Vajon a szülők tudják, hogy mit csinálnak gyermekeik miközben interneteznek? És vajon mit csinálnak a szülők,  amikor szörfölnek a neten? Idegenekkel beszélgetnek? Jobban szeretik online ismerőseiket, mint a barátaikat? Vajon hányan használták már a világhálót arra, hogy randevúzzanak, kifizessék a számláikat vagy játsszanak? Továbbá miként viszonyulnak mindezek a valós élet dolgaihoz?

 

Vajon a szülők tudják, hogy mit csinálnak gyermekeik miközben interneteznek? És vajon mit csinálnak a szülők,  amikor szörfölnek a neten? Idegenekkel beszélgetnek? Jobban szeretik online ismerőseiket, mint a barátaikat? Vajon hányan használták már a világhálót arra, hogy randevúzzanak, kifizessék a számláikat vagy játsszanak? Továbbá miként viszonyulnak mindezek a valós élet dolgaihoz?

A Symantec, a Norton biztonsági szoftverek gyártója, fel akarta mérni, hogy mivel töltik idejüket az emberek a világhálón való szörfölés közben, ezért a Harris Interactive-val összefogva több ezer gyermeket és felnőttet kérdeztek meg online viselkedési szokásaikról. A kutatás leginkább az Egyesült Államokra, Nagy Britanniára, Ausztráliára, Németországra, Franciaországra, Brazíliára, Kínára és Japánra terjedt ki. A Symantec a Norton Online Living Reportban összesítette a válaszokat.

Megfigyelhető, hogy világszerte a felnőtt internetezők 45 százaléka köt online barátságokat, mely arra enged következtetni, hogy a nevezetes szállóige, mely szerint ne állj szóba idegenekkel, nem érvényes az online kapcsolatokra. Még meglepőbb, hogy az online barátkozók fele érezte jobban magát ezekben a kapcsolatokban, mint a baráti viszonyaiban. További népszerű tevékenységek a világhálón: randevúzás, internetes közösségi oldalak, játékok.

Amit a gyerekek csinálnak világszerte a világhálón….

Vajon a szülők valóban tudják mit csinál gyermekük internetezés közben? A szülők az Egyesült Államokban azt hiszik, hogy gyermekeik  havonta két órát töltenek a számítógép előtt, valójában azonban ez a szám mintegy húsz óra! A 13-17 év közötti tinédzserek 41 százaléka szerint szüleiknek fogalamuk sincs arról, hogy mire keresnek rá az Interneten.

Íme egy lista, hogy ténylegesen mit csinálnak a gyerekek az Interneten:

  • Barátkoznak. Minden tíz, 8 és 17 év közötti gyerek közül 4 szerez barátokat online. Ha a tinédzsereket nézzük, ez az arány 60 százalékra emelkedik. Minden harmadik amerikai gyerek nyilatkozott úgy, hogy szívesebben tölti idejének nagy részét online 'barátaival'.
  • Közösségi kapcsolatépítés. A tinik 67 százaléka látogatja „állandóan" vagy „gyakran" az internetes közösségi oldalakat. Amikor ilyen oldalakról van szó, a gyerekek viselkedése hasonlít szüleikére. Ebben az esetben míg az amerikai szülők 47 százaléka szörföl „állandóan", „gyakran" vagy „néha" ilyen oldalakon, addig gyerekek 46 százalékára jellemző ugyanez. Ha Kínát nézzük, ez a szám 78 és 85 százalék.
  • Vásárlás. Minden harmadik amerikai gyerek nyilatkozott úgy, hogy „nagyon magabiztos" vagy „magabiztos" az online vásárlás során. Ez az érték eléri a 69 százalékot a kínai fiatalokat tekintve.
  • Személyes adataik kiadása. 10 gyermekből 4 kapott már online felkérést személyes adatainak kiszolgáltatására.
  • Idegenek próbálják megközelíteni őket. Az amerikai fiatalok 16 százalékát próbálták már megkörnyékezni idegenek. Habár a felnőttek csupán 6 százaléka gondolja úgy, hogy idegenek megpróbálhatnak a gyermekek közelébe férkőzni.

Íme az egyik legmegdöbbentőbb adat: világszerte a szülők mintegy 48 százaléka gyakorol csak szülői kontrollt gyermekük online tevékenységére.

További megállapítások a Norton Online Living Reportból:

  • Blogolás. Minden öt felnőttből egy szerkeszt személyes blogot. Ez a szám Kínát és Brazíliát nézve még meredekebben emelkedik: 87 és 44 százalékra.
  • Online randik. Kétszer annyi férfi szervezett már online randikat, mint nő szerte a világon.
  • Extra! Extra! Hírek első kézből online. Az Internetet használók több, mint a fele nyilatkozta azt, hogy a legfrissebb híreket inkább online portálokon olvassa, mint hagyományos nyomtatott lapokban.
  • Szépség és divat. 10 Internet használóból 4 szerzi be szépségápolási és divatkellékeit a világhálón keresztül. Brazília vezeti a sort mintegy 69 százalékkal.
  • Magabiztos online vásárlás. Az internetezők fele érzi bizonságban magát online vásárlás közben, 78 százalékkal leginkább Nagy-Britanniában és 63 százalékkal az Egyesült Államokban. Míg a lista végén Japán áll, 'mindössze' 33 százalékuk érzi magát biztonságban online vásárlás közben.
  • XXX online. Minden harmadik felnőtt nyilatkozta azt, hogy pornográf tartalmú oldalakat látogat, Kínában és Brazíliában ez az arány egyharmad.
  • Játékok. 10 felnőttből 4 rendelkezik saját videojáték konzollal, kivéve Németországot: ott ez az arány 10-ből 2 felnőtt.
  • Sztereotípiák. Sokkal több férfi követi a sportközvetítéseket online, mint nő.
  • E-mailek. Szinte minden felnőtt (98.6%) e-mailezik minden országban.

Ön milyen tevékenységeket folytat online? Tudni szeretnénk! Látogasson el a www.norton.com/onlineliving oldalra és vegyen részt az aktuális kutatásban.

Megszólalnak a szakértők

„A szülők a sötétben tapogatóznak, amikor arra kerül a sor, hogy elmondják, mit is csinálnak a gyerekeik internetezés közben. Fogalmuk sincs, hogy gyerekeik mennyi időt töltenek a világhálón. Nem tudják azt sem, hogy milyen oldalakat látogatnak, és mennyi időt töltenek azokon. Valamint leginkább azzal nincsnenek tisztában, hogy kikkel beszélnek gyerekeik a világhálón. Ez a kimutatás tökéletesen szemlélteti azt a digitális szakadékot, mely a szülők és gyerekeik között tátong. Eddig mindig megtanítottuk a kisgyerekeknek, hogy ne álljanak szóba idegenekkel az utcán, most azt is meg kell nekik tanítani, hogy legyenek biztonságban az idegenekkel körülvett online világban." – mondta Marian Merritt, a Symantec internetbiztonsági szakértője.

„Minden kétirányú kommunikációs technológiát – olyanok, mint a VoIP, chat, azonnali üzenetküldés – észrevétlenül beépítettünk az online játékokba, virtuális világba, elektronikus kereskedelemi és ehhez hasonló oldalakba. Ez az integráció olyan gyorsan történt, hogy végig sem gondoltuk igazán, hogy mindezek során idegenekkel is kapcsolatba léphetünk. Egyszerűen csak természetessé vált, hogy a világhálón született kapcsolatok begyűrűznek a való életbe is. Ami igazán meglepő, hogy ezek a begyűrűzések milyen gyorsan mentek végbe, és milyen mélyen beszivárognak szinte minden tevékenységbe, az online randizástól a kapcsolatépítésig, a banki műveletektől az információkeresésig." – mondta Bartha Hedvig, a Symantec szóvivője.

Még több információt szeretne?

  • Keresse fel a www.norton.com/onlineliving  weboldalt még több hasznos információért, videókért és a teljes riportért.
  • Még több információra van szüksége a biztonságos internetezésről, beleértve azt is, hogy hogyan beszéljen gyermekével a világhálón való viselkedésről? Látogasson el a Norton Family Resource magyar nyelvű oldalára: http://www.symantec.com/hu/hu/norton/themes/familyresource/. Ezen az oldalon kérdéseket tehet fel, üzenetet küldhet, és elmondhatja javaslatait Marian Merrittnek, a Symantec internetbiztonsági szakértőjének.
  • Kíváncsi rá, hogy mennyire van tisztában az internettel és a biztonságos szörföléssel? Vegyen részt a Norton Cyber Smackdown játékban a http://www.cybersmackdown.com/ oldalon.

Mit jelent számunkra a Norton Online Living Report?

Miért szeretné tudni a Symatec, hogy mit csinál Ön, mikor az Interneten szörföl? A Symantec azt szeretné elérni, hogy felhasználói bizonságosan és szabadon használhassák a világhálót – ez a fogyasztók iránti elkötelezettségünk -, és ez a jelentés segít az internetezők viselkedési szokásait jobban megismerni annak érdekében, hogy a lehetséges veszélyeket csökkentsük és kiküszöböljök. Ez a kimutatás segít abban , hogy a Norton termékek tovább tökéletesedjenek célzott és modern szolgáltatást nyújtva az online fenyegetések és veszélyek megelőzése érdekében.

A kutatásról

A Norton Online Living Report kutatását nyolc országban végezte el a Harris Interactive a Symantec megbízásából 2007. november 12. és december 17. között, 4687 18 éven felüli felnőtt, és 2717 8 és 17 év közötti gyereket megkérdezve, akik egy vagy több órát töltenek naponta az interneten. Az eredményeket úgy súlyozták, hogy megfelelően reprezentálja az adott ország társadalmát. A tanulmányhoz szükséges interjúk a felnőttek esetében 15, míg a gyermekek esetében 5 perc hosszúságúak voltak. A kérdések megegyeztek az egyes országokban, egy kis átfedéssel a felnőttek és gyermekek szokásai között

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük