Révay András: Kevesebb, de nagyobb kampányt!
4 perc olvasás
A legtömörebben talán így lehetne összefoglalni Magyarország marketing szervezete a Magyar Turizmus Zrt. jövőre vonatkozó terveit. Találó címet is adtak a tervnek: „Új vizeken", és ez nemcsak irányváltásra utal, hanem mindezidáig kellően ki nem aknázott kincseinkre is.
A legtömörebben talán így lehetne összefoglalni Magyarország marketing szervezete a Magyar Turizmus Zrt. jövőre vonatkozó terveit. Találó címet is adtak a tervnek: „Új vizeken", és ez nemcsak irányváltásra utal, hanem mindezidáig kellően ki nem aknázott kincseinkre is.
Az óriási érdeklődés nem elég pontos szó, ugyanis az idegenforgalom, a turizmus-szakma nyolcszáznál is több képviselője gyűlt össze az ország minden részéről, hogy a terveket meghallgassa. A gazdaságnak ez az ágazata jelentős bevételtermelő és rengeteg alkalmazottat képes foglalkoztatni. Vannak olyan országok, ahol, ahol a nemzeti jövedelem nagyobb része ebből származik. Rólunk ez nem mondható el, annak ellenére sem, hogy a szakemberek legalább száz éve tudják: szinte az egész ország „gyógyvízen úszik". Már régen Európa fürdőkultúrájának központja kellene legyünk – nem vagyunk azok!
A Magyar Turizmus Zrt. idén kinevezett, új vezérigazgatója, Horváth Gergely a változás egyik lényegét a központosításban jelölte meg. Nem hivatal, hanem igazi gazdasági társaság kell, legyenek. A külképviseletek, régiók eddig szinte önállóan dolgoztak, mindegyiknek volt saját terve és külön a ZRt-nek is. A továbbiakban egy, központi marketingtervet hajt végre minden szervezet. Az erőforrások elaprózása helyett kevesebb, de hatékonyabb kampányokkal igyekeznek rábírni a külföldi turistát, hogy minket válasszon, a hazait pedig, hogy maradjon itthon! A lakossági kommunikáció célja az egyéni utazási döntések előmozdítása. Ehhez azonban a turista tájékoztatása mellett szükséges az érzelmi viszony megalapozása is, mely Magyarországot megkülönbözteti és előnybe hozza versenytársaival szemben. Magyarország ugyanis egy, a nemzetközi piacon versenyző turisztikai termékek közül. Márkázásának célja, hogy világos képet adjon magáról és érzelmi kapcsolatot alakítson ki az utazni szándékozóval. A hatékony márkakommunikációhoz elengedhetetlen az anyagi forrás, de ehhez még az EU-tól is kaphatunk támogatást! Márkanévnek pedig „A rejtett vizek országa" látszik legalkalmasabbnak. Magyarország a világ első öt, termálvízben leggazdagabb országa közé tartozik. A gyógyvizek változatos összetétele, gyógyhatásuk sokfélesége, a gyógyvízzel történő egészségmegőrzés, a gyógyítás és rehabilitáció területén szerzett tapasztalat és szaktudás komoly versenyelőnyt jelent. Egyedülálló geológiai adottságunkra, a felszín alatti vízkincsre és az ehhez hitelesen kapcsolódó rekreációs turizmusra építve, egy nemtől, kortól, nemzetiségtől független turisztikai márkapozíciót foglalhatunk el és egy teljes egészség-ipart építhetünk fel rá. Idehaza viszont arra kell okot kínálni: miért maradjunk Magyarországon? Legyen divat az itthoni utazás! A különböző – kulturális, gasztronómiai, bor- vagy egyéb – fesztiválokról továbbra is rendszeresen, részletesen tájékoztatni kell a lakosságot. Ebben a régióknak fontos szerep jut.
Jelenleg huszonhárom országban működik turisztikai képviseletünk. Feladatuk az utazni vágyók közvetlen megszólítása és az utazásokat szervező, üzleti partnerek tájékoztatása. Ez utóbbi munka során Oroszország, Japán, Kína, az USA irodáival ugyanúgy szoros kapcsolatot kell tartani, mint India vagy az Arab-térség esetében. A piaci változásokra gyorsan kell reagálni. Új eszközökre, új megoldásokra van szükség. A szakterületen jelenleg található 144 honlap helyett például elég lenne három is – egy a szakembereknek, egy a külföldi, egy a belföldi utazóknak – de az hatékony legyen, lehessen például azonnal szállást, szolgáltatást foglalni rajta. Korábban sikeres volt, az elmúlt időkben sajnos megszakadt a Konferencia- és a Sportnagykövet program. Ezek felújítására is sor kerül. A körvonalazódó költségvetésből úgy látszik, hogy jövőre az előzőekhez képest mintegy ötször több pénz áll majd rendelkezésre a célok eléréséhez. Rövidesen más okból is ránk figyel majd a világ. Az EU elnökség fél éve hazánk értékeinek bemutatására páratlan lehetőséget kínál, melyet vétek volna kihasználatlanul hagyni.
A teljes marketingterv, valamint az egyes célpiacokra szóló, tervekre lebontott értékesítési tevékenység – amelyekhez a nemzeti turisztikai marketingszervezet csatlakozási lehetőséget kínál – letölthető a Magyar Turizmus Zrt. http://www.itthon.hu/ címen elérhető honlapjának Szakmai Oldalain belül.