A bankszektor a csata nyertese
5 perc olvasás
A privát banki piac korlátozott növekedési potenciálja miatt az alacsony penetrációjú prémium banki piacon lehetnek nagy növekedési lehetőségek az elkövetkező években, nem véletlen, hogy a bankok is ezen a téren erősítenek. A bankok körében végzett felmérés szerint ez a prémium ügyfélkör jellemzően 5-50 millió forintos megtakarítással rendelkezik, a pénzintézetek számára a potenciálisan megszólítható kör több százezerre tehető. A biztosítók is jó pozícióból indulnak neki a prémium ügyfelekért vívott csatának, viszont a bankok az integrált szolgáltatások magas száma miatt hatalmas előnyben vannak – véli Kállay András, az Erste Private Banking igazgatója, a Portfolio.hu Öngondoskodás Konferencia előadója.
A privát banki piac korlátozott növekedési potenciálja miatt az alacsony penetrációjú prémium banki piacon lehetnek nagy növekedési lehetőségek az elkövetkező években, nem véletlen, hogy a bankok is ezen a téren erősítenek. A bankok körében végzett felmérés szerint ez a prémium ügyfélkör jellemzően 5-50 millió forintos megtakarítással rendelkezik, a pénzintézetek számára a potenciálisan megszólítható kör több százezerre tehető. A biztosítók is jó pozícióból indulnak neki a prémium ügyfelekért vívott csatának, viszont a bankok az integrált szolgáltatások magas száma miatt hatalmas előnyben vannak – véli Kállay András, az Erste Private Banking igazgatója, a Portfolio.hu Öngondoskodás Konferencia előadója.
„Becslések alapján az látszik, hogy a magyar háztartások 17 000 milliárd forintos nettó pénzügyi vagyona, valamint a nálunk hagyományosan magas részarányt képviselő ingatlanvagyon kétharmada a lakosság leggazdagabb 10 százalékánál található. A legvagyonosabb 10 százalékon belül is éles eltérések vannak, hiszen itt találjuk a több milliárd forinttal, és a néhány százezer forintos vagyonnal rendelkező embereket is." – mondta Szabics Zsolt, a portfolio.hu elemzője. „A megtakarítási potenciált nézve a bankok ezeket az ügyfeleket szólíthatják meg megtakarítási termékeikkel és szolgáltatásaikkal" – tette hozzá a szakértő.
Harc a vagyonosabb ügyfelekért
Mivel a privát banki szolgáltatás iránt érdeklődő ügyfelek jelentős része már legalább egy privát banki számlával rendelkezik, illetve a gazdasági környezet sem segíti az új vagyonok keletkezését, ez az érett piac relatív alacsony szintű organikus növekedést kínál, természetes volt, hogy a jóval alacsonyabb penetrációjú prémium piac felé mozdul a szereplők jelentős része. A privát banki alternatív szolgáltatók eddig nem jártak sikerrel, többen fel is adták. A prémium banki tortából – mivel többet tudnak elérni a ma még alapvetően standard fióki kezelésben lévő ügyfelek közül – várhatóan valamivel nagyobb szeletet tudnak kihasítani.
„A nagy hálózattal bíró bankok és biztosítók vannak előnyben a többiekkel szemben a belső potenciál miatt. Az integrált szolgáltatások magas száma miatt a bankszektor az eleve elrendelt nyertese ennek a csatának, ebből csak akkor jöhet ki rosszul, ha nem szentel megfelelő figyelmet a befektetés oldali termék és IT fejlesztésre, illetve az ügyfél igények teljes körű feltérképezésére" – hangsúlyozta Kállay András, az Erste Private Banking igazgatója, a Portfolio.hu Öngondoskodás Konferencia előadója.
Népszerű a lakás takarékpénztár és a befektetési alap
A tanácsadó feladata az, hogy a részletes igényfelmérés keretében egyértelműen elkülönítse az adott ügyfél likviditási (utazás), középtávú (lakásvásárlás, gyerekeke iskoláztatása), és hosszú távú (nyugdíj kiegészítés) igényeit és ennek mentén adjon javaslatot a portfolió allokációra. Természetesen árnyalja a képet az adott ügyfél likvid vagyon/havi rendszeres cash flow aránya, életkora, családi helyzete, illetve a finanszírozás mértéke. A tapasztalatunk szerint a magas cash flow-val bíró, de még jelentős megtakarítások nélküli ügyfelek körében népszerű a lakástakarékpénztár, a folyamatos biztosítások, az állandó megtakarítási konstrukciók, illetve a minimálisan megélénkülő lakáshitel piacon is ők jelennek meg először. A már átlag akár több 10 M Ft-os likvid vagyonú ügyfelek körében a befektetési alapok a túlsúlyosak, és bár egyre csökkenő arányban, de még mindig nagyon népszerűek a betéti konstrukciók, illetve a középtávú kötvények is.
A szakértő szerint ugyanakkor az utóbbi hónapokban a kockázati prémiumok lecsökkenése, illetve az aktív kampány hatására egyértelmű beáramlás történt az állampapírok piacára, ennek egy jelentős részét viszont a banki hálózatok bonyolították le. Az állampapír a bankszektor számára rövidtávon a magyar piac magas hitel/betét aránya miatt továbbra is konkurenciát jelent a bankbetéttel/saját kötvényekkel szemben, viszont eddig és ezután is a banki ügyfél portfoliók részét fogja jelenteni egyedi vagy befektetési alapok formájában. A közvetlen, akár online állampapír vásárlásokat az ügyfelek egy kisebb, önállóan diszponáló része bonyolítja, ők nem is kapják meg és egy részük nem is igényli egy integrált szolgáltató tanácsait.