Tehergépjárművel előzni tilos!Tehergépjárművel előzni tilos!

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az agglomerációs közlekedés megkönnyítése és biztonságosabbá tétele érdekében kísérleti jelleggel két autópálya Budapest közeli szakaszain előzési korlátozást vezet be a tehergépjárművek számára.

 

 Tehergépjárművel előzni tilos!Tehergépjárművel előzni tilos!

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az agglomerációs közlekedés megkönnyítése és biztonságosabbá tétele érdekében kísérleti jelleggel két autópálya Budapest közeli szakaszain előzési korlátozást vezet be a tehergépjárművek számára.

 

 A korlátozás az M1 autópályán Tatabánya – Óváros csomópont és M0 csomópont között három szakaszon, összesen 33,6 km hosszban, valamint az M3 autópályán Gödöllő csomópont és Bp., Szentmihályi úti csomópont között egy szakaszon, 16,4 km hosszban, a főváros felé vezető irányban érvényes.

A korlátozásban érintett autópálya-szakaszok a következők:

1. szakasz: M1 balpálya (Bp. felé) 53,5 km – 41,25 km között, hossza 12,25 km

2. szakasz: M1 balpálya (Bp. felé) 39,9 km – 35,45 km között, hossza  4,45 km

3. szakasz: M1 balpálya (Bp. felé) 34,1 km – 17,20 km között, hossza 16,9 km

4. szakasz: M3 balpálya (Bp. felé) 26,6 km – 10,20 km között, hossza 16,4 km

A korlátozást jelző táblákat az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkatársai 2008. március 14-ig helyezik ki. A "Tehergépkocsival előzni tilos" (KRESZ 33. ábra) tábla hatálya alatt az úton a 3500 kilogrammot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival előzni tilos. (Ez a tilalom nem vonatkozik kétkerekű motorkerékpár előzésére.)

A tehergépkocsikra vonatkozó előzési tilalom bevezetésével a minisztériumnak az a célja, hogy – a megnövekedett áruforgalom mellett – gyorsabbá és biztonságosabbá váljon a főváros megközelítése a személygépkocsin közlekedők számára. Az M1 és M3 Budapest közeli szakaszain a teljes autópálya-hálózat 31 ezres átlagos forgalomnagyságának mintegy kétszerese, napi 50-70 ezer jármű halad át. A balesetsűrűség kiugróan magas és évről évre nő a korlátozásban érintett szakaszokon. Az autópályákon a figyelmetlen vezetés után a második leggyakoribb baleseti ok a követési távolság be nem tartása volt a tavalyi évben, a balesetek közel negyede emiatt következett be 2007-ben. Minden hetedik baleset pedig a szabálytalan előzésnek volt betudható.

A KRESZ jelenleg csak statikus, minden időszakban azonos korlátozást tesz lehetővé, azonban esetleges módosítása lehetőség nyithat az intézkedés célzottabb, csak a kiemelkedően terhelt napszakokra (így pl. a reggeli órákra) vonatkozó bevezetésére. Még hatékonyabb megoldást jelenthet a dinamikus forgalomszabályozást biztosító, változtatható jelzésképű táblák teljes magyar autópálya-hálózaton történő kiépítése.

Hasonló korlátozást Európa számos országában alkalmaztak már sikerrel a fokozott igénybevételnek kitett autópálya-szakaszokon. Az első szakaszok tapasztalatainak kiértékelése alapján kerülhet majd sor a későbbiekben a szabályozás módosítására, esetleges kiterjesztésére.