Idén novemberben 6300 kis- és középvállalat bevonásával egy online vállalkozáskutatást tartottak a magyar piacon. A felmérés szervezői: a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), az Üzleti Klinika és a Nagykermarketing ezzel megkezdte a hazai kkv-szektor feltérképezését, hogy konkrét számokkal kaphassunk választ arra a kérdésre: mi lesz a magyar vállalatok sorsa a válság után? Az első felmérés alapján a cégek véleményei megosztottak, és komoly változások is megfigyelhetőek az üzleti világképükben.

Idén novemberben 6300 kis- és középvállalat bevonásával egy online vállalkozáskutatást tartottak a magyar piacon. A felmérés szervezői: a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), az Üzleti Klinika és a Nagykermarketing ezzel megkezdte a hazai kkv-szektor feltérképezését, hogy konkrét számokkal kaphassunk választ arra a kérdésre: mi lesz a magyar vállalatok sorsa a válság után? Az első felmérés alapján a cégek véleményei megosztottak, és komoly változások is megfigyelhetőek az üzleti világképükben.
Harc a túlélésért


A válság minden eddiginél több vállalkozást vitt csődbe, és rengeteget sodort a csőd szélére. Éppen ezért kardinális kérdés, hogy az állam által nyújtott programokon túl mit tesznek a cégek a kilábalásért, és az eredményességük növeléséért. A kutatók mostantól rendszeres felméréseket fognak tartani, hogy különböző témákon keresztül nyomon követhessük ezt a folyamatot, és megismerhessük a szektor új irányait. A jelenlegi kutatást 6295 kis- és középvállalat vezetője töltötte ki, melynek 2/3-a szolgáltató, a maradék válaszon a kiskereskedők, nagykereskedők és gyártók osztoztak.

Nem mindenkit tört meg a válság

Vajon érdemes-e ma Magyarországon vállalkozni? A kisvállalati szektorra jellemző komor és negatív jövőkép ellenére ez a kérdés ma kifejezetten megosztja a vállalkozókat: a válaszadók 48,84%-a szerint minden nehézség ellenére igenis jó lehetőség a vállalkozás. Ezen a téren a nagykereskedők a leginkább elégedettek, 56,7% -uk gondolkodik pozitívan erről a kérdésről, ami azért is meglepő, mert csak 41,25%-uk árbevétele növekedett 2013-ban, tehát a sikeresség nem feltétlen áll összefüggésben a vállalkozás pozitív megítélésével.

Javul az üzleti légkör

A katasztrófa összekovácsolja az embereket – szokták mondani, és a kutatási eredmények is alátámasztják ezt. A költségcsökkentés régen is a cégek elsőrendű feladatai közé tartozott, és ebben a felmérésben is a vállalatok 32,66%-a jelölte meg, mint legfontosabb megoldandó feladatot. Ami azonban szembemegy a megszokott tendenciákkal – az az összefogási hajlandóság az iparág más szereplőivel is.

Arra a kérdésre, hogy „Tervezed-e, hogy csatlakozol olyan szervezethez, amellyel tovább csökkentheted költségeid (közös beszerzés)?" a cégek 13,31%-a igennel felelt, és 51,96%-a fog utánanézni a lehetőségeinek.

Ez olyan változásokat hozhat a válság óta átrendeződött piacokon, és általánosságban véve a magyarországi kkv-k üzleti légkörébe, ami roppant pozitívan befolyásolhatja a hazai gazdasági növekedést. Nyugat-Európában már évtizedek óta megszokottak a beszerzési- és marketingtársulások, valamint az egyéb szakmai összefogások a költségcsökkentés és a hatékonyabb együttműködés céljából, és kiválóan működnek.

Az ilyen együttműködések erősítik a kisebb piaci szereplőket, és tálcán kínálják számukra a lehetőséget, hogy felvegyék a versenyt a multik áraival és választékával. Úgy látszik idehaza a válság volt az a pont, ahol az egyébként zárkózott kisvállalatok úgy döntöttek, hogy kilépnek az eddigi komfort zónájukból.

Felzárkózás Európához

A felmérés másik izgalmas pontja, hogy míg a kisvállalati szektor technológiai értelemben eddig csak kullogott a nagyok mögött, most mintha kesztyűt húzott volna. Arra a kérdésre, hogy „Értékesítesz-e az interneten?" a cégvezetők 34,82%-a jelölte meg, hogy rendelkezik webáruházzal, ami egyértelmű jele annak, hogy megértették a vállalkozók az online jelenlét fontosságát, és képesek tovább látni egy Facebook aloldal létrehozásán.

Bár a kutatás során a cégek 66,29%-a toronymagasan azt válaszolta, hogy több vevőt szeretne, ez pedig sajnos hitelesen leképezi az egyre csökkenő hazai vásárlóerőt, a kisvállalati szektor egyéb téren határozottan fejlődésnek indult.

Mind az együttműködésre való hajlandóság javulása, mind az internetes aktivitás emelkedése arra utal, hogy a hazai kis- és középvállalatok végre egy olyan útra léptek, ami ha lassan is, de kifelé terelheti őket a válságból.

A kutatási eredmények itt tekinthetők meg:
https://uzletiklinika.hu/vallalkozaskutatas