Bár az Európai Bizottság továbbra is a Nabuccót tartja prioritásnak, kitart azon álláspontja mellett, hogy az orosz beruházásban épülő Déli Áramlat gázvezeték nem támaszt konkurenciát az uniós projektnek – közölte az energiaügyi biztos szóvivője.

 

Bár az Európai Bizottság továbbra is a Nabuccót tartja prioritásnak, kitart azon álláspontja mellett, hogy az orosz beruházásban épülő Déli Áramlat gázvezeték nem támaszt konkurenciát az uniós projektnek – közölte az energiaügyi biztos szóvivője.

Az Európai Bizottság hivatalosan továbbra is kitart azon álláspontja mellett, hogy az EU kiemelt projektjének számító Nabucco gázvezeték és az orosz beruházás keretében épülő Déli Áramlat – amelyhez történő magyar csatlakozásról csütörtökön írtak alá szerződést Moszkvában – egymásnak nem riválisai és nem zárják ki egymást. Ezt közölte magyar újságírókkal kedden Ferran Tarradellas Espuny, Andris Piebalgs energiaügyi biztos szóvivője. Tarradellas hozzátette, hogy az Európai Bizottság számára továbbra is a Kaszpi-tenger mellékéről induló és az ausztriai Baumgarten gáztermináljában végződő Nabucco vezeték megépítése élvez elsőbbséget.

Emlékezetes, hogy Gyurcsány Ferenc magyar kormányfő még tavalyelőtt nagy feltűnést keltett azzal a kijelentésével, hogy a Nabucco nem több álomnál. Ezt akkor rossz néven vették Brüsszelben, mert a kijelentést úgy is lehetett értelmezni, hogy Magyarország nem támogatja a kiemelt uniós projektnek számító beruházást, és helyette az orosz tervet részesíti előnyben. A BruxInfónak nyilatkozó bizottsági források szerint Brüsszelnek kezdettől fogva nem volt baja mindkét terv támogatásával, mert ha ezt nem is tekinti prioritásnak az EU szempontjából, az orosz piacot Európával összekötő gázvezetékek számának növelését helyesnek tartja. „Nekünk jó, ha több gázvezeték köt össze minket Oroszországgal. Fontos, hogy az oroszok elsősorban Európába és ne Kínába szállítsák a gázt" – vélekedett egy nevének elhallgatását kérő illetékes.

Természetesen Brüsszelben sem maradt észrevétlen, hogy a Déli Áramlat támogatásával Magyarország Oroszországtól való energiafüggősége még tovább fog növekedni. De a Bizottság szerint éppen ezért is van nagy jelentősége a Nabuccónak, ami végső soron csökkentheti ezt a függőséget. Brüsszelben jelenleg nem vonják kétségbe azt, hogy Budapest elkötelezett a Nabucco megépítése mellett. Mert ha a gázvezeték egyszer elkészül, akkor Magyarország is kedvezőbb pozícióba kerülhet a Gazprommal szemben, hiszen válogathat majd az árajánlatok között – mutatnak rá illetékesek.

Az idézett források arra is felhívják a figyelmet, hogy – véleményük szerint – a Nabucco megvalósítása előrébb tart, mint a Déli Áramlaté: utóbbi esetében ugyanis még megvalósíthatósági tanulmányok sem készültek, miközben a Nabucco építése várhatóan már idén megkezdődik, és talán 2013-tól már gáz is kerülhet a vezetékbe. Ráadásul az orosz vezeték a Fekete-tenger alatt épül majd, ami sokkal drágábbá teszi a projektet az európaiak által favorizált Nabuccónál.

Brüsszelben kitartóan cáfolják azt a vélekedést, hogy a Kaszpi-tengertől az ausztriai Baumgarten tárolójáig tervezett vezetékbe nem lesz elég gáz. Reinhard Mitschek, a Nabucco gázvezeték megépítésére alakult nemzetközi konzorcium ügyvezető igazgatója a múlt héten egy brüsszeli konferencián azt mondta, hogy mindenekelőtt kazah, azeri és türkmén gázt táplálnak majd a rendszerbe, de tárgyalások folynak Egyiptommal és Irakkal is. Sőt Mitschek arra is rámutatott, hogy a Nabuccón keresztül akár orosz gáz is eljuthat majd az európai piacokra.

A gázvezeték Törökországon, Bulgárián, Románián és Magyarországon vezet majd át és Ausztriában végződik. Más szakértők szerint viszont akkor jön majd el az igazság pillanata, amikor nyílt felajánlásokat lehet majd tenni a szállításra. „Akkor majd meglátjuk, hogy a Kaszpi-tenger környékén nagy számú lelőhellyel rendelkező British Petrol (BP) beszáll-e. Ez lesz ugyanis a döntő" – mondta a közelmúltban egy szakértő.

A Nabucco előkészítése különösen azóta gyorsult fel, hogy Andris Piebalgs biztos az ősz folyamán Josias van Aartsen egykori holland külügyminiszter személyében uniós koordinátort nevezett ki a projekt előrelendítésére. A 3300 kilométer hosszúra tervezett gázvezetéken évente 30 milliárd köbméter gáz áramolhat Európába, ami az uniós szükségletek 6-7 százalékát fedezi majd.

A sokak által konkurenciának tekintett Déli Áramlat – amelyhez csütörtökön Magyarország is csatlakozott – Közép-Ázsiából szállít majd földgázt a Fekete-tenger alatt több európai állam érintésével Olaszország felé. A Financial Times szerint ugyanakkor a Nabucco támogatói attól tartanak, hogy a Déli Áramlat, azzal, hogy elsőként ír alá gázszállítási szerződéseket, jelentős kereskedelmi előnyre tesz szert, és gyengébb alkupozícióba kényszeríti a Nabuccót.

Kétségbevonhatatlan, hogy Brüsszelben is vannak, akik nem nézik jó szemmel a Gazprom közép- és kelet-európai terjeszkedését, a Kreml politikai céljai eszközének tekintve a gázipari óriást. Az EU-ban azonban úgy tűnik, hogy többségben vannak azok, akik szerint nem Oroszország és a Gazprom európai piacoktól való távoltartása a megoldás, hanem egyfajta kölcsönös függőség létrehozása az Unió és Moszkva között.

Ezt az álláspontot képviselte múlt héten az európai üzleti csúcs rendezvényen Jeroen van der Veer, a Royal Dutch Shell első embere és Jozias van Aartsen, a Nabucco koordinátora is. „Nekünk kell a gáz, az oroszok pedig el akarnak adni. Nincs még egy ilyen jól fizető és megbízható partnerük, mint az Európai Unió" – húzta alá egy bizottsági illetékes.

BRUXINFO

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük