások jelentették a „szűk keresztmetszetet". Ez a helyzet az elmúlt években a digitalizációval alapvetően megváltozott.
Ma már a tartalmak továbbításának szinte alig van műszaki akadálya.
A hírközlési értéklánc két végpontja – a tartalom és a fogyasztó – felértékelődik. Az értéklánc szereplői erős pozíciók kialakítására törekszenek a végpontokon: vertikálisan integrált vállalkozások jönnek létre.
Lehetséges közös szabályozási kihívások:
Kapcsolódási pontok
A két ágazat közötti együttműködési kísérleteket a kölcsönös gyanakvás jellemzi. Az eltérő piacméret, üzleti modellek és megtérülési elvárások mellett ezt a kulturális/attitűdbeli különbségek és az eltérő stratégiai törekvések indokolhatják.
Infrastruktúra hasznosítás
– energetikai cégek alapinfrastruktúrájának távközlési célú hasznosítása – pl. oszlopbérleti piac, árkok, csövek megosztása.
– energetikai cégek meglévő távközlési infrastruktúrájának hasznosítása – pl. optikai gerinchálózattal rendelkező energetikai cég (pl. MVM) belépése a gerinc- és/vagy körzethálózati piacra.
– energetikai cégek részt vesznek alternatív vagy állami távközlési hálózatok kialakításában/építésében – pl. NDK koncepció.
– új infrastrukturális fejlesztések összehangolása költségcsökkentési céllal – pl. a földmunkák közös elvégeztetése, megosztott finanszírozás, stb.
A távközlési piac szereplői méretüktől függően eltérően ítélik meg az energetikai cégek távközlési szerepvállalását. Sokak által osztott sérelem ugyanakkor a nem szabályozott oszlopbérleti piac árainak kiszámíthatatlan emelkedése.
Kiskereskedelem
– távközlési cégek (pl. MT) belépése viszontértékesítőként a kiskereskedelmi energiaszolgáltatói piacra – építve a kiterjedt értékesítési hálózatra és a retail tapasztalatokra.
– logikailag fordítva is elképzelhető: az energiaszolgáltatók is megjelenhetnek alternatív távközlési szolgáltatóként.
– új, innovatív technológiai megoldások (pl. PLC) új szolgáltatásokat és üzleti modelleket eredményezhetnek, melyek új típusú (akár szabályozási) kihívásokat generálhatnak.
– smart metering – az energetikai és az info-kommunikációs szektor metszéspontjában.
Szabályozási oldalról a kiskereskedelmi piacon való megjelenés, illetve az azzal feltehetően együtt járó bundling pl. árazási kérdéseket vethet fel, ill. lehetőséget adhat a más piacon megszerzett pozíció (akár erőfölény) átvitelére.
A PLC esetében a technológia-semleges szabályozás miatt érdekes kérdés lehet a hozzáférési kötelezettség értelmezhetősége. A smart metering főként szabványosítási és üzleti modellbeli kérdéseket vet fel.
Fogyasztói tudatosság:
– Tudatos fogyasztóvá válás támogatása
– Átlátható piaci viszonyok teremtése
– Elégedetlen fogyasztók panaszainak kezelése
A fogyasztóvédelem, illetve a fogyasztói tudatosság terén elsősorban egymás tapasztalatainak átvétele, esetleg közös tudatosságnövelő akciók szervezése lehet a hatósági együttműködés tartalma. Az ajánlatok (és a számlák) átláthatóságának növelése szintén közösen vállalható cél lehet.
Harmat Lajos