A privát banki piac korlátozott növekedési potenciálja miatt az alacsony penetrációjú prémium banki piacon lehetnek nagy növekedési lehetőségek az elkövetkező években, nem véletlen, hogy a bankok is ezen a téren erősítenek. A bankok körében végzett felmérés szerint ez a prémium ügyfélkör jellemzően 5-50 millió forintos megtakarítással rendelkezik, a pénzintézetek számára a potenciálisan megszólítható kör több százezerre tehető. A biztosítók is jó pozícióból indulnak neki a prémium ügyfelekért vívott csatának, viszont a bankok az integrált szolgáltatások magas száma miatt hatalmas előnyben vannak – véli Kállay András, az Erste Private Banking igazgatója, a Portfolio.hu Öngondoskodás Konferencia előadója.

 

A privát banki piac korlátozott növekedési potenciálja miatt az alacsony penetrációjú prémium banki piacon lehetnek nagy növekedési lehetőségek az elkövetkező években, nem véletlen, hogy a bankok is ezen a téren erősítenek. A bankok körében végzett felmérés szerint ez a prémium ügyfélkör jellemzően 5-50 millió forintos megtakarítással rendelkezik, a pénzintézetek számára a potenciálisan megszólítható kör több százezerre tehető. A biztosítók is jó pozícióból indulnak neki a prémium ügyfelekért vívott csatának, viszont a bankok az integrált szolgáltatások magas száma miatt hatalmas előnyben vannak – véli Kállay András, az Erste Private Banking igazgatója, a Portfolio.hu Öngondoskodás Konferencia előadója.

 
 „Becslések alapján az látszik, hogy a magyar háztartások 17 000 milliárd forintos nettó pénzügyi vagyona, valamint a nálunk hagyományosan magas részarányt képviselő ingatlanvagyon kétharmada a lakosság leggazdagabb 10 százalékánál található. A legvagyonosabb 10 százalékon belül is éles eltérések vannak, hiszen itt találjuk a több milliárd forinttal, és a néhány százezer forintos vagyonnal rendelkező embereket is." – mondta Szabics Zsolt, a portfolio.hu elemzője. „A megtakarítási potenciált nézve a bankok ezeket az ügyfeleket szólíthatják meg megtakarítási termékeikkel és szolgáltatásaikkal" – tette hozzá a szakértő.

 

Harc a vagyonosabb ügyfelekért

 

Mivel a privát banki szolgáltatás iránt érdeklődő ügyfelek jelentős része már legalább egy privát banki számlával rendelkezik, illetve a gazdasági környezet sem segíti az új vagyonok keletkezését, ez az érett piac relatív alacsony szintű organikus növekedést kínál, természetes volt, hogy a jóval alacsonyabb penetrációjú prémium piac felé mozdul a szereplők jelentős része. A privát banki alternatív szolgáltatók eddig nem jártak sikerrel, többen fel is adták. A prémium banki tortából – mivel többet tudnak elérni a ma még alapvetően standard fióki kezelésben lévő ügyfelek közül – várhatóan valamivel nagyobb szeletet tudnak kihasítani.

 

„A nagy hálózattal bíró bankok és biztosítók vannak előnyben a többiekkel szemben a belső potenciál miatt. Az integrált szolgáltatások magas száma miatt a bankszektor az eleve elrendelt nyertese ennek a csatának, ebből csak akkor jöhet ki rosszul, ha nem szentel megfelelő figyelmet a befektetés oldali termék és IT fejlesztésre, illetve az ügyfél igények teljes körű feltérképezésére" – hangsúlyozta Kállay András, az Erste Private Banking igazgatója, a Portfolio.hu Öngondoskodás Konferencia előadója.

 

Népszerű a lakás takarékpénztár és a befektetési alap

 

A tanácsadó feladata az, hogy a részletes igényfelmérés keretében egyértelműen elkülönítse az adott ügyfél likviditási (utazás), középtávú (lakásvásárlás, gyerekeke iskoláztatása), és hosszú távú (nyugdíj kiegészítés) igényeit és ennek mentén adjon javaslatot a portfolió allokációra. Természetesen árnyalja a képet az adott ügyfél likvid vagyon/havi rendszeres cash flow aránya, életkora, családi helyzete, illetve a finanszírozás mértéke. A tapasztalatunk szerint a magas cash flow-val bíró, de még jelentős megtakarítások nélküli ügyfelek körében népszerű a lakástakarékpénztár, a folyamatos biztosítások, az állandó megtakarítási konstrukciók, illetve a minimálisan megélénkülő lakáshitel piacon is ők jelennek meg először. A már átlag akár több 10 M Ft-os likvid vagyonú ügyfelek körében a befektetési alapok a túlsúlyosak, és bár egyre csökkenő arányban, de még mindig nagyon népszerűek a betéti konstrukciók, illetve a középtávú kötvények is.

 

 

A szakértő szerint ugyanakkor az utóbbi hónapokban a kockázati prémiumok lecsökkenése, illetve az aktív kampány hatására egyértelmű beáramlás történt az állampapírok piacára, ennek egy jelentős részét viszont a banki hálózatok bonyolították le. Az állampapír a bankszektor számára rövidtávon a magyar piac magas hitel/betét aránya miatt továbbra is konkurenciát jelent a bankbetéttel/saját kötvényekkel szemben, viszont eddig és ezután is a banki ügyfél portfoliók részét fogja jelenteni egyedi vagy befektetési alapok formájában. A közvetlen, akár online állampapír vásárlásokat az ügyfelek egy kisebb, önállóan diszponáló része bonyolítja, ők nem is kapják meg és egy részük nem is igényli egy integrált szolgáltató tanácsait.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük