A rasszizmusról tartott vitafórumot a djuice
3 perc olvasásAhogy azt már előre jeleztük (http://www.euroastra.hu/node/45106) a djuice Klub Shop vitafórumot tartott arról, hogy valóban kirekesztőek-e a mai fiatalok. A fórum lezajlott, néhány apró részletet megosztunk Önökkel.
Ahogy azt már előre jeleztük (http://www.euroastra.hu/node/45106) a djuice Klub Shop vitafórumot tartott arról, hogy valóban kirekesztőek-e a mai fiatalok. A fórum lezajlott, néhány apró részletet megosztunk Önökkel.
Az indító jelenet rögtön egy iskolai szituációval kezdődött, majd jött a kérdés: keveredjenek-e a roma fiatalok a nem romákkal. A hallgatóság a véleménye alapján rögtön szegregálódott, ki egyik, ki másik oldalra ült. Egy fiatal megindokolta döntését, szerinte az integráció keretein belül oktatott roma fiatalok nem feltétlenül járnának jól, mert a tanári szakokon oktatott módszertani elemek a cigányok többségének nem lennének megfelelőek. Erre természetesen megérkezett a válasz, egy roma anyuka mesélte el, hogy kislánya az osztály legjobb tanulója, pedig nem szegregált osztályba jár.
Kérdések és válaszok tömkelege, pro és kontra.
Egy roma fiatalember elmondta, hogy jól érezte magát a vitán, de hozzáfűzte, rengeteget kell dolgoznia azon, hogy ugyanolyan ember lehessen, mint a nem romák.
Biztos, hogy a roma fiatal jobban járt, hogy nem roma fiatalokkal tanult?
Régi történet, mely szerint a felszólaló lány osztályközösségét felbomlasztotta az újonnan érkezett roma diák, de most, felnőve azt vallja, igenis egy osztályba kell tenni roma és nem roma diákot, meg kell ismernie a fiataloknak egymás, egymás kultúráját.
De volt olyan roma anya is, aki régen harcolt magyarságáért, ma úgy véli cigány asszony, akinek nincs magyarsága. Nem tudja milyen iskolába járassa gyermekeit, de abban sem biztos, hogy jó, ahogy most vélekedik.
Szerelmesek, akik boldogságában a szülői előítéletek, vagy éppen félelmek állnak akadályul szolgálva.
Félreértett, vagy részletekben szegény kultúra-ismeret, mely szintén vitát generált.
Tények a romákról, melyek a válaszban általánosítássá alakulnak, majd elveszítik tényszerűségüket.
Egy fiatal szerint a fórumon nem az érzelem kell, hogy mozgassa az embereket, a megbeszéléshez higgadtságra és ész érvekre van szükség.
A vitafórumot a fiatalok pozitívan értékelték. Van aki nyitottabb lett, van aki még beszélgetésre éhezik, van akinek megváltozott a véleménye az indításhoz képest. Az államnak kellene megtalálnia a megoldást? Ha a társadalom neveli ilyenné az embert, akkor a társadalom romlott? Ezer kérdés, ezer válasz, megváltozott, stabil, vagy elfedett vélemények. Rasszizmus vagy megkülönböztetés egyik és/vagy másik oldalon? Megoldás nem született (nem is ez volt a cél), de a vita, beszélgetés elgondolkodtatta a résztvevőket.
Néhány nap múlva folytatódik a vita, immáron a másságról.
Németh Krisztina