Kitiltanák a dohányforgalmazókat a bevásárlóközpontokból – a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége tiltakozik
A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége nem ért egyet a Dohánytermék kiskereskedelmi jogosultság átengedéséről szóló nyilvános koncessziós pályázati kiírás módosításával, amely kitiltaná a dohányboltokat a bevásárlóközpontokból. Véleményük szerint a dohányforgalmazók kiszorítása a bevásárlóközpontokból és hipermarketekből hátrányosan érintené a vásárlókat és nem utolsó sorban az államot.
A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége nem ért egyet a Dohánytermék kiskereskedelmi jogosultság átengedéséről szóló nyilvános koncessziós pályázati kiírás módosításával, amely kitiltaná a dohányboltokat a bevásárlóközpontokból. Véleményük szerint a dohányforgalmazók kiszorítása a bevásárlóközpontokból és hipermarketekből hátrányosan érintené a vásárlókat és nem utolsó sorban az államot.
A 2013. február 4.-i, koncessziós pályázati kiírás módosítása és kiegészítése VI. kiegészítésében foglaltakkal nem ért egyet a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége. Szerintük a módosítás jelentősen veszélyezteti annak lehetőségét, hogy bevásárlóközpontban lévő üzlethelyiségben dohánybolt tudjon nyílni.
Az MBSZ szerint a bevásárlóközpontbeli üzlethelyiségre vonatkozó előírások – a 0-24 óráig tartó, és a „sétáló" utcáról történő megközelíthetőség lehetőségének kizárása – kivitelezhetetlenek, nem életszerűek és a Szövetség számára elfogadhatatlanok.
Napjainkban 118 bevásárlóközpont és 165 hipermarket fogadja a látogatókat és vásárlókat több mint 3 millió négyzetméteren. Egy-egy nagyobb bevásárlóközpont naponta áltagosan 30-45.000 látogatót fogad, amely megfelel egy közepes város lakosságának. A vásárlók többek között azért választják a bevásárlóközpontokat és a hipermarketeket, mert a szolgáltatásoktól a magas áruválasztékig egy helyen megkapnak mindent.
„Az a véleményünk, hogy a dohányforgalmazók kiszorítása a bevásárlóközpontokból és hipermarketekből hátrányos mind a kereskedők, a vásárlók és nem utolsó sorban az állam számára is. A kereskedő nagy forgalmú lokációtól esik el, a vásárló nem tudja hatékonyan és gyorsan lebonyolítani a vásárlásait, az államnak pedig a forgalom csökkenés miatt ÁFA kiesése lesz." – hívta fel a figyelmet Balatoniné Kiss Judit, az MBSZ főtitkára.
A pályázati kiírásban nem egyértelmű a bevásárlóközpontok fogalma, pontosan kire, mely típusú kereskedelmi egységekre vonatkoznak a feltételek.
- Az Fdvtv. (dohánytörvény) az önálló üzlethelyiség fogalmát meghatározza,az Országgyűlés ezen fogalmi meghatározást fogadta el. Jelen módosítással a törvényi fogalom felülírása történt, a törvényi meghatározáshoz képest jelentős szűkítése mellett, ami nem olvasható ki a törvény indokolásából. A Pályázati kiírás módosítása ebben az értelemben jogi aggályokat is felvet.
- Az eredeti pályázat II/1/5. bekezdés ellátási kötelezettségként írja elő a minimum 5 nap, 4 óra/nap nyitvatartási időt, a nyitvatartási időről a pályázónak nyilatkoznia kell, az értékelési szempontoknál 4 óra, 8 óra és 12 órás kategóriákat pontoz + a szombati nyitvatartást, akoncessziós szerződés pedig kötbérrel szankcionálja (10.000 Ft/nap) a nyitvatartás be nem tartását. Az MBSZ számára érthetetlen a 0-24 órás, ünnepnapokon is megközelíthetőség előírása.
- A jelenlegi pályázati kiírás célja jelentősen megváltozott a korábbi, dohányforgalmazást szabályozó célokkal, miszerint a dohányboltok nyitási feltételeinek szigorítása mellett a Fdvtv. törvény módosításával kibővíti egyéb egészségkárosító (pl. szeszesital, energiaital) termékek értékesítésével, folytatja az indoklást Balatoniné Kiss Judit főtitkár
- A jelentkezési határidő meghosszabbítása arra is utalhat, hogy kevesebb pályázati anyag érkezett be a vártnál, az MBSZ információi szerint az eddig benyújtott pályázatok többsége bevásárlóközpontban, hipermarketben és szupermarketben lévő üzlethelyiségekre vonatkozik. A kiírás szigorítása ezen leendő dohányboltot működtető kiskereskedőket érinti hátrányosan.
- A kültéri bejárat megvalósítása a bevásárlóközpontok, hipermarketek és szupermarketek többségében kivitelezhetetlen, vagy mivel homlokzati átalakítást igényel, építési engedély köteles és lehet, hogy a plázastop hatálya alá is esik.
· A kültéri bejárat kötelező előírása továbbá veszélyezteti a dohányboltok biztonságát, hiszen egy „lesötétített", de emellett nagy értékű árukészlettel rendelkező, áltagosan 1 eladóval működő üzlethelyiségről van szó, melyet 0-24 óráig megközelíthetővé kell tenni.