A legújabb közúti abroncsain található három hegycsúcs és hópihe jelölés azt jelenti, hogy az ilyen abroncsokkal rendelkező flották folytathatják az útjukat olyan helyen is, ahol más flottáknak le kell állniuk.

 

A legújabb közúti abroncsain található három hegycsúcs és hópihe jelölés azt jelenti, hogy az ilyen abroncsokkal rendelkező flották folytathatják az útjukat olyan helyen is, ahol más flottáknak le kell állniuk.

 

A Goodyear haszonjármű-abroncs választékában nem csak a kifejezetten tehergépkocsik és autóbuszok számára létrehozott UltraGrip abroncsok felelnek meg a téli útviszonyok közötti vezetéshez. Rajtuk kívül a Goodyear városi abroncsai, a 17.5"-ös és 19.5"-ös helyközi húzó abroncsok, valamint a legtöbb európai országban 2014 januárjától kapható, újonnan bemutatott Goodyear KMAX D és Goodyear FUELMAX D abroncsok is téli abroncsnak minősülnek.

 

Ezeken az abroncsokon nemcsak az M+S jelölést tüntették fel, hanem mivel teljesítik a havas útfelületre vonatkozó teljesítménybeli határértékeket is, megkaphatják a három hegycsúcs és hópihe (3PMSF) jelölést is, ami azt jelenti, hogy minden tekintetben négyévszakos abroncsoknak számítanak, és tökéletesen kielégítik a téli abroncsokra vonatkozó szigorú követelményeket is.

 

Jelenleg az Európai Unión belül nincs általánosan érvényes jogszabály a téli abroncsok használatára vonatkozóan. A téli abroncsok kötelező használatát pillanatnyilag nemzeti jogszabályi szinten határozzák meg és szabályozzák. Létezik azonban a „téli gumiabroncsnak" egy hivatalos uniós definíciója. Az Európai Parlament és a Tanács 661/2009/EK rendelete értelmében a téli gumiabroncs „olyan gumiabroncs, amelynél a futófelület mintázata, a futófelület anyagának összetétele vagy a futófelület szerkezete elsődlegesen arra van tervezve, hogy téli viszonyok között (hó) a jármű mozgásának elindítására vagy fenntartására való képessége tekintetében jobb teljesítményt nyújtson, mint a normál gumiabroncs".

 

Cédric Pedretti, a KMAX és a FUELMAX termékcsaládok tesztelésében résztvevő egyik flotta, a Transports Pedretti tulajdonosa a következőket mondta: „Figyelemre méltó úttartást és kitűnő húzóerőt tapasztaltunk, így a tehergépjárműveinket hólánc használata nélkül tudtuk üzemeltetni a téli utakon. Ez nagy segítség volt számunkra az éveken át tapasztalt nehéz körülmények leküzdésére, amikor éjszakai jeges és havas útviszonyok között kell síterepekre fuvaroznunk. A következőket tette még hozzá: „Mindegyik termékcsalád kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott a saját szegmensében az üzemanyag-hatékonyság és a futásteljesítmény viszonylatában. A FUELMAX az üzemanyag-csökkentés, míg a KMAX a futásteljesítmény tekintetében bizonyul a legjobb választásnak."

 

A téli abroncsok jelölése.

Európai Uniós jogszabály alapján  a téli gumiabroncsok normál abroncsoktól történő megkülönböztetéséhez jelenleg az M+S (vagy M.S, illetve M&S) jelölést tüntetik fel az abroncsok oldalfalán. Az Európai Unióban az ENSZ-EGB 117-02. számú előírásának megfelelően 2012. november 1-jén egy új hivatalos jelölés, az „Alpok-szimbólum" (3 hegycsúcs hópehellyel – 3PMSF) lépett érvénybe. Az M+S jelöléstől eltérően a 3PMSF jelölés csak abban az esetben alkalmazható hivatalosan, ha az adott abroncs megfelel a havas útfelületre vonatkozó minimális teljesítménybeli követelménynek, az úgynevezett „havas tapadási indexnek". Az M+S jelölés használata a továbbiakban is engedélyezett, de jogszabály szerint nem vonatkozik rá téli útviszonyok között érvényesülő, minimálisan garantált teljesítmény. Az M+S abroncsok az általános abroncsokhoz képest jobb tapadást biztosítanak havas útfelületen, de nem teljesítik szükségszerűen a 3 hegycsúcs + hópehely jelöléssel történő azonosításhoz szükséges, jogszabály szerint előírt havas tapadási határértéket.

 

A téli gumiabroncsok előnyei.

A téli gumiabroncsok használata biztosítja, hogy a jármű teljesítménye optimális legyen a téli időszakban, különösképpen, amikor az útfelület havas és jeges. Az abroncsok eltérően reagálnak a különböző hőmérsékleti értékekre, ezért ilyen körülmények között egyedi futókeverékre és futófelület mintázatra van szükség. A jó tapadás természetesen elengedhetetlenül szükséges a kormányozhatósághoz, a fékezéshez és a húzóerő kifejtéséhez. A megfelelő jellemzőkkel rendelkező futókeverék és az erőteljesebb futófelület mintázat együttesen nem csupán a havas, hanem a jeges útfelületen történő jó tapadás, hanem a felületi víz hatékony kiszorítása miatt is szükséges.

A téli haszonjármű-abroncsok által nyújtott előnyök különösképpen fontosak szélsőséges időjárási viszonyok közötti vezetés esetén. Ha a szállítójármű nem kényszerül megállásra, akkor ez gazdasági előnyt jelent, mert nincsenek késedelmes szállítások, nem romlik meg az áru, stb. Számos európai országban ezért vezették be kötelezően a téli abroncsok felszerelését a hajtótengelyekre.

 

Milyen abroncsokat tanácsos használni rendkívül szélsőséges időjárási viszonyok esetén?

Jogszabály szerint az M+S és/vagy 3PMSF jelölésű húzó abroncsok használata engedélyezett rendkívül szélsőséges időjárási viszonyok között minden európai országban. Ahol azonban ezek a körülmények rendszeresen előfordulnak, mint például a skandináv országokban, Oroszországban vagy hegyvidéki területeken, a Goodyear kifejezetten téli abroncsok, például az UltraGrip WTS, a WTD és a WTT abroncsok használatát javasolja az üzemeltetőknek. Ezek a speciális téli abroncsok téli útviszonyok között jobb tulajdonságokkal rendelkeznek, mint például a KMAX D és a FUELMAX D abroncsok, mert úgy tervezték és optimalizálták őket, hogy alapvetően téli útviszonyok mellet, jeges és havas útfelületen legyenek használhatók.

 

A Goodyear ohiói Akronben és a luxemburgi Colmar-Bergben található két Innovációs Központjának célja az, hogy olyan csúcsminőségű termékeket és szolgáltatásokat fejlesszenek ki, amelyek a technológiai és teljesítmény tekintetében irányadó színvonalat képesek teremteni az iparágban.

 

www.goodyear.hu

 

Lantai József